محدودیت های کرونایی جدید در کشور/ ساعت کار جدید مشاغل غیر ضروری در پایتخت و سایر مراکز استان ها

با توجه به شیوع هرچه بیشتر کرونا در کشور و لزوم رعایت فاصله گذاری هوشمند و رعایت فاصله اجتماعی مناسب به منظور کنترل روند شیوع کرونا در تهران و سایر مراکز استان ها ساعت کار جدید مشاغل غیر ضروری در پایتخت و در سایر مراکز استان ها توسط رئیس جمهور اعلام شد که جزئیات آن را در خبر زیر مورد بررسی قرار دادیم. پس از آن نیز علیرضا رئیسی جزئیات بیشتر از محدودیت های جدید فعالیت مشاغل در تهران و مراکز استان ها را تشریح کرد.

مصوبات جلسه امروز ستاد مقابله  با کرونا را در ادامه خبر بخوانید.

سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفته شد تا از ۲۰ آبان ماه به مدت یک ماه تا (۲۰ آذر ماه) از ساعت ۱۸ هر روز در تمامی استان‌ها محدودیت‌ها اعمال شود.

 علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تا ساعت ۱۲ شب گذشته طرح «منع تردد» در ۲۵ استان برگزار شد که خوشبختانه همکاری خوبی در این طرح انجام شد.

آغاز طرح «محله‌محور کردن مقابله با کرونا» و «درگیر شدن همه خانه‌ها و خانواده‌ها»

وی ادامه داد: از روز دوشنبه طرح «محله‌محور کردن مقابله با کرونا» و «درگیر شدن همه خانه‌ها و خانواده‌ها» طرح آغاز می‌شود. در این طرح سه محور اصلی در حوزه مراقبت، حمایت و نظارت مد نظر است که ان‌شاءالله با بسیج همه مردم به واقعیت برسد.

اعمال محدودیت های جدید به مدت یک ماه در کشور

سخنگوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا افزود: امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفته شد تا از ۲۰ آبان ماه به مدت یک ماه تا (۲۰ آذر ماه) از ساعت ۱۸ هر روز در تمامی استان‌ها محدودیت‌ها اعمال شود یعنی از ساعت ۱۸ به بعد فقط مراکز ضروری مانند مراکز درمانی، داروخانه‌ها، آتش‌نشانی و … باز باشد و دیگر صنوف متعلق به دسته ۳ و ۴ از ساعت ۱۸ به بعد اجازه فعالیت ندارند.

رئیسی بیان کرد: انجام تست کرونا در کشور به روزانه ۴۰ هزار تست رسیده که با افزایش آزمایشگاه‌ها به بیش از ۱۲۰۰ مرکز، می‌توانیم با احتساب تست‌های سریع، روزانه ۷۰ هزار تست در کشور انجام دهیم.

 

کرونا در ایران

وی تأکید کرد: سعی داریم تا مقدار زیادی تست سریع وارد کشور کنیم؛ این تست‌ها در مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بدون نیاز به دستگاه و تشخیص خاصی می‌تواند نتیجه مثبت یا منفی بودن کرونا را مشخص کند.

اعمال محدودیت های کرونایی تردد در 46 شهرستان کشور تا پایان روز جمعه

سخنگوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اظهار کرد: در ۴۳ شهرستانی که محدودیت‌ها اعمال شده بود، به نتایج خوبی در راستای کاهش شیوع کرونا رسیده‌ایم؛ البته در ۴۶ شهرستان دیگر، محدودیت‌ها تا پایان روز جمعه ادامه دارد. همچنین در ۲۵ استان محدودیت‌های مشاغل ۳ به ۴ هنوز اعمال می‌شود.

 اهمیت بحث تهویه در مراکز سربسته

رئیسی با اشاره به اهمیت بحث تهویه در مراکز سربسته گفت: طبق تحقیقاتی که در دنیا انجام شده، ۳۱ درصد علل ابتلاء به کرونا در میهمانی‌های خانوادگی است؛ جمع‌های خانوادگی که تهویه ندارند و در مکان‌های سربسته هستند، یکی از کانون‌های اصلی بیماری اعلام شده‌اند.

لزوم کاهش اجتماعات در سراسر کشور

 باید تمهیدات بیشتری در زمینه این بیماری انجام شود . رعایت یکی از پروتکل‌ها ما را به مقصد نمی‌رساند. تنها اکتفا به ماسک نمی‌تواند ما را به مقصد برساند.برای اینکه اجتماعات کاهش یبد با قانون و مقررات به نتیجه نمی‌رسیم و مردم باید مسئولان را یاری کنند.

در این جلسه امروز  مطرح شد مکان‌ها سرپوشیده می‌تـ‌واند مشکل ساز باشد و در زمستان غیر از آنفولانزا و سرما خوردگی این مشکل را هم ایجاد می‌کند. باید زمان اجتماعات را در فضای بسته کوتاه شود. 

ساعت کاری چه مشاغلی تغییر کرد؟

یکی از محدودیت مهم که در جلسه تصویب شد ممنوعیت کسبو کار برای مشاغل غیر ضروری فهرست ۲، ۳ و ۴ است که از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر این مشاغل باید پایان کارشان ۶ بعد از ظهر برای تهران و مراکز پر جمعیت است.