افزایش بودجه درمان اعتیاد در کشور

رضا تویسرکان منش مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره وضعیت مراکز ماده ۱۵ در دوران کرونا، اظهار کرد: با توجه به اینکه کرونا درمان ندارد، فقط در این خصوص پیشگیری مطرح است و باید فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود؛ لذا در ابتدای شیوع ویروس کرونا معتادان متجاهر جمع آوری نشدند و همچنین افراد خود معرف را در مراکز پذیرش نکردیم.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه مدیریت اعتیاد در دنیا دشوار است، گفت: بودجه دولت در موضوعات مختلف تغییر کرده است و دولت‌ها در مدت شیوع بیماری کرونا توجه کمتری به موضوع آسیب‌های اجتماعی داشتند، چراکه اولویت اول آن‌ها کنترل بیماری کرونا و بعد از آن آسیب‌های اجتماعی بوده است.

وی با بیان اینکه اعتیاد یک معلول است که باعث چندین مشکل مانند فقر و بیکاری می‌شود، افزود: کرونا باعث بیکاری یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در ایران شد و هر نوع فقر و بیکاری گرایش به سمت موادمخدر را در افراد بیشتر می‌کند و در این شرایط تمایل افراد به استفاده از مواد مخدر خطرناک بیشتر می‌شود.

تویسرکان منش گفت: در دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر تمهیداتی اندیشه و مقرر شد دستورالعمل‌های بهداشتی و پیشگیری از بیماری کرونا در مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ رعایت شود و به همین دلیل ظرفیت کمپ‌ها را برای درمان اعتیاد افزایش دادیم و فعالیت کلینیک‌های سرپایی جدی‌تر شد.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در مدت شیوع ویروس کرونا هر چه ترس مردم از این بیماری کمتر می‌شد، مراجعه آن‌ها به مراکز بیشتر می‌شد، گفت: بیشتر تمرکز ما بر درمان‌های سرپایی بود و با افزایش ظرفیت مراکز اقامتی تراکم جمعیت را در مراکز کم کردیم و بیشتر با درمان‌های دارویی و غیر دارویی در این مدت به درمان اعتیاد پرداختیم.

وی تصریح کرد: در مراکز ماسک، مواد ضدعفونی کننده، دستکش، کیت آزمایشگاهی توزیع کردیم و با هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف مانند بهزیستی، وزارت بهداشت، سازمان زندان‌ها، پلیس و ستاد مبارزه با مواد مخدر برای مدیریت شرایط برنامه ریزی کردیم؛ همچنین در بحث بودجه نیز ۲۵۰ میلیارد تومان برای درمان و کاهش آسیب در نظر گرفته شد.