انواع سردرد و راه‌های خلاصی از آن/ درمان خانگی انواع سردرد

 همه افراد در طول زندگی خود سردرد را تجربه کرده اند، این عارضه ممکن است به علت میگرن یا دلایل دیگری اتفاق بیفتد که در اینصورت باعث ایجاد نگرانی در فرد می‌شود.

استرس، افسردگی، اضطراب، فشار خون بالا ، آسیب های جسمی و عوامل محیطی مانند آب و هوا از عوامل بروز سردرد هستند.

طبق گفته متخصصان سردردها به دو نوع مختلف تقسیم بندی می شوند:

سردرد ‌های اولیه: سردرد اصلی ناشی از فعالیت بیش از حد یا مشکل در ساختار‌های حساس به درد، در سر است. سردرد اولیه علامت بیماری زمینه‌ای نیست. فعالیت شیمیایی در مغز، اعصاب یا عروق خونیِ اطراف جمجمه، یا عضلات سر و گردن (یا ترکیبی از این عوامل) می‌توانند در سردرد‌های اولیه نقش داشته باشند. برخی از افراد ممکن است حامل ژن‌هایی باشند که احتمال ابتلا به چنین سردرد‌هایی را بیشتر می‌کند.

سردرد‌های ثانویه: سردرد ثانویه نشانه‌ای از یک بیماری است که می‌تواند اعصاب حساس به درد سر را فعال کند. هر مقدار از این شرایط که از نظر شدت بسیار متفاوت است، می‌تواند سردرد‌های ثانویه را در پی داشته باشد.

 

انواع سردرد

سردرد تنشی

شایع ترین نوع سردرد است. سردرد تنشی در اثر انقباض عضلات سر و گردن ایجاد می شود و عامل محرک آن بیشتر استرس و اضطراب و تنش است به همین دلیل سردرد عصبی نیز نامیده می‌شود.  در این حالت  فرد احساس سنگینی در ناحیه سر خود می‌کند، همچنین  احساس دردی طولانی و مداوم در اطراف سر دارد. این نوع سردرد ها معمولا طولانی بوده همچنین می تواند از یک ساعت تا حتی ۱۵ روز در ماه ایجاد شود.

سردرد میگرنی

سردرد میگرنی به صورت ضربه در سر ایجاد می شود و معمولا یک طرف سر درد می‌گیرد. اختلالاتی از جمله تغییر در دید، حساسیت نسبت به نور و صدای زیاد و بروز حالت تهوع و یا استفراغ از دلایل این عارضه است. این نوع سردرد، مدت زمان کمتری نسبت به سردردهای تنشی داشته و ممکن است از ۲ تا ۳ ساعت و یا ۲ تا ۳ روز نیز به طول بینجامد.

سردردهای ناشی از مصرف مداوم و فراوان داروها

استفاده از داروهای زیاد در بروز انواع سردرد نیز بی تاثیر نیست. داروهایی که حاوی کافئین و مورفین هستند، موجب ایجاد سردرد در افراد می‌شوند. گردن درد، بیقراری، احساس گرفتگی در بینی و کاهش کیفیت خواب از جمله عوامل بروز این نوع سر درد است.

سردرد خوشه ای

در این نوع سردرد زمان به طول انجامیدن آن معمولا بین ۱۵ دقیقه تا ۳ ساعت است. ممکن است سر درد خوشه ای حدود هشت بار در طول روز نیز تکرار شود. دردهای کوتاه‌مدت، اما شدید، درد در اطراف یک چشم، اشک یا قرمزی چشم، افتادگی پلک،گرفتگی بینی یا آبریزش بینی،کوچک شدن یکی از مردمک‌های چشم و تعریق در صورت از عوامل بروز این نوع سردرد هستند. 

سردردهای رعد و برقی

سردردهای ناگهانی و شدید را که سر دردهای رعد و برقی نیز می‌نامند، بدترین  نوع سردرد به شمار می رود. این نوع سردرد معمولا حدود ۱ تا ۵ دقیقه طول می‌کشد. سردردهای رعد و برقی و ناگهانی یک نوع از سردردهای ثانویه به شمار می آیند. وجود این نوع سر درد ممکن  است نشانه  بروز بیماری هایی مانند خونریزی در مغز، آنوریسم، لخته خون در مغز، مننژیت و عروق مغزی باشد‌.

درمان خانگی انواع سردرد 

- استفاده از کمپرس یخ یا آب گرم

- دوری از مسائل استرس زا

- داشتن وعده غذایی مفید و مناسب

- خواب به اندازه و کافی

- ورزش کردن به طور مداوم

- استراحت به اندازه و کشش بدن خود بعد از انجام کارهایی خسته کننده

- مصرف آب فراوان

- دوری از مواد حاوی الکل

- تعادل قند خون

- قرار  گرفتن در محیطی آرام و ساکت

درصورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده و بر طرف نشدن سر دردها با روش های خانگی، حتما به پزشک مراجعه کنید.