ضرر‌های توزیع متادون و دارو‌های درمان اعتیاد در داروخانه‌ها

رامین رادفر کارشناس حوزه اعتیاد درباره توزیع متادون و دارو‌های درمان اعتیاد در داروخانه‌ها، اظهار کرد: به زعم من و تمام کسانی که درمانگر اعتیاد هستیم، سال‌ها در این زمینه فعالیت داشتیم و با مصرف کنندگان زیادی سر و کار داشته ایم باید بگویم که خدمات درمان اعتیاد اعم از تجویز دارو، خدمات مشاوره و روانکاوی و ... باید به صورت یکجا باشد.

این کارشناس حوزه اعتیاد با تاکید بر اینکه مخاطب ما یک فرد معتاد است و بیمار متعارفی نیست، افزود: شرایط این بیماران مانند سایر بیماران نیست که به پزشک مراجعه کنند و داروی تجویز شده را از داروخانه دریافت کنند و بعد از آن در خانه دارو را مصرف کنند، مخاطب ما یک فرد معتاد است.

وی افزود: اگر بخواهیم در ارائه خدمات درمان به معتادان، دارو را جدا کنیم پس مشاوره و روانکاوی را هم از بسته خدماتی که معتادان دریافت می‌کنند باید جدا کنیم، البته این اقدام درستی نیست چراکه یکپارچگی و دسترس پذیری معتادان به مواد مخدر کاهش می‌یابد.

رادفر تصریح کرد: اگر تجویز دارو از کلینیک‌های درمان اعتیاد جدا شود یکپارچگی در درمان اعتیاد صورت نمی‌گیرد و به دنبال آن کیفیت درمان کاهش پیدا کرده، معتادان برای درمان مراجعه نخواهند کرد و قطعاً این اقدام به ضرر افراد معتاد خواهد بود.

این کارشناس حوزه اعتیاد بیان کرد: این که همکاران سازمان غذا و دارو می‌گویند جای دارو در داروخانه است استدلال درستی نیست چرا که سال‌هاست در خانه‌های بهداشت توسط بهیاران دارو تجویز می‌شود. همچنین در تمام دنیا دارو‌های درمان اعتیاد به دو صورت تجویز می‌شود یکی از طریق مرکز درمان اعتیاد و دیگری از طریق داروخانه و سیستم دارویی که با سیستم داروی ما بسیار متفاوت است، چراکه اگر سیستم داروخانه‌های ما مانند سایر داروخانه‌های کشور‌های دیگر بود فروش استامینوفن، ترامادول و ... به راحتی صورت نمی‌گرفت به همین دلیل در ایران به جای داروخانه بیشتر دارو فروشی داریم.

وی گفت: تذکراتی در این خصوص به وزارت بهداشت از طریق مراجع این حوزه داده شده است و حالا تصمیم گیری با وزارت بهداشت است و اگر واقعاً نگران منفعت بیمار هستند منفعت افراد معتاد در این اقدام نیست.

رادفر با اشاره به اینکه در درمان افراد معتاد چند اصل اساسی مطرح است که یکی از این اصول رازداری بیمار است، ادامه داد: نمی‌توان به راحتی داروخانه‌ای برای فروش دارو‌های درمان اعتیاد مشخص کرد و به بیمار بگوییم در فلان داروخانه برو و این دارو را خریداری کن اگر بیماران اعتیاد بخواهند از داروخانه دارو را خریداری کنند پس اصل محرمانگی و رازداری بیمار چه می‌شود؟ خرید دارو اعتیاد توسط بیمار در داروخانه جلوی اذهان عمومی کار راحت و درستی نیست.

این کارشناس حوزه اعتیاد با بیان اینکه شک نکنید که عاقبتی که در حال حاضر برای ترامادول ایجاد شده و بسیاری از جوانان به ترامادول اعتیاد پیدا کردند با توزیع متادون و سایر دارو‌های درمان اعتیاد همین وضعیت ایجاد خواهد شد، اضافه کرد: این که می‌گویند وجود دارو‌های درمان اعتیاد در بازار سیاه به دلیل عرضه آن در کلینیک‌هاست حرف غلطی است چرا که بسیاری از دارو‌هایی که در حال حاضر در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند در بازار سیاه هم به فروش می‌رسند.

وی افزود: نمی‌شود گفت مشکل نشت داروی درمان اعتیاد در بازار سیاه به دلیل عرضه آن در کلینیک‌ها ست و این اطمینان را هم نمی‌توان داد که عرضه داروی درمان اعتیاد در داروخانه‌ها از نشتی آن جلوگیری می‌کند.

رادفر با بیان اینکه در نهایت مسئولان وزارت بهداشت که وظیفه اصلی آن‌ها ارائه خدمت به بیماران است و باید در هر تصمیم گیری به منفعت بیماران توجه کنند، خاطرنشان کرد: در این خصوص بررسی کنند، آیا فروش دارو‌های درمان اعتیاد در داروخانه‌ها به نفع بیمار است یا به ضرر آن؟ هر چند ما به عنوان کسانی که سال‌ها در این حوزه فعالیت داشته‌ایم و با مصرف کنندگان زیادی سر و کار داشته ایم می‌گوییم عرضه داروی درمان اعتیاد در داروخانه‌ها هیچ منفعتی ندارد بلکه به ضرر بیماران است.