توصیه‌های پلیس فتا برای خرید ایمن

سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در خصوص شگردهای کلاهبرداران مجازی برای برداشت غیرمجاز از کارت بانکی هموطنان اظهار داشت: یکی از چالش‌ها و دغدغه‌هایی که مردم با آن مواجه هستند‌گرفتار شدن در دام مجرمانی است که اقدام به تخلیه حساب قربانیان از طریق خریدهای اینترنتی می‌کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا تصریح کرد: فرایند این کلاهبرداری به این گونه است که افراد مجرم با استفاده از دستگاه کپی کارت به نام اسکیمر از کارت بانکی قربانیان کپی تهیه کرده و با در اختیار داشتن رمز اول کارت که از روی سهل انگاری افراد در اختیار دیگران قرار می‌گیرد، با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز اقدام به خرید کرده و موجودی کارت‌های عابر بانک را خالی می‌کنند.

سرهنگ رجبی با اعلام این شگرد سودجویان از مردم درخواست کرد:‌در هنگام خرید از پایه‌های فروش فروشگاهی (POS) حتماً رمز کارت خود را شخصا وارد دستگاه کنند؛ رسید پرداخت را نگه داشته و دقت کنند که دستگاه کارتخوان شکسته و چسب خورده نبوده و قطعه اضافه‌ای به آن وصل نباشد.

وی گفت: افراد به هیچ وجه نباید با کارت افراد ناشناس اقدام به خرید کنند؛ همچنین مراقب کارتخوان‌های فروشندگان دوره‌گرد باشند.

سرهنگ رجبی خاطرنشان کرد: هموطنان دقت داشته باشند که در صورت مشکوک شدن بعد از خریدهای اینترنتی یا از طریق دستگاه‌های پوز هر چه سریع‌تر نسبت به تغییر رمز اولیه خود اقدام کنند.