محدودیت‌های جدید کرونایی در ۲۵ استان و ۴۶ شهرستان

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در ستاد ملی مقابله با بیماری  کرونا  ضمن تشکر از رهبر معظم انقلاب برای اینکه جلسه قبلی این ستاد در حضور ایشان برگزار شد، گفت: برای آنکه در برابر این بیماری موفق شویم، همه باید به وظایف خود عمل کنیم. این به آن معناست که دولت به معنی عام کلمه وظایفی دارد و بهداشت و درمان به عنوان کسی که در میدان این مبارزه است، وظایف خاصی دارد. بنابراین بخشی از این وظایف برعهده دولت است، چه وظایفی که باید تولید یا خریداری شود و چه کاری که کادر بهداشت و درمان انجام می‌دهند. 

وی ادامه داد: دومین وظیفه بر عهده خود مردم است.اگر مردم با همه توان به صحنه نیامده و همکاری نکنند، در برابر این بیماری موفق نمی‌شویم. مهمترین مسئله همکاری و همراهی مردم و مراعات و اجرای پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها است. تولیدکنندگان نیازمندی‌های جامعه و تامین‌کنندگان منابع مالی برای اداره کشور و بهداشت و درمان در این زمینه‌ها برای تولید و تامین منابع مالی باید اقداماتی انجام شود. 

روحانی تاکید کرد: یکی از مسائل مهمی که در گذشته داشتیم مصوبات خوبی در اینجا ابلاغ می شد اما در اجرا یا خوب اجرا نمی‌شد یا اصلا اجرا نمی‌شد لذا رهبر انقلاب دستور دادند که یک قرارگاه عملیاتی در این زمینه راه‌اندازی شود که تمامی مصوبات تا در مراحل نهایی دنبال و اجرا کند و آنجایی که نیازمند ضمانت‌های اجرایی دارد، توسط ضابطین قوه قضاییه و ماموران نظارتی انجام شود.  

روحانی افزود: بحث این است آنچه تصویب شده یا می‌شود، به خوبی اجرا می‌شود یا خیر؟ چه در بخش دولتی یا مردمی یا بخش‌های دیگر آیا با متخلفین برخورد می‌شود؟ آیا مبتلایان قرنطینه می‌شوند یا خیر؟  این مسئله مهمی است که باید پیگیری شود که فرد بیمار، قرنطینه شده یا نشده است؟ افراد نزدیک به او هم مبتلا شدند گروه‌های آسیب‌پذیر چه شرایطی دارند؟

رییس جمهور ی گفت: در همین جلسه امروز هم بحث شد و میان مبتلایان و فوتی‌ها در ایران و کشورهای دیگر مقایسه صورت گرفت و ما دیدیم کشورهایی که نسبت به سالمندان و بیماری‌های زمینه‌ای کار ویژه‌ای انجام داده‌ و کنترل کردند، تعداد مرگ و میر در آنها بسیار پایین است.

وی با تاکید بر اینکه آمار نشان می‌دهد که ۸۸ درصد فوتی‌ها از سالمندان و یا افرادی هستند که دارای بیماری زمینه‌ای دارند، اظهار داشت: غیر از انضباط اجتماعی و مسئولیت اجتماعی که این دو بسیار مهم است، اعمال حاکمیت هم باید در کنار آن قرار بگیرد. ما نمی‌توانیم فقط به اینکه جامعه ما انضباط دارد یا مردم ما احساس مسئولیت می‌کنند، اکتفا کنیم و کار دیگری را انجام ندهیم مخصوصاً الان در ایامی که با آن مواجه هستیم و از دوران ماه محرم، صفر و ایام اعزا عبور کرده‌ایم و بیشتر مجالس جشن، سرور، دورهمی‌ها، عروسی‌ها برقرار می‌شود این مقررات باید دقیق اجرا و پیاده شود.

روحانی تاکید کرد: اگر کسی می‌خواهد عقد یا عروسی بگیرد ما باید به وی پروتکل و دستورالعمل به بدهیم که در کجا، چند نفر و چطور باید این مراسم‌ها را برگزار کند. این فرد باید کاملا بداند چگونه باید مراقبت کند، چطور جریمه شود، چرا که آن فردی که دعوت کننده است، با یک فردی که خودش وظیفه خودش را انجام نداده بود، متفاوت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه زنجیره اطلاعات مربوط به این بیماری و مبتلایان باید تکمیل شود، گفت: در این زمینه رهگیری دقیق لازم است که با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با وزارت بهداشت این اقدام صورت می‌گیرد.

حسن روحانی در ادامه با بیان اینکه در مورد کمک به مبتلایان به ویروس کرونا در یک منطقه یا محله نیاز به «دستورالعمل محله» داریم، اظهار داشت: در اینجا نقش مهم بسیج محله‌ها مشخص می‌شود که با کمک آنها می‌توان به حل مشکلات و نیازهای مبتلایان ویروس در محله کمک کرد.

وی تصریح کرد: در جلسه امروز ستاد ملی کرونا امروز تصمیمات مهمی برای محدودیت گرفتیم این تصمیمات نسبت به ٢۵ استان با شرایط خاص و برای ۴۶ شهرستان با شرایط متفاوت و مختلف اجرا می‌شود که اقای رئیسی سخنگوی ستاد اعلام خواهند کرد.

رئیس جمهور گفت: برای ۲۵ مرکز استان محدودیت‌هایی را از روز چهارشنبه به مدت ده روز تا جمعه هفته بعد از آن را مصوب کردیم که شامل عدم فعالیت گروه‌های شغلی سه و چهار است که عمدتاً شامل اقدامات آموزشی و محل تجمع است. محدودیت‌های ۴۳ شهرستان هم به مدت یک هفته دیگر تمدید شد.