آخرین وضعیت توزیع متادون و داروهای درمان اعتیاد در داروخانه‌ها

صفاتیان کارشناس حوزه اعتیاد درباره توزیع متادون و داروهای درمان اعتیاد در داروخانه‌ها، اظهار کرد: به عنوان یک کارشناس با توزیع داروهای درمان اعتیاد در داروخانه‌ها مخالف هستم چراکه این کار ضررش به مصرف کننده مواد می‌رسد.

این کارشناس حوزه اعتیاد تصریح کرد: توزیع داروهای درمان اعتیاد بر خلاف سیاست‌های کلی نظام و قانون مبارزه با مواد مخدر است در ماده ۵۷ سیاست‌های کلی نظام، مدیریت مصرف برای کنترل اعتیاد مطرح شده و این مدیریت مصرف به این معناست که یک کلینیک درمانی راه اندازی شود و اقدامات درمانی به صورت یک بسته کامل در کلینیک ها ارائه شود، همچنین ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر از راه اندازی مراکز درمان اعتیاد صحبت کرده که در این مراکز باید دارو برای درمان اعتیاد تجویز شود و هیچ صحبتی از داروخانه‌ها نیست.

وی با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون مصرف کننده مواد مخدر به مراکز درمانی مراجعه کرده و دارو دریافت می‌کنند، افزود: اگر متادون در داروخانه‌ها توزیع شود، پزشک کلینیک باید دارو را تجویز کند و بیمار به داروخانه مراجعه کرده و دارو را با دوزی که پزشک مشخص کرده دریافت کند اگر داروخانه آن دوز معین نداشته باشد مجدد بیمار باید به پزشک مراجعه کند تا دارو دوز جدیدی را تجویز کند.

صفاتیان با بیان اینکه ترامادول یک داروی پایه مواد مخدر است که ۱۰ سال می‌شود به صورت آزاد در حال توزیع است، گفت: همچنین در بازار سیاه نیز شاهد توزیع ترامادول هستیم که در این سال‌ها دیده‌ایم که همین ترامادول چقدر مشکل‌ساز شده و بسیاری از افراد به ترامادول اعتیاد پیدا کردند اگر داروهای درمان اعتیاد در داروخانه ها تجویز شود مشکلاتی همچون توزیع ترامادول را خواهیم داشت.

این کارشناس حوزه اعتیاد با تاکید بر اینکه زمانی که پزشک دارو را به بیمار تجویز می‌کند ۲ تا ۳ هفته اول هنگام مصرف دارو، پزشک در کنار بیمار است، بیان کرد: ممکن است بعد از مصرف دارو، بیمار دچار شوک شود و زمانی که این داروها در داروخانه توزیع شود کسی در داروخانه وجود دارد که هنگام مصرف به این بیماران کمک کنند؟

وی گفت: در وضعیت فعلی که با بحران اقتصادی روبه‌رو هستیم کارخانه های تولید کننده متادون بعد از تولید داروها را در اختیار شرکت پخش قرار می دهند و شرکت بخش، داروها را به دانشگاه علوم‌پزشکی تحویل داده و این دانشگاه به مرکز درمانی اعتیاد داروها را توزیع می‌کند و سالیانه ۵۰۰ میلیارد تومان سود حاصل جابجایی داروهای درمان اعتیاد برای دانشگاه های علوم پزشکی وجود دارد و این سود برای دولت است اینکه قرار است این سود از دولت گرفته شود و به بخش خصوصی داده شود (داروخانه‌ها) عجیب است.

صفاتیان خاطرنشان کرد: در کل توزیع متادون و یا هر داروی درمان اعتیاد بر خلاف قانون بوده و علاوه بر آن به ضرر معتادان کشور خواهد بود.