مصر رباتی را برای انجام آزمایش کووید-۱۹ توسعه داد

در شرایطی که مصر با موج دوم ویروس کرونا مواجه شده است، یک مخترع در حال آزمایش یک ربات کنترل از راه دور است که می‌تواند آزمایش کووید-۱۹ را انجام دهد، دمای بدن بیماران را اندازه گیری کرده و در صورت عدم استفاده بیماران از ماسک در بیمارستان خصوصی در شمال قاهره، به آنها هشدار دهد.

محمود الکومی، طراح این ربات می‌گوید: این ربات می‌تواند به کمتر شدن تماس کادر درمانی با بیماران مبتلا به کووید-۱۹ و جلوگیری از انتقال ویروس کمک کند.

ربات مذکور که دارای صورت شبه انسان و سر و بازوهای رباتیک است، می‌تواند آزمایش خون انجام دهد، آزمایش اکوکاردیوگرام و اشعه ایکس انجام دهد و نتایج این آزمایشات را در صفحه‌ای که به جلوی بدنش و روی سینه آن متصل است، به بیماران نشان دهد.

الکومی گفت: من سعی کردم ربات انسان نما باشد تا بیماران از آن نترسند و هنگامیکه او برخی معاینات را بر روی آنها انجام می‌دهد، حس بدی به آنها دست ندهد. تاکنون بیماران واکنش خوبی دربرابر او نشان داده‌اند. آنها ربات را دیدند و نه تنها نترسیدند، بلکه اعتماد بیشتری داشتند، چرا که ربات دقیق‌تر از انسان است.

ربات"Cira-۰03" چانه بیمار را بالا برده و سپس به کمک بازوهایش سواب را داخل دهان بیمار برده و آزمایش کروناویروس را انجام می‌دهد.

"ابوبکر المیحی" (Abu Bakr El-Mihi)، رئیس یک بیمارستان خصوصی که این ربات در آنجا در حال آزمایش است، گفت که آنها از این ربات برای گرفتن دمای بدن افرادی که مشکوک به بیماری کووید-۱۹هستند، استفاده می‌کنند.