فعالیت ۴۰ دانشگاه در جهت راه اندازی مراکزهدایت شغلی

دراین نشست که ظهر امروز (سه‌شنبه) به صورت مجازی و در سالن جلسات دفتر ارتباط با جامعه و صنعت این وزارت برگزار شد،  محمدسعید سیف با ارائه گزارشی از عملکرد دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، درخصوص پایش و ساماندهی وضعیت قرارداد‌های ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها اظهار داشت: در این خصوص گزارش مبسوطی تهیه شده که در آن به مواردی از قبیل -تدوین شاخص‌های مرتبط با ارتباط با صنعت، دریافت اطلاعات قرارداد‌های ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور، تجزیه و تحلیل و مستندسازی وضعیت قرارداد‌های ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور اشاره شده است.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، با بیان اینکه تعداد قرارداد‌های ارتباط با صنعت و جامعه در حال اجرا در حال حاضر، ۸۴۲۷ طرح با مبلغ ۲،۱۳۷ میلیارد تومان است، افزود: در راستای مکاتبه صورت گرفته با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سال ۱۳۹۸، گزارش الزامات انعقاد قرارداد‌های تحقیقاتی موسسات آموزشی ، پژوهشی و فناوری منتشر شده و ۴۰ دانشگاه اطلاعات مربوط به اقدامات و برنامه‌های خود را ارسال کرده‌اند. این الزامات به منظور ساماندهی، استانداردسازی، قاعده.‌مند سازی و پشتیبانی از تعاملات و ارتباطات بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور و دستگاه‌های اجرایی و ارتقای کیفیت اجرای قرارداد‌ها اعمال می‌شود.

سیف درخصوص طرح پایش دوره‌های مهارت‌افزایی دانشجویان در سال ۱۳۹۹ افزود: در این راستا تاکنون حدود ۴۵ دانشگاه اطلاعات مربوط به دوره‌های مهارت‌افزایی برگزار شده از مهرماه ۱۳۹۸ الی شهریور ۱۳۹۹ را ارسال کرده‌اند.

او همچنین در‌خصوص رصد اشتغال فارغ‌التحصیلان اظهار داشت: در این خصوص ۸۵ دانشگاه مشارکت داشته و اطلاعات و آمار خود را ارائه کردند و گزارش مبسوطی نیز از وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان تنظیم شده است.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم با تاکید بر فعالیت موثر مراکز مشاوره شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاهی گفت: وظایف پیشنهادی این مراکز، مواردی از قبیل خدمات کاریابی،ساماندهی کار پاره‌وقت تخصصی، توسعه و بهبود دوره‌های کارآموزی، برنامه‌ریزی و توسعه دوره‌های مهارت آموزی، امور مربوط به لغو تعهد خدمت دانش‌آموختگان، آزادسازی مدرک تحصیلی، امور مربوط به بیمه بیکاری، برگزاری نمایشگاه‌های کار و معرفی افراد کارآفرین به مراکز کارآفرینی است که دغدغه کیفیت و اثر بخشی عملکرد این مراکز مدنظر به شمار می آید.

او تصریح کرد: در این راستا تاکنون ۴۰ دانشگاه جهت ایجاد و راه‌اندازی مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی فعالیت داشتند و ۴۱ برنامه نیز درخصوص توسعه دوره‌های مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری دانشجویان ارائه شده و برنامه‌ریزی و پیگیری جهت حمایت مالی از برنامه‌ها و طر ح‌های دانشگاه‌ها در جهت مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانشجویان نیز در حال انجام است.

 سیف با اشاره به تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه برگزاری دوره‌های کارآموزی دانشجویان، جهت افزایش بهره‌وری این دوره‌ها گفت: هدف از برنامه‌های مرتبط با مزیت استانی و جهش تولید، مشارکت دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی پژوهشی در افزایش بهره‌وری و جهش تولید صنایع کشور، حمایت از پروژه‌های پیشنهادی موثر و طرح عارضه‌یابی مشکلات و نیازمندی‌های صنعتی و ارائه راهکار‌های مناسب است و در این راستا ۲۴ دانشگاه با بررسی اسناد بالادستی و نیازها، برنامه‌هایی در استان خود در ۲۶ طرح با دستگاه‌های اجرایی همکاری داشته‌اند.

او با تاکید بر لزوم آسیب شناسی طرح‌های مورد نظر و همکاری موثر دانشگاه‌ها با بخش‌های استانی افزود: هماهنگ شده است از این برنامه‌ها از طرف دستگاه‌های اجرایی حمایت‌های مناسبی صورت گیرد و وزارت کشور هم با همه استانداری‌ها این موضوع را هماهنگ کرده است. انتظار ما این است که دانشگاه‌ها با توجه به این حمایت‌ها اقدامات لازم را انجام دهند و این نوع همکاری‌ها در جهت بهبود کسب و کار در استان‌ها جا بیفتد.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، در خصوص معرفی دانشمندان برتر در همکاری با جامعه و صنعت اظهار داشت: در این خصوص شاخص‌هایی از قبیل مشارکت در فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های ملی و منطقه‌ای، اجرای قرارداد‌های پژوهشی تقاضا محور، ارائه دستاورد‌های مهم اجرایی و موثر در رفع مشکلات کشور، همکاری با نهاد‌ها و صنایع کشور برای شناسایی و رفع مشکلات و ایجاد شبکه‌های علمی و تشکل‌های تخصصی اثرگذار مطرح است که به کلیه دانشگاه‌ها ابلاغ شده و امیدواریم دانشگاه‌ها اسامی این دانشمندان را قبل از هفته پژوهش به این دفتر ارسال کنند.

او با اعلام رضایت دانشگاه‌ها ازطرح جذب نیرو‌های امریه و گسترش این طرح افزود: اخذ مفاصاحساب قرارداد‌های تحقیقاتی، تقاضا محور کردن پایان نامه‌ها با رعایت الگوی ارتباط با صنعت، مستندسازی و ترویج دستاوردها، به روز رسانی سایت دفتر ارتباط با جامعه و صنعت و برنامه‌ریزی برای هفته پژوهش از برنامه‌های دیگری بود که در دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم انجام گرفته است.