میزان پوشش تحصیلی دانش آموزان در سال تحصیلی جاری

  محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در آئین تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر با اشاره به اینکه همه انسان‌ها برای رسیدن به اهداف خود در حال تکاپو هستند، اظهار کرد: حل مسئله یکی از فراوان‌ترین کارکرد‌های زندگی انسانی است که جامعه به شکل فردی و یا جمعی آن را دنبال می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر این کارکرد انسان را به عنوان یک توانایی مادر شناسایی کنیم مسئولیت آماده کردن انسان‌ها برای چنین توانمندی بر عهده نظام یادگیری است، بنابراین نظام یادگیری افراد را برای ایفای این نقش تجهیز می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: هر چه توان جامعه در حل مسائل بالاتر رود توان ملی هم افزایش می‌یابد و بر این اساس باید پژوهش را جزو لاینفک زندگی دانست.

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: منظور از پژوهش در واقع فهم دقیق روابط بین پدیده ها، توانمندی مرتب کردن معلومات، روشن شدن مجهولات، کاستن از مجهولات و تحلیل و آسیب شناسی مسائل است.

دروس باید مسئله‌محور باشند

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه امروز در معیار‌های حکمرانی شایسته، باید توانایی پایدار در حل مسئله داشته باشیم، اظهار کرد: پژوهش جزو راهبردی‌ترین ماموریت‌هایی است که یک جامعه دنبال می‌کند و آموزش و پرورش هم نخستین سنگ بنای آن را می‌گذارد.

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه در برنامه ریزی درسی خلق موقعیت‌هایی برای یادگیری انسان‌ها مورد توجه است، اظهار کرد: دروس باید مسئله‌محور باشند، همچنین ۶۰۰ پژوهش سرا در سراسرکشور داریم که به این موضوع کمک می‌کنند؛ چراکه اگر دانش آموز پزوهشگر داشته باشیم، دانشجوی پزوهشگری هم خواهیم داشت.

در ادامه حاجی میرزایی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در تمام مناطق آموزش و پرورش کشور هدف آرمانی این است که پژوهش توسعه یابد، گفت: برای توسعه پژوهش نیازمند این هستیم که دانش آموزان با این مفهوم آشنا شوند و توانایی لازم را داشته باشند.

او درباره حذف کنکور بیان کرد: مدتی است که کارشناسان ورزیده‌ای از آموزش و پرورش در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی هستند تا بهینه‌ترین راه برای برگزاری کنکوری داشته باشند که با اضطراب کمتری همراه باشد، یکی از نکاتی که همکاران ما در این مورد به آن توجه دارند، نوعی بازتولید همین کنکور می‌شود که در نهایت مطابق تصمیم گیری که در جلسه کارگروه داشته باشیم، آن را دنبال می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره میزان پوشش تحصیلی دانش آموزان در سال تحصیلی جاری، گفت: در سال تحصیلی جاری تمام افراد احراز هویت شدند. همچنین کد ملی افراد لازم التعلیم را از ثبت احوال دریافت کردیم تا آموزش برای آن‌ها دنبال شود، هیچ دانش آموزی نباید از تحصیل دور باشد.