قرص دابل بول چیست و چه کاربردی دارد/ عوارض قرص دابل بول

قرص دابل بول مکملی است انرژی زا و افزایش دهنده استقامت بدن موجب که ضمن تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان خستگی های ناشی از سرطان و کاهش فشار خون، در افزایش باروری آقایان، افزایش و مقابله با برخی علایم یائسگی و سلامت جنسی در زنان نقش موثری دارد.

مهم ترین ماده ای که در قرص دابل بول وجود جینسنگ و گوارانا است.

از گوارانا نیز به عنوان انرژی زا استفاده می کردند، اما بعدها براساس آزمایشات مکرر، مشخص شد که گوارانا روی خستگی ناشی از ام اس و شیمی درمانی نیز، موثر است. غیر از بیمارهایی که ذکر شدند، این گیاهان روی رفع خستگی افراد عادی هم تاثیر بسزایی دارند.

قرص دابل بول برای رفع خستگی و استرس مورد استفاده قرار می گیرد (خستگی ناشی از ام اس و شیمی درمانی، بیماری های مزمن و خستگی های روزانه). مکانیسمی که در آن قرار دارد این است که وقتی درمعرض استرس قرار داریم، کورتیزول بالا رفته که متقابلا استرس و فشارخون هم بالا می رود که روی قلب تاثیر خواهد گذاشت. این تاثیرات به هیچ عنوان جنبه مثبتی ندارند و با عوارض برای فرد همراه هستند.

قرص دابل بول چه مزایایی دارد؟

قرص دابل بول از مجموع قرص هایی است که بیشتر آقایان برای موضوع ناباروری و افزایش تمایل جنسی استفاده می کنند.

دیگر مزایای قرص دابل بول را در زیر می خوانید:

سبب تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان خستگی های ناشی از سرطان و کاهش فشار خون

افزایش باروری در آقایان، افزایش و مقابله با برخی علائم یائسگی و سلامت جنسی در زنان

حاوی ویتامین های گروه B تائورین، جینسینگ و گوارانا

مکملی انرژی زا و افزایش دهنده استقامت بدن

دارای اثرات بالقوه بر روی آگاهی و قدرت درک

تقویت تولید هورمون کورتیزون

عکس قرص دابل بول

قرص دابل بول از چه موادی تشکیل شده است؟

ویتامین B3 (نیاسین آمید) و ویتامین B5 (اسید پنتوتنیک) : ویتامین B3 و ویتامین B5 برای سنتز کو آنزیم A ضروری می باشند و با افزایش آزاد سازی اسیدهای چرب ، تولید هورمون ها مانند هورمون کورتیزون از غده آدرنال را تقویت می کنند. همچنین باعث کمک در ساخت استیل کولین که در واکنش های عصبی-ماهیچه ای نقش دارند می گردند. 

ویتامین B6 : ویتامین B6 یک کوفاکتور است که برای سنتز نوروترانس میترها مانند دوپامین که خلق و خو ، انرژی ، توانایی ، تمرکز ، افزایش سلامتی و قدرت سیستم ایمنی را تنظیم می کند لازم است. ویتامین B6 ، نقش مهمی در متابولیسم آمینواسید ها ، چربی ها و کربوهیدراتها داراست.

ویتامین B12 : ویتامین B12 یک ویتامین محلول در آب مورد نیاز در ساخت DNA است. همچنین در متابولیسم کربوهیدراتها ، چربی ها و پروتئین ها بکار می رود. این ویتامین ، برای فعال سازی اسید فولیک ، حفظ عملکرد صحیح بافت های عصبی و تشکیل گلبول قرمز ضروری است.

سایر ترکیبات : مالتود کسترین ، میکرو کریستالین سلولز ، نشاسته ، کلوئیدال آنهیدروس سیلیکا ، منیزیم استئارات ، کراس پوویدون ، هایپروملوز ، تری استین ، اتیل سلولز ، تالک ، تیتانیوم دی اکسید ، اکسید آهن قرمز ، اکسید آهن سیاه

گوارانا: گوارانا گیاهی بومی برزیل و آمازون است. میوه گوارنا تقریبا به اندازه یک دانه قهوه به رنگ قرمز است که درون آن یک هسته سیاه با پوسته ای به رنگ سفید قرار دارد. امروزه متداول ترین اشکال گوارانا شامل شربت ها، عصاره ها و تقطیراتی است که به عنوان طعم دهنده ها و منبعی از کافئین در ساخت نوشابه استفاده می شود. گوارانا همچنین به عنوان یکی از اجزای کاهش وزن گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

موارد مصرف قرص دابل بول

دابل بول نیچرز اونلی مکملی است انرژی زا و افزایش دهنده استقامت بدن موجب که ضمن تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان خستگی های ناشی از سرطان و کاهش فشار خون، در افزایش باروری آقایان، افزایش و مقابله با برخی علایم یائسگی و سلامت جنسی در زنان نقش موثری دارد.

مهم ترین ماده ای که این مکمل را از مکمل های دیگر مستثنا می کند وجود جینسنگ و گوارانا است.

از گوارانا نیز به عنوان انرژی زا استفاده می کردند، اما بعدها براساس آزمایشات مکرر، مشخص شد که گوارانا روی خستگی ناشی از ام اس و شیمی درمانی نیز، موثر است. غیر از بیمارهایی که ذکر شدند، این گیاهان روی رفع خستگی افراد عادی هم تاثیر بسزایی دارند.

قرص دابل بول برای رفع خستگی و استرس مورد استفاده قرار می گیرد (خستگی ناشی از ام اس و شیمی درمانی، بیماری های مزمن و خستگی های روزانه). مکانیسمی که در آن قرار دارد این است که وقتی درمعرض استرس قرار داریم، کورتیزول بالا رفته که متقابلا استرس و فشارخون هم بالا می رود که روی قلب تاثیر خواهد گذاشت. این تاثیرات به هیچ عنوان جنبه مثبتی ندارند و با عوارض برای فرد همراه هستند.

موارد مصرف قرص و مکمل دابل بول

روش مصرف قرص دابل بول

روزی یک تا دو قرص ترجیحا بعد از صبحانه مصرف شود .

ترجیحاً توصیه می شود مکمل دابل بول صبح ها استفاده شود؛ زیرا هرقدر به سمت شب برود، باعث می شود بیمار دچار مشکل بیخوابی شود.

مزایای ویتامین های بکار رفته در ترکیب قرص دابل بول

ویتامین B۶ : ویتامین ب ۶ یک کوفاکتور است که برای سنتز نوروترانس میترها مانند دوپامین که خلق و خو، انرژی، توانایی، تمرکز، افزایش سلامتی و قدرت سیستم ایمنی را تنظیم می کند لازم است .ویتامین ب ۶ نقش مهمی در متابولیسم آمینواسیدها، چربی ها و کربوهیدراتها داراست .

ویتامین B12 : ویتامین B۱۲ یک ویتامین محلول در آب مورد نیاز در ساخت DNA است . همچنین در متابولیسم کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها به کار می رود . این ویتامین برای فعال سازی اسید فولیک، حفظ عملکرد صحیح بافت های عصبی و تشکیل گلبول قرمز ضروری است .

تائورین : تائورین نقش های متعدد و مهم بیولوژیکی مانند ترکیب اسید های صفراوی، خاصیت آنتی اکسیدانی، تنظیم اسمولاریته، تثبیت غشا و تنظیم سیگنال کلسیم دارد . تائورین برای عملکرد سیستم قلبی - عروقی، اسکلتی-ماهیچه ای، شبکیه و دستگاه عصبی مرکزی مورد نیاز است.

عوارض مصرف قرص دابل بول

زنان باردار و شیرده حتماً قبل از مصرف دابل بول با پزشک خود مشورت کنند.

در صورت مصرف هرگونه دارو، قبل از مصرف دابل بول با پزشک مشورت نمایید.

مقدار توصیه شده دابل بول را بدون مشورت با پزشک و یا داروساز خود افزایش ندهید.

مصرف این محصول برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی شود.

کاربردهای سنتی:

در سال 1840 ، کافئین به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده گوارا شناخته شد. در قرن نوزدهم، گوارانا به عنوان یک نوشیدنی در فرانسه رواج یافت. در سال 1880 به عنوان داروی رسمی در آمریکا معرفی شد. گوارانا توسط سرخپوستان برزیل به عنوان نوشیدنی مانند چای یا قهوه استفاده می شود. گوارانا به دلیل وجود کافئین، یک نوشیدنی تحریک کننده است. در مقایسه با قهوه، دانه های قهوه حاوی حدود 1-2٪ کافئین و برگهای خشک شده گوارانا حاوی 1-4٪ کافئین می باشد. از گوارانا به عنوان یک ترکیب طبیعی انرژی زا، تحریک کننده حافظه، طعم دهنده نوشیدنی ها و به عنوان یک جزء در محصولات طبیعی کاهش وزن مورد استفاده قرار می دهند. همانطور که اشاره شد از آن در قرص های کاهش وزن به منظور رسیدن به وزن متعادل استفاده می شود. محققان این نقش را به کافئین موجود در آن ارتباط می دهند.

گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان: این گیاه سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است . آنتی اکسیدان ها بسیار مهم هستند زیرا رادیکال های آزاد را خنثی می کنند. این مولکول ها می توانند با بخش هایی از سلول ها ارتباط برقرار کنند و منجر به پیری زودرس، بیماری قلبی، سرطان ها و سایر بیماری ها شوند.

کاهش خستگی و افزایش تمرکز: همانطور که در بالا اشاره شد مقدار کافئین آن خیلی بیشتر از دانه های قهوه می باشد بنابراین به کاهش خستگی و افزایش تمرکز و انرژی ذهنی کمک می نماید.

درمان یبوست: گوارانا غنی از کافئین است و ممکن است به عنوان یک ملین طبیعی عمل کند.

بهبود سلامت پوست: به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریال نقش موثری در بهبود سلامت پوست دارد.

تائورین: اسید آمینه تائورین یک بتا آمینواسید خنثی و محصول نهایی از متابولیسم اسید آمینه های گوگردی است. این اسید آمینه در غلظت های بالا در بافت های حیوانی به خصوص قلب، شبکیه چشم، عضله اسکلتی، مغز، روده بزرگ، پلاسما، سلول های خونی و لکوسیت ها وجود دارد. بنابراین این اسید آمینه نقش قابل توجهی در بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی، توسعه شبکیه چشم، متابولیسم اسید صفرا، تنظیم اسمزی و عملکرد غدد درون ریز دارد. مطالعات نشان می دهـد تـائورین تغذیـه ای ممکـن اســت در پیشــگیری از چــاقی و دیابــت مفیــد باشد.محققان گزارش نمودند که اخـتلالات تغذیـه ای در دوران قبل از زایمان باعث ایجاد مشکلاتی از قبیـل بیماری قلبی-عروقـی، مقاومـت انسـولین، چـاقی و پرفشـار خـونی در دوران بزرگسـالی مـی شـود. بـه علاوه، محققان خاطر نشـان کردنـد بـا افـزایش سن، مقادیر تـائورین در قلـب و پلاسـما بـه تـدریج کاهش می یابد.

بدن می تواند تائورین را از دیگر اسیدهای آمینه تولید نماید. اما بدن برخی از افراد نمی تواند آن را تولید نماید و نیاز به مصرف تورین از رژیم غذایی یا مکمل ها خود دارند. شیر مادر سرشار از تائورین است، اما شیرخواری که از شیر مادر استفاده نمی کند به اندازه کافی تائورین دریافت نمی نماید و توانایی تولید آن را نیز ندارد، بنابراین تائورین اغلب به فرمول های شیر خشک مخصوص نوزادان اضافه می گردد. افراد از تائورین برای درمان  نارسایی احتقانی قلب و تورم (التهاب) کبد (هپاتیت) استفاده می کنند. همچنین برای بهبود عملکردهای ورزشی، تقویت انرژی، دیابت و سایر بیماری ها استفاده قرار می گیرد.

مکانیسم عمل تائورین:

تائورین در قلب و مغز عملکردهای مهمی دارد، از جمله حمایت از رشد عصب. که این امر ممکن است به بهبود نارسایی قلبی کمک نماید، زیرا به نظر می رسد با کاهش فشار خون سیستم عصبی سمپاتیک را آرام می نماید، زیرا اغلب در افراد دارای فشار خون بالا و دارای نارسایی قلبی این سیستم عصبی بسیار فعال است. تائورین از طریق چند سازوکار ممکن است باعـث بهبـود نارسـایی قلبـیشـود:

1- تـائورین از طریق فعالیت اسمزی اش در کلیـه، تنظـیم ترشـح عامــل ســدیمی دهلیــزی وتنظیم رهایش وازوپرسـین باعـث بهبـود نــاتریئورزو پــرادراری می شـود

2- جریـان کلسـیم را تنظـیم کـرده و از طریق اثر بخشی اش بر تنظیم آدنوزین منو فسـفات حلقـوی باعـث بهبـود فعالیـت اینوتروپیـک و بتـا- آدرنرژیک می شود

3- تائورین اثـر آنژیوتانسـینIIرا بر انتقال کلسیم، سنتز پروتئین و سـیگنال دهـی آنژیوتانسینIIتضعیف مـی کنـد و بـه ایـن طریـق ممکن است برخی اعمـال معکـوس آنژیوتانسـینIIیعنی تحریک هایپرتروفی قلبی، اضافه بـار حجمـیو مــــدلینگ مجــــدد عضـــله قلبـــی را بـــه حـــداقل برساند.

جینسینگ : گیاه جینسنگ که دارای نام متداول پاناکس و در زبان یونانی به اسم پاناک به معنای تمام درمان ها می باشد،که در سال های اخیر پزشکان آسیایی بر آن تکیه زیادی دارند.جینسنگ قرن ها در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار گرفته است. تاکنون بیش از ۲۰۰ ماده موثر از جینسنگ پاناکس استخراج شده که از بین آنها میتوان به جینسنــوزیدها، پلیاستیلنها، آلکالوئیدها، پلیساکاریدها، الیگوساکاریدها، الیگوپپتیدها، فلاونوییدها، لیپیدها، ویتامینها و املاح اشاره نمود. جینسینگ دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی است. نتایج مطالعات نشان دادند که جنسینگ بر روی بیماری متداول سرماخوردگی موثر بوده و در درمان سرماخوردگی موثر است.

مکانیسم عمل جینسنگ:

یکی از سازوکارهای احتمالی اثرگذار جینسنگ در جلوگیری از افزایش غلظت کراتین کیناز بعد از فعالیت های ورزشی شدید به این صورت است که جینسنگ از طریق افزایش سطوح آنتی اکسیدان های درون زاد و افزایش ظرفیت ضد اکسایشی بدن موجب حذف بنیان های آزاد و در نتیجه کاهش پراکسیداسیون چربی های غشایی و افت آسیب وارده به غشای فسفولیپیدی می گردد. بنابراین از نشت و نفوذ این آنزیم درون سلولی به داخل مایعات خارج سلولی و خون جلوگیری به عمل می آورد.

فواید جینسنگ برای سلامتی

-  آنتی اکسیدان قوی و ضد التهاب:

تمامی گونه های جینسنگ حاوی نوعی گلیکوزید استروئیدی به نام جینسنوزاید هستند که قابلیت بهبود سیستم ایمنی بدن را با لفزایش فعالیت آنتی اکسیدان ها در بدن دارا است. استفاده از مکمل های جینسنگ می تواند از افزایش شاخص های التهابی چون کراتین کیناز و لاکتات دهیدروژناز در سرم خون جلوگیری کند. نتایج یک مطالعه نشان داد که عصاره جینسنگ قرمز باعث کاهش التهاب و بهبود فعالیت آنتی اکسیدانی سلول های پوستی در افراد مبتلا به اگزما می شود. یک مطالعه بزرگتر بر روی 71 زن یائسه که روزانه 3 گرم جینسنگ قرمز را به مدت 12 هفته مصرف می کردند و سپس در آنها فعالیت آنتی اکسیدانی و نشانگرهای استرس اکسیداتیو اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که جینسنگ قرمز با افزایش فعالیت های آنزیم های آنتی اکسیدانی می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند.

- بهبود عملکرد مغز: 

جینسنگ می تواند به بهبود عملکرد مغز مانند حافظه و بهبود خلق و خو کمک نماید. مطالعات نشان می دهد که اجزای موجود در جینسنگ، مانند جینسنوزیدها و ترکیب K می توانند از مغز در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کنند. یک مطالعه بر روی 30 فرد سالم که به مدت چهار هفته 200 میلی گرم جینسنگ مصرف می کردند انجام گردید. نتایج نشان دهنده بهبودی در سلامت روان، عملکرد اجتماعی و خلق و خوی در آنها بود.محققان به این نتیجه رسیدند که ممکن است جینسنگ با کمک به جذب قند خون توسط سلولها می تواند باعث افزایش عملکرد و کاهش خستگی ذهنی شود.

- درمان اختلالات نعوظ در مردان: 

تحقیقات نشان داده است که جینسنگ می تواند جایگزین مفیدی برای درمان اختلال نعوظ (ED) در مردان باشد. به نظر می رسد ترکیبات موجود در آن با محافظت در برابر استرس اکسیداتیو، عملکرد رگ های خونی و بافت های آلت تناسلی را به بهبود بخشیده و به عملکرد طبیعی آنها کمک می نماید. علاوه بر این ، مطالعات نشان داده اند که جینسنگ ممکن است تولید اکسید نیتریک را افزایش دهد، اکسید نیتریک ترکیبی است که باعث بهبود آرامش عضلات آلت تناسلی می شود و گردش خون را افزایش می دهد.

- کنترل دیابت:

عصاره جینسنگ سبب تعدیل پاسخهای ایمنی  می گردد. به نظر می آید ی عصاره جینسنگ با تحریک سیستم ایمنی سبب افزایش مقاومت میزبان می شود. علاوه بر این اثر جینسنگ روی ماکروفاژها سبب تولید سیتوکین های پیش التهابی مانند IFNs و IL-6 ،IL-1β ،TNFα شده است. پیشنهاد گردیده ساپونین های جینسنگ با مهار تولید 6-IL  میتواند سبب مهار استرس در افراد مبتلا به دیابت گردد. تعداد زیادی از مطالعات نشان می دهد که 6-IL و TNFα از راه اختلال در مسیر پیام رسان انسولین، در ابتلا افراد به دیابت و عوارض آن نقش دارد.

- تقویت سیستم ایمنی: ساپونین های جینسنگ باعث افزایش لنفوسیت های B و T شده و با تحریک سیستم ایمنی شدت و طول دوره بیماری را کاهش می دهد. برخی مطالعات به بررسی تأثیرات آن بر تقویت سیستم ایمنی بدن بر بیماران سرطانی که تحت عمل جراحی یا معالجه شیمی درمانی قرار گرفته اند پرداخته است. در یک مطالعه بر روی 39  نفر را که در حال بهبودی پس از عمل جراحی سرطان معده بودند، روزانه 5،400 میلی گرم جینسنگ به مدت دو سال مصرف کردند.این افراد در بهبود عملکردهای سیستم ایمنی و عود کمتر علائم بهبود، نتایج قابل توجهی نشان دادند.

نتایج یک مطالعه دیگر در بررسی تأثیر عصاره جینسنگ قرمز بر نشانگرهای سیستم ایمنی بدن در مبتلایان به سرطان معده پیشرفته که تحت شیمی درمانی بعد از عمل جراحی قرار گرفته اند، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد بعد از گذشت سه ماه، افرادی که عصاره جینسنگ قرمز مصرف نمودند نسبت به گروه کنترل یا دارونما نشانگر سیستم ایمنی در آنها وضعیت بهتری را نشان داد. به نظر می رسد عصاره جینسنگ می تواند اثر واکسن آنفولانزا را نیز تقویت نماید.

- کاهش خطر ابتلا به سرطان: جینسنگ در کاهش خطر ابتلا به برخی سرطانها مفید است.نتایج نشان داده شده است که جینسینوزیدهای موجود در این گیاه به کاهش التهاب کمک کرده و از آنتی اکسیدان محافظت می نماید. چرخه سلولی فرایندی است که سلولها بطور طبیعی رشد و تقسیم می شوند. جینسنوزیدها می توانند با جلوگیری از تولید و رشد غیر طبیعی سلول ، از این چرخه محافظت نمایند و مانع از تولید تومورهای سرطانی شوند. نتایج چندین بررسی نشان داد افرادی که جینسنگ مصرف می کنند، 16 % احتمال ابتلا به سرطان در آنها کمتر بوده است. علاوه بر این ، نتایج یک مطالعه نشان داد افرادی که جینسنگ مصرف می کنند، احتمال ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها مانند لب، دهان، مری، معده، روده بزرگ، کبد و ریه کمتر می باشد. جینسنگ همچنین ممکن است به بهبود سلامت بیماران تحت شیمی درمانی، کاهش عوارض جانبی و تقویت اثر برخی داروهای درمانی کمک نماید.

- کاهش خستگی و افزایش سطح انرژی: نتایج مطالعات نشان داده است که جینسنگ به رفع خستگی  افزایش انرژی کمک می نماید. برخی از اجزای موجود در جینسنگ  مانند پلی ساکاریدها و الیگوپپتیدها با مبارزه با استرس اکسیداتیو و تولید انرژی بیشتر در سلول ها ارتباط داشته که این امر می تواند به مبارزه با خستگی کمک نماید. نتایج یک بررسی بر روی بیش از 155 بیمار نشان داد که مکمل های جینسنگ نه تنها به کاهش خستگی بلکه به افزایش فعالیت بدنی در آنها کمک نمود.

اثرات جانبی قرص دابل بول:

- بر اساس مطالعات انجام شده، جینسینگ بی خطر است و عوارض جانبی جدی ایجاد نمی نماید.با این حال ، افرادی که داروهای دیابت مصرف می کنند باید هنگام استفاده از جینسینگ میزان قند خون خود را به دقت کنترل نمایند تا از کاهش بیش از اندازه آن جلوگیری به عمل آورند. به همین دلیل قبل از مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

- مطالعات ایمنی، جینسنگ را برای زنانی که در دوران بارداری و یا شیردهی هستند توصیه نمی نماید.