مضرات مصرف بیش از حد موز

امروزه در مورد خواص موز مقالات علمی زیادی منتشر شده است؛ موز از میوه‌های فوق العاده محبوب است که به دلیل طعم دلپذیر و عطر فوق العاده‌ای که دارد چه به صورت خام و چه به صورت پخته در غذا‌های نقاط مختلف دنیا استفاده می‌شود.

بدون شک همه ما موز را به عنوان میان وعده‌ای سالم و مغذی می‌شناسیم، اما آیا می‌دانید خوردن زیاد این میوه ممکن است برای سلامتی مضر باشد و این که حداکثر چند عدد موز می‌توان در طول روز مصرف کرد؟

در ادامه مطلب قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم.

موز؛ این میوه فوق العاده مغذی

موز خوشمزه است و خوردن آن بسیار راحت، اما آن چه بیش از همه آن را محبوب کرده است ارزش غذایی عالی این میوه می‌باشد.

یک عدد موز تازه متوسط (۱۱۸ گرم) حاوی مواد مغذی زیر است:

کالری: ۱۰۵
کربوهیدرات: ۲۷ گرم
فیبر: ۳ گرم
چربی: ۰.۳ گرم
پروتئین: ۱ گرم

موز همچنین حاوی ویتامین C، ویتامین B ۶، پتاسیم، منگنز، منیزیم و ترکیبات گیاهی مختلف است که از بروز استرس و التهاب جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهند

به توصیه سازمان بهداشت جهانی هر فرد باید روزانه حداقل ۵ وعده میوه و سبزیجات مصرف کند و افزودن موز به این برنامه غذایی روش خوبی برای حفظ سلامت عمومی بدن می‌باشد.

موز چربی و پروتئین ناچیز دارد

بخش عمده کالری موجود در موز از کربوهیدرات‌های آن حاصل می‌شود در حالی که مقدار چربی و پروتئین موجود در آن ناچیز بوده و حدود کمتر از ۸ درصد کل کالری موز را تشکیل می‌دهد.

همان طور که می‌دانید پروتئین از اجزای سازنده بدن است و برای عملکرد درست سیستم ایمنی، ترمیم بافت ها، عضله سازی و سلامت استخوان‌ها ضروری می‌باشد.

چربی نیز برای تامین انرژی بدن مورد نیاز بوده، به جذب مواد مغذی محلول در چربی کمک می‌کند و نقش مهمی در ترشح هورمون‌ها و سلامت مغز ایفا می‌کند.

از آن جا که موز چربی و پروتئین کمی دارد یک میان وعده کاملا مغذی محسوب نمی‌شود و اگر از این میوه به عنوان میان وعده معمول استفاده می‌کنید توصیه می‌شود آن را به همراه یک منبع چربی‌های سالم و پروتئین مانند کره بادام زمینی، یک مشت گردو یا تخم مرغ آب پز میل کنید تا تعادل غذایی در میان وعده‌ها رعایت شود.

مضرات مصرف بیش از حد موز

موز یک خوراکی سالم است که می‌توان آن را تقریبا به هر رژیم غذایی اضافه کرد، اما مضرات مصرف بیش از حد هر نوع ماده غذایی از جمله موز ممکن است نسبت به فواید آن بیشتر باشد.

از جمله مضرات احتمالی مصرف زیاد موز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. موز یک ماده غذایی پر کالری به شمار نمی‌رود، اما اگر عادت به خوردن آن داشته باشید ممکن است باعث افزایش کالری دریافتی روزانه و اضافه وزن شود.

۲. بیش از ۹۰ درصد کالری موجود در موز از کربوهیدرات‌های آن تامین می‌شود. تا زمانی که موز نارس و سبز است منبع اصلی کربوهیدرات‌ها نشاسته هستند، اما به مرور و با بالغ شدن میوه نشاسته موجود در آن به شکر تبدیل می‌شود بنابراین بیشتر کالری موز رسیده از شکر موجود در آن حاصل می‌شود.

۳. مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌ها اگر با مصرف کافی پروتئین و چربی‌های سالم همراه نباشد ممکن است کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت را دشوارتر کند.

۴. از آن جا که این میوه پروتئین، چربی، کلسیم، ویتامین D و آهن چندانی ندارد مصرف بیش از حد آن اگر با مواد غذایی دیگر همراه نباشد ممکن است باعث بروز کمبود مواد مغذی در بدن شود.

روزانه چند عدد موز بخوریم؟

تعادل و تنوع از ویژگی‌های یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شود.

بدن ما سیستم پیچیده‌ای است که برای عملکرد درست به انواع مواد مغذی نیاز دارد و بهترین راه برای اطمینان از تامین کامل مواد مغذی مورد نیاز بدن گنجاندن گروه‌های مختلف غذایی در رژیم غذایی روزانه می‌باشد.

نمی‌توان گفت همه افراد تنها تعداد مشخصی موز در طول روز می‌توانند مصرف کنند بلکه این تعداد به کالری و نیاز‌های تغذیه‌ای هر فرد بستگی دارد.

از نظر تئوری هر فرد تا زمانی که کالری دریافتی اش بیش از حد نباشد، دچار کمبود مواد مغذی دیگر نشود و به دلایل دیگر سلامتی اش بدن به خطر نیفتد می‌تواند به هر تعداد که می‌خواهد موز بخورد.

به طور کلی گفته شده مقدار متوسط مصرف روزانه موز در افراد سالم معمولا ۱ تا ۳ عدد می‌باشد و در کنار آن مصرف انواع مختلف میوه ها، سبزیجات، پروتئین‌های کم چرب و چربی‌های سالم نیز توصیه می‌شود.