دلیل افزایش تصادف در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها چیست؟

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز در آئین آغاز به کار پویش اجتماعی بانوبان در روز جهانی یادمان قربانیان سوانح رانندگی اظهار داشت: باید بتوانیم انضباط فکری در جامعه را هر روز بیش از دیروز عمق ببخشیم، نیازمند اصلاح رفتار‌های اجتماعی هستیم، جلوگیری از بروز نواقص که موجب جان باختن مردم می‌شود و پیشگیری از بروز سوانح مسؤولیتی اجتماعی و فراگیر است.

وی ادامه داد: امروز در پویش اجتماعی بانوان می‌خواهیم از زنان فاخر کشور که افتخارآفرین هستند و سرآمد زنان دنیا هستند، با به کارگیری وضعیت آن‌ها تأثیرگذاری در رفتار ترافیکی را شاهد باشیم.​​​​

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: جاده، انسان و وسیله نقلیه از عوامل بروز سوانح هستند، اما همه این‌ها به عوامل انسانی مربوط می‌شود، به هر حال طراحی خودرو و ساخت جاده توسط نیروی انسانی است و راننده هم به عنوان کاربر جاده در این حوزه تأثیرگذار است. همه مسؤولیت اجتماعی فراگیر دارند و باید پاسخگو باشند.

اسلامی ادامه داد: در وزارت راه و شهرسازی این مسؤولیت اجتماعی را به عنوان پایه‌گذار یک فرهنگ اجتماعی و به عنوان اقدامی ماندگار تلقی و دنبال می‌کنیم و میثاق می‌بندیم تا نسبت به این موضوع اقدامی متحدانه و مؤثر پایه‌گذاری کنیم.

وی بیان کرد: در دوره‌ای شاهد کاهش سوانح رانندگی بودیم در سال ۹۶ منحنی تصادفات رانندگی برخلاف جریانِ کاهشی شد و با رشد سوانح رانندگی و تلفات حاصل از آن مواجه بودیم، اما تلاش می‌کنیم به رویه کاهشی برسیم و این ارقام مورد قبول ما نیست.

اسلامی با بیان اینکه اقدامات در حوزه کاهش سوانح رانندگی هنوز کافی نیست، گفت: در احداث تقاطع غیرهمسطح و ایمن‌سازی راه‌ها و ... در حوزه جاده و آزادراه، ارتقای ایمنی در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: نکته مهم این است که در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها که ایمنی بیشتری دارند، شدت تصادفات و تلفات رانندگی بیشتر از جاده اصلی است و دلایل آن هم عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی است.

اسلامی با بیان اینکه تغذیه سالم پیش از رانندگی بسیار مهم است، اظهار داشت: کمیسیون ایمنی راه‌ها در سال جاری نقشه ایمنی راه‌های کشور را تصویب کرد و در این نقشه تکالیفی برای همه سازمان‌ها مسؤول در ایمنی راه و امداد و نجات جاده‌ای مشخص شد.

وی با اشاره به نقش مسؤولانه بانوان در کاهش سوانح رانندگی گفت: بانوان در سفر می‌توانند مراقبت از کیفیت رانندگی انجام دهند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ما کاهش نقاط پرحادثه را در دستور کار قرار دادیم، همچنین آشکار سازی این نقاط با علائم هشدار دهنده انجام شد.