قطار بی‌تدبیری در پایتخت

شهرداری تهران در ساعت سرویس‌دهی مترو و اتوبوس محدودیت اعمال کرده؛ اقدامی که شلوغی ایستگاه‌های مترو و اتوبوس را دوچندان کرده و به تبع آن گلایه مسافران را در برداشته است.

ساعت 20 دوشنبه 19 آبان‌ماه شهرداری تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد ساعت سرویس‌دهی مترو و اتوبوس آن هم با مجوز ستاد ملی کرونا را کاهش می‌دهد. صدور این اطلاعیه آن هم یک روز قبل از اجرای طرح سراسری در حالی که تمهیدات لازم اتخاذ نشده بود، شرایط تردد را برای بسیاری از شهروندان سخت کرد.

کاهش ساعت سرویس‌دهی مترو و اتوبوس که برای برخی شهروندان تنها وسیله رفت و آمد است مشکلاتی را ایجاد کرده، به گونه‌ای که هم شاهد ازدحام بیشتر جمعیت در ساعات پایانی خدمات‌دهی هستیم و هم حق استفاده از مترو و اتوبوس برای شاغلان «شب‌کار» نادیده گرفته شده که موجبات گلایه شهروندان شده است. «علی» که خود را کارگر فنی یک واحد ارائه‌دهنده خدمات معرفی می‌کند، می‌گوید: من کارگر بخش فنی هستم و باید تا ساعت 22 سرکارم بمانم، همان طور هم که می‌بینید هم ماسک دارم و هم تا حد امکان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنم و خدا را شکر تا الان هم به کرونا مبتلا نشده‌ام.

وی می‌افزاید: من از ارم سبز تا ایستگاه شوش را با مترو می‌روم و تا امروز هم مشکلی نبود اما حالا باخبر شدم که مترو تا ساعت 20 بیشتر فعال نیست؛ چرا؟ خب ! من و امثال من که ساعت کاری‌مان دیر تمام می‌شود چه کنیم؟ این چند روز که این طرح اجرا شد من یا مجبور بودم از ارم سبز با تاکسی یا سواری به پایانه آزادی بروم و مسیری را که می‌توانستم یک‌ساعته طی کنم با تغییر چندباره وسیله نقلیه ۳-۲ ساعته طی کنم یا موتور دربست بگیرم که حالا با وجود بارندگی و سرد شدن هوا واقعاً سخت است.

«فرزانه» نیز که کارمند یک شرکت بخش خصوصی است با اشاره به ضرب‌المثل «سواره خبر ندارد از حال پیاده»، می‌گوید: من کارمند یک شرکت خصوصی هستم؛ شرکتی که نه کرونا می‌شناسد و نه مصوبات دورکاری دولت و ستاد ملی کرونا را. حق اعتراض هم نداریم و البته واقعیت این است که در این وانفسای اشتغال، جرأت اعتراض هم نداریم. حالا من باید چه کنم؟ ساعت کاری مترو و اتوبوس را کم کردند در حالی که من تا کارم تمام شود و بخواهم از اداره خارج شوم ساعت حوالی 21 است.

وی ادامه می‌دهد: قبلاً با اتوبوس مسیر ونک تا راه آهن را طی می‌کردم اما حالا باید چکار کنم؟ می‌توانم یکی دو روز از مدیر مجموعه کاری‌ام بخواهم که زودتر بروم تا حداقل به آخرین اتوبوس برسم اما تا کی می‌توان این کار را کرد یا تا کی می‌توان تاکسی اینترنتی گرفت در حالی که آنقدر کرایه‌هایش متغیر و بالاست که نمی‌توان برای مدت طولانی از آن استفاده کرد. خب ! حداقل مسؤولان به جای کاهش ساعت کل سرویس اتوبوسرانی، تعداد اتوبوس‌ها را کم می‌کردند نه اینکه کلاً سرویس‌دهی را متوقف کنند.

مناف هاشمی، معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران به این اعتراضات واکنش نشان داده و می‌گوید: «شهرداری تهران پیشنهاد کاهش ساعت فعالیت حمل‌ونقل عمومی (مترو و اتوبوسرانی) را ارائه نکرده و تصمیم‌گیری مذکور توسط ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شده است، به گونه‌ای که ستاد ملی مقابله با کرونا به شهرداری کلانشهرها دستور داده است ساعت فعالیت حمل‌ونقل عمومی کاهش داده شود».

به گزارش ایسنا، کاهش ساعت سرویس‌دهی مترو و اتوبوس بدون توجه به نحوه رفت و آمد افراد شاغل در مشاغل ضروری که بعد از ساعت 18 نیز اجازه فعالیت دارند و همچنین ازدحام و شلوغی واگن‌های مترو و اتوبوس‌ها که در این چند روز تصاویر آن در فضای مجازی پخش شد، اعتراضات و گلایه‌های مردم را به همراه داشته و شاید باید اجرای این طرح در همین روزهای ابتدایی مورد بازنگری قرار گیرد تا شهروندانی که مجبورند برای تأمین معیشت‌شان در این روزهای کرونایی به بیرون از خانه بروند، حداقل سفری ایمن و راحت داشته باشند.