تحقیق درخصوص پشت پرده حمله به تاسیسات نفتی عراق

«کاطع الرکابی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق طرف‌های مختلف را به دست داشتن در حمله به تاسیسات نفتی در عراق متهم کرد و گفت که این طرف‌ها در پی تخریب اقتصاد کشورند.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: پالایشگاه «الصینیه» در «بیجی» واقع در شرق استان صلاح‌الدین از مهمترین پالایشگاه‌ها در عراق به شمار می‌رود که چند روز پیش هدف شلیک خمپاره‌های کاتیوشا قرار گرفت و این امر نشانه‌ای منفی است و تاکنون به دقت مشخص نشده که چه کسی پشت پرده این حمله بوده است.

الرکابی افزود: هدف قرار گرفتن پالایشگاه الصینیه احتمالا یک سناریوی جدید داعش مبنی بر هدف قرار دادن تاسیسات نفتی عراق  باشد یا شاید این اقدام از سوی طرف‌هایی که می‌خواهند عراق همچنان وارد کننده سوخت (بنزین و گاز) باشد، صورت گرفته است. به این صورت که هر تاسیسات نفتی عراقی که می‌تواند به خودکفایی عراق منجر شود، هدف قرار می‌گیرد و تضعیف ‌شود. به ویژه که عراق، سالیانه میلیاردها دلار برای خرید سوخت هزینه می‌کند. شرکت‌ها و کشورهایی هستند که به شدت از باقی ماندن شرایط کنونی در عراق سود می‌برند.

این نماینده عراقی گفت: تحقیق درباره پرونده شلیک کاتیوشا به سوی پالایشگاه الصینیه، حقایق زیادی را روشن می‌کند چه اینکه عامل پشت پرده آن داعش باشد یا غیر آن. زیرا این امر موجب برملا شدن برنامه‌های آنها برای تاسیسات نفتی عراق خواهد شد. 

وی با اشاره به اینکه احتمال دارد طرف‌های غیرداعشی در این حمله نقش داشته باشند، گفت: اما تا به این لحظه شواهد صددرصدی درباره اینکه چه طرفی پشت پرده این عملیات که طی چندین سال اخیر برای نخستین بار صورت گرفته، قرار دارد، وجود ندارد.

پالایشگاه نفتی الصینیه و و چاه‌های نفتی در «الخباز» واقع در نزدیکی کرکوک، در ماه دسامبر جاری هدف شلیک خمپاره‌ قرار گرفتند.

دو هفته پیش، یک منبع آگاه امنیتی با اعلام وقوع آتش‌سوزی در پالایشگاه نفتی «الصینیه» در استان «صلاح‌الدین» دلیل آن را، اصابت یک راکت به این پالایشگاه واقع در منطقه بیجی خبر داد و گفت که راکت مذکور به یکی از مخازن نفتی پالایشگاه اصابت کرده است. ساعتی پس از انتشار این خبر، داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت.