توصیه‌های کرونایی به بیماران مبتلا به اچ آی وی

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت روز جهانی ایدز اظهار کرد: امروز اول دسامبر به عنوان روز جهانی «ایدز» نام‌گذاری شده است. باید توجه داشت که هنوز سوالات متعددی در زمینه عوارض بیماری کووید-۱۹ در اچ آی وی بی پاسخ مانده اند و مطالعات بیشتری نیاز است تا بتوان اظهار دقیق‌تری درباره این بیماری داشت.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد:البته باید دانست که به نظر می‌رسد مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در افرادی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند با سایر افراد تفاوت چندانی ندارد و در عمل عواملی مانند سن بالا، چاقی، داشتن بیماری زمینه‌ای و... که افراد عادی را مستعد خطر و عوارض شدیدتر بیماری کووید-۱۹ می‌کند، در افراد مبتلا به اچ آی وی نیز تهدید کننده سلامت است.

لاری ادامه داد: شکی نیست که برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ باید سیستم ایمنی فرد تقویت شود؛ بنابراین توصیه ما به بیماران مبتلا به اچ آی وی در دوران کرونا است که مصرف دارو‌های رترو ویروسی را که برای درمان عفونت با گروه رتروویروس‌ها عمدتا برای درمان عفونت ویروس نقص ایمنی اکتسابی یا ویروس ایدز (HIV) به کار می‌روند به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند. زیرا مصرف این دارو‌ها تاثیر بسزایی در حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی مبتلایان به اچ آی وی دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: مبتلایان به اچ آی وی به طور منظم ورزش کنند، رژیم غذایی سالم و متوازن در پیش گیرند و ضمن پرهیز از هرگونه استرس و اضطراب، استراحت و خواب کافی و مطلوب داشته باشند.