برنامه های احیای دریاچه ارومیه

طبق برنامه‌هایی که برای احیای دریاچه ارومیه تدوین شده است، از آذرماه تمامی سردهنه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه بسته شده تا حق‌آبه زیست محیطی آن به پیکره دریاچه برسد و طبق آخرین گزارشی که در اول آذر ماه اعلام شده است، سطح تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۱ متر و ۲۷ سانتیمتر رسیده است، همچنین حجم  آب دریاچه ارومیه به سه میلیارد و ۱۶ میلیون متر مکعب رسیده که در مدت مشابه در سال گذشته حجم آب دریاچه ارومیه، سه میلیارد و ۲۸ میلیون متر مکعب بوده است.

قرار است که از آذر ماه امسال تا اردیبهشت ماه سال آینده از سد‌ها و رودخانه‌ها به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی آب صورت گیرد؛ کارشناسان معتقدند که کاهش سطح تراز آب دریاچه ارومیه طبیعی است و در فصولی که بارندگی زیاد است، افزایش پیدا خواهد کرد.

میزان بارش در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در حوضه آبریز دریاچه ارومیه برابر با ۷ میلی‌متر بوده است که در مقایسه با سال گذشته ۳۶ درصد کاهش و میانگین بلندمدت حوضه نیز ۴۱ درصد کاهش یافته که از منظر شاخص خشکسالی شرایط بارش نرمال است.

گفتنی است، تراز دریاچه ارومیه در ۲ آبان ۱۳۹۹ برابر با ۱۸ متر از سطح آب‌های آزاد دریاها معادل ۲۷۳۲ کیلومتر مربع سطح و ۳.۱۰ میلیارد متر مکعب حجم آب موجود است که در مقایسه با سال گذشته ۶ سانتیمتر، معادل ۵۳ کیلومتر مربع در سطح و ۰.۱۵ میلیارد متر مکعب در حجم کاهش یافته است. همچنین در مقایسه با سال شروع طرح نجات دریاچه ارومیه (۱۳۹۳/۰۸/۰۲) ۷۴ سانتیمتر، معادل ۱۱۹۷ کیلومتر مربع در سطح و ۱.۷۵ میلیارد متر مکعب در حجم افزایش یافته است.