تاثیر استرس بر افزایش قند خون+ جزئیات

پزشک فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: مبتلایان به دیابت به ویژه نوع تیپ دو ، افراد مبتلا به فشارخون بالا( هایپرتانسیون ) ، بیماران مبتلا به عروق کرونر قلب بیش از دیگر افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ با شدت بیشتر قرار دارند .

دکتر حبیبه سادات شاکری با بیان این که مبتلایان به دیابت نوع یک کمتر از نوع دو در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید 19 قرار دارند، افزود: رعایت پروتکل های  بهداشتی، ماندن در خانه ، رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک و ... در این افراد باید با حساسیت ویژه ای باشد.

وی حفظ آرامش و خونسردی به ویژه در شرایط ابتلا به بیماری را در مبتلایان به دیابت ضروری دانست و اظهار داشت: توصیه های غذایی برای این بیماران باید جدی تلقی شود .

این عضو هیات علمی دانشگاه عنوان کرد: در برخی بیماران مبتلا به کووید 19 که تزریق انسولین نداشتند، بیماری شدت یافته و بیمار نیاز به انسولین پیدا می کند . 

به گفته این پزشک فوق تخصص، درمواردی نیز مشاهده شده ، افراد سالمی که دیابت نداشتند نیز به دنبال ابتلا به بیماری کووید 19 به دیابت مبتلا شدند و شروع درمان برای آن ها ضروری تلقی شده و باید در اولویت قرار گیرد.

وی تاکید کرد: افراد سالم و بیمار باید از اضطراب و استرس دوری کرده و در صورت نداشتن کنترل و احساس نیاز با مشورت پزشک برای کاهش آن دارو مصرف کنند تا از عود بیماری و عواقب جبران ناپذیر آن جلوگیری شود.