جزییات محدودیت های کرونایی جدید در کشور

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی کرونا با اعلام مصوبات ستاد ملی کرونا اظهار کرد:امروز چهل و دومین جلسه ستاد مقابله با کرونا با حضور رییس جمهور برگزار شد و این جلسه مصوباتی داشت و رئیس جمهور رهنمودهای مقام معظم رهبری را مرور کردند و گزارش های مختلفی داده شد و ارزبابی رعایت دستورالعمل های بهداشتی عنوان شد و در رابطه با قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا بحث هایی صورت گرفت.

رییسی گفت: هفته گذشته ۴۳ شهرستان در وضعیت بحرانی قرار گرفته بودند و در این شهرستان‌ها محدودیت گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ ایجاد شده بود و این محدودیت ها به مدت یک هفته تمدید شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: با توجه به اینکه الگوی بیماری در استان تهران و البرز مشابه یکدیگر است و مراوادات زیادی بین این دو استان صورت می گیرد، مقرر شد از این پس مصوبات تهران در استان البرز هم اعمال شود.

رییسی بیان کرد: بحث مراقبت الکترونیک بیماران کرونایی به تصویب رسید و خدمات مراقبتی با کمک وزارت ارتباطات صورت خواهد گرفت و جهت تجمیع اطلاعات همه مراکز بهداشتی، درمانی، تشخیصی و خدمات سلامت در بخش خصوصی، عمومی و عمومی غیر دولتی مکلف هستند اطلاعات بیماران کرونایی و مشکوک کرونایی را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند.

اعمال محدودیت‌های جدید در مراکز ۲۵ استان از چهارشنبه

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از محدودیت‌های جدید کرونایی ۱۰ روزه در ۲۵ مرکز استان جدید خبر داد و گفت: محدودیت‌های گروه‌های شغلی ۳ و ۴  در مراکز استان‌هایی شامل تهران، البرز، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، آذربایجان غربی،آذربایجان شرقی، فارس، خوزستان، کردستان، اصفهان، قم، مرکزی،  اردبیل، کرمانشاه، بوشهر، هرمزگان، یزد، لرستان،  ایلام، چهارمحال، همدان، زنجان، سمنان و کرمان  اعمال می‌شود.

رییسی ادامه داد: گروه سه مشاغل شامل دانشگاه‌ها، مدارس، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، سینما، تئاتر، موزه، ارایشگاه، مساجد، مصلی، آزمون‌های حضوری و... می‌شود. در گروه چهار هم فعالیت باشگاه‌ها، کافه‌ها، قهوه‌خانه ها ممنوع اعلام می‌شود. این محدودیت‌ها از روز چهارشنبه به مدت ۱۰ روز اعمال می‌شود و قابل تمدید خواهد بود.

مقررات سختگیرانه کرونایی در ۸۹ شهرستان

 رییسی بیان کرد: همچنین بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در جلسه امروز، ۴۶ شهرستان جدید نیز به مدت یک هفته شامل محدودیت‌های گروه شغلی ۲، سه و چهار شدند و این محدودیتها با توجه به شرایط استانها قابل تمدید است. در مجموع ۸۹ شهرستان فعلا دچار محدودیت در رده های شغلی دو، سه و چهار هستند.

گفت: مقرارت سخت‌گیرانه‌ کرونایی در ۴۶ شهرستان جدید به علاوه‌ ۴۳ شهرستان هفته قبل قرار است اعمال شود که این محدودیت های شدید کرونایی در گروه‌های شغلی ۲و ۳ و ۴ خواهد بود. بر این اساس در رده شغلی دوم فعالیت در پاساژها، مراکز خرید، مال‌های بزرگ، تمرینات و مسابقات ورزشی، مساجد و مصلی‌ها، قنادی‌ها، آبمیوه و بستنی فروشی‌ها، مراکز تهیه غذای با پذیرش مشتری(به صورت بیرون بر مجاز به فعالیت هستند)، آرایشگاه مردانه، بازار فروش خودرو، مراکز شماره‌گذاری خودرو، فرش و موکت فروشی، اسباب‌بازی فروشی‌ها فروشگاه لوازم خانگی مانند عمده فروشی و خرده فروشی، خدمات چاپ دجیتال، تزیینات داخلی ساختمان، کادوفروشی‌ها، پارچه فروشی، عکاسی، آژانس، مشاور املاک، پرده‌سراها، فروش کیف و کفش، لوازم تحریر، خیاطی، خرازی، فروشگاه لوازم آرایشی_بهداشتی از جمله مصادیق گروه شغلی دو هستند.

۴۶ شهرستان جدید با اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی

رییسی با اشاره به ۴۶ شهرستان جدید با اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی اظهار کرد: اهر، بناب، شبستر و میانه در آذربایجان شرقی، اشنویه، بوکان، تکاب، خوی، سلماس و نقده در آذربایجان غربی، کاشان، شهررضا و مبارکه در اصفهان، مشکین شهر اردبیل، نظرآباد البرز، بیرجند، طبس و قائنات در خراسان جنوبی، تربیت حیدریه، سبزوار، کاشمر، گناباد و نیشابور در خراسان رضوی، اسفراین در خراسان شمالی، دامغان و گرمسار در سمنان، ممسنی در فارس، سقز و سنندج، کامیاران، مریوان در کردستان، ممسنی در فارس، زرند و شهربابک در کرمان، جوانرود، سرپل ذهاب و کنگاور در کرمانشاه، در دلفان لرستان، رامسر مازندران، خمین در استان مرکزی، اسدآباد، بهار کبودرآهنگ در همدان و بافق و میبد در یزد ۴۶ شهرستان جدید هستند که محدودیت‌های کرونایی در گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ در آن‌ها اعمال می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی کرونا بیان کرد: روند ابتلا و مرگ و میر کرونا صعودی است و امروز تاکید شد که باید رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و اعمال محدودیت ها جدی گرفته شود و خوشبختانه همه دستگاه ها اعلام آمادگی کرده اند و امیدواریم بسیج همگانی با همراهی مردم و پشتوانه دولت داشته باشیم و بتوانیم بیماری کرونا را در کشور کنترل کنیم.