لزوم مردمی شدن روز و هفته تهران

محمدجواد حق شناس در دویست و چهلمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران و در نطق پیش از دستور خود گفت: هر سال در چهاردهم مهرماه، به مناسبت روز تهران، فرصتی فراهم می شود تا تاریخ و عظمت و ارزش های فرهنگی و اجتماعی پایتخت ایران اسلامی را پاس بداریم. شهری که آب و هوای دلچسبش و زیبایی های دلفریبش و مردمان با فرهنگش همچنان مایه مباهات و سرشار از زندگی است.

وی افزود: شهرتهران از سال ۱۲۱۸قمری بیش از دو قرن قلب تپنده سیاست و اقتصاد، فرهنگ و هنر و مدنیت ایرانی بوده است. به سهم خود مراتب سپاس و تقدیر خود را به همکاران عزیزم در شورای اسلامی چهارم تهران که ابتکار این نامگذاری را داشته اند تقدیم می کنم. اما نامگذاری روزی برای شهر تهران اهدافی فراتر از یک یادبود و بزرگداشت ساده دارد.

وی ادامه داد: روشن است که می توان بسادگی برای یک روز یا یک هفته برنامه های کوچکی را تدارک دید و با چند همایش و بازدید و عکس از مدیران و نخبگان از آن عبور کرد یا اینکه می توان برای این روز و هفته برنامه ای منسجم و هدفمند برای تحریک توجه و تفکر مردم و مسئولان برای نیازها و ضرورت ها و فرصت ها و تهدید های شهر داشت می توان روز و هفته تهران را فرصتی طلایی برای برند سازی و جهانی سازی و رونق اقتصاد فرهنگ و هنر و تزریق نشاط و سر زندگی در جامعه قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه لازم است تا روز و هفته تهران مردمی شود افزود: اگر امروز یک نظر سنجی در مورد روز و هفته تهران از مردم شهر انجام شود خواهیم دید که طی چند سال گذشته در گرامی داشت روز تهران توجه چندانی به مشارکت و همراهی مردم نشده و برنامه ها رخنه چندانی در دل مردم نداشته است. لازم است قوای سه گانه به اهمیت موضوع توجه داشته باشند. تهران پایتخت ایران است. گرامیداشت روزی بنام تهران بدون توجه و همکاری مردم و حاکمیت و قوای سه گانه لطفی نخواهد داشت و موفق نخواهد بود.

حق شناس تاکید کرد: لازم است ضمن گرامیداشت گذشته ، حال و آینده شهر مورد توجه قرار گیرد. تهران خانه ماست؛ نیاز به نگهداشت ، زیبا سازی ، رونق و توسعه دارد . این شهر امروز و آینده باید سمبل پیشرفت و آبادانی و پیشرو در منطقه و جهان و مایه افتخار هر ایرانی و همه تهرانی ها باشد. لازم است دولت و مجلس سهم و نقش خود در قبال تهران به عنوان پایتخت را ایفا کنند. جمعیت و گستره تهران بزرگ است، مسائل ، فرصت ها و تهدیدهای آن نیز عظیم است . دولت و مجلس علاوه بر اهتمام لازم در عمل به تعهدات خود در قبال شهر شایسته است در لایحه بودجه سال آینده ردیف مشخصی را به جایگاه ویژه پایتخت و الزامات آن اختصاص دهند.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه لازم است به سرمایه اجتماعی عظیم انباشته در شهر توجه جدی شود گفت: شهر تهران حدود ۹ میلیون نفر جمعیت دارد . جمعیتی که ریشه و سطح بالایی از نخبگی و نفوذ در سرتاسر کشور را دارد. لازم است به سطح شعور و آگاهی و اعتماد مردم و داشته های آن احترام بگذاریم، لازم است رسانه ها نقش خود را ایفا کنند. نقش انتقادی و سازنده رسانه ها در پیگیری مسائل و موضوعات و کاستی ها و همچنین طرح مسائل و ضرورت های شهر و تبدیل فرصت روز و هفته تهران بی بدیل است و انتظار می رود با قدرت بیشتری موضوعات را دنبال کنند. لازم است سازمان های مردم نهاد نقش و جایگاه جدی در اداره امور شهر ایفا کنند.

وی ادامه داد: سازمان های مردم نهاد ، دوستداران تهران برخاسته از دل مردم و آگاه به درد و رنج و نیازها و فرصت های شهر نیاز به دلگرمی دارند و بی منت فعالیت می کنند کافیست بستری برای فعالیتشان فراهم شود. رویکرد حفظ ارزش ها و منابع شهر و رونق اقتصاد فرهنگ و هنر و گردشگری ارزشمند است ، در دنیای امروز صنایع سنگین جای خود را به صنایع خلاق مبتنی بر فرهنگ ، هنر و گردشگری می دهد. میراث شهر تهران از جمله در عرصه های فرهنگ و هنر، تاریخ، طبیعت و معماری و تنوع قومی و گردشگری کم نظیر است به این میراث بیش از پیش از پیش توجه داشته باشیم. قدر این سرمایه را بدانیم این یک سرمایه ملی است.

حق شناس تاکید کرد: شهر فروشی چاره کار نیست توسعه پهنه های فرهنگی، رونق گردشگری و اقتصاد فرهنگ و هنر و تبدیل تهران به یک مقصد گردشگری می تواند جایگزین پایدار برای اقتصاد سنتی و وابسته به نفت شود. امید است مدیران محترم شهری با هماهنگی و همراهی بیشتری در هم افزایی با اعضای شورای شهر فرصت طلایی باقی مانده از این دوره را به نتایج و دستاوردهای ارزشمند بدل کنند.