یکی از عرصه‌های جهاد، شهادت و ایثار است

مراسم گرامیداشت حماسه ۹ دی و اولین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف و با سخنرانی محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مجازی برگزار شد.

در این مراسم محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اظهار کرد: حماسه ۹ دی نگاه عمیق ملت ایران به اتفاقاتی بود که در سال ۸۸ ظاهر فریبنده‌ای داشت اما در واقع نقش براندازی را ایفا می‌کرد. ملت ایران در این روز نشان داد که با بصیرت می‌تواند فتنه را تشخیص داده و آن را رفع کند.

او همچنین با گرامیداشت یاد شهید مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ، گفت: ایام شهادت این سردار بزرگوار بسیار مهم و قابل تأمل است. شهادت ایشان در بیداری و همبستگی ملت‌های منطقه، نقش بی‌نظیری داشته و انشاءالله سبب سقوط نظام سلطه در منطقه باشد.

رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: پس از ۱۰ سال که شهدای جهاد علمی به محضر مردم و انقلاب تقدیم شد، امسال دوباره باب شهادت گشوده شد و شهید فخری زاده از میان ما رفت و نظام سلطه بار دیگر چهره خود را نمایان کرد.  بسیار شفاف و روشن می‌توان از راه شهدای جهاد علمی، به این مسئله ورود کرد. در جمهوری اسلامی ایران شهدای زیادی در عرصه‌های مختلف به انقلاب و اسلام تقدیم شده و مردم کاملاً آگاه هستند که نظام سلطه و استکبارجهانی با تمام وجود می‌خواهد مانع پیشرفت کشورمان شود.

شهدای هسته‌ای کشور ، دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف بودند

طهرانچی با بیان اینکه شهدای هسته‌ای کشور از جمله شهیدان علیمحمدی، شهریاری و احمدی روشن دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف بودند، گفت: شهید فخری‌زاده نیز که فخر شهدای جهاد علمی است، در ارتباط تنگاتنگی با این شهدای بزرگوار بود و همگی در عرصه جهاد علمی فعالیت داشتند. اکنون سؤالی پیش می‌آید که چرا ایالات متحده به عنوان شیطان بزرگ و مظهر سلطه‌گری در جهان، در میان سیل دانش آموختگان این نقطه سیاه را پذیرفته که باید دانشمندانی از جامعه علمی کشور را مورد هدف قرار دهد؟. این موضوع یک ننگ تاریخی بسیار بزرگ است، چرا که نظام غرب که سال‌ها سعی کرده بود نظام علمی خود را دموکرات، فرهیخته و جهانی شکل دهد، اکنون به جایی رسیده که دانشمندان یک کشور را مورد هدف قرار می‌دهد.

او با بیان خاطره‌ای از دیدار با سفیر یکی از کشور‌های ۱+۵ گفت: زمانی که مشغول فعالیت در دانشگاه شهید بهشتی بودم، در دیدار با یکی از سفرای کشور‌های اروپایی این موضوع را مطرح کردم که شما سال‌ها داعیه‌دار علم بوده‌اید و معتقدید سیاست در علم نقشی نداشته و علم متعلق به تمام مردم جهان است، اما چگونه است که دانشگاه‌های کشور ما را تحریم کرده و آن‌ها را بدون حضور در دادگاه محکوم کرده و اعلام می‌کنید که جهان از برون‌داد‌های علمی دانشگاه‌های ایران استفاده نکند و در نهایت دانشمندان ما را ترور می‌کنید. این یک نقطه بسیار سیاه است. سفیر کشور اروپایی در جواب تأکید کرد که حق با شماست و دنیا علیه شما همه چیز از جمله علم را گروگان گرفته است.

طهرانچی  با اشاره به سند ۲۰۱۰ کشور انگلستان در عرصه پژوهش، تصریح کرد: در یکی از بند‌های این سند آمده است «ایالات متحده در حال بررسی جایگاه خود است و نقاط ضعف را به شیوه قابل ملاحظه‌ای درک کرده است. گزارش «فراتر از طوفان پیش رو»، یک فراخوان بیدارباش برای ایالات متحده مبتنی بر تهدیداتی است که پیش روی سلطه آن‌ها قرار دارد. این گزارش اثر چشمگیری بر مدیریت اوباما داشته است. این عقیده در ایالات متحده وجود دارد که نتها در ارتباط با آموزش، بلکه در زمینه صنایع دانش‌بنیان نیز پیشتازی آمریکا در دنیای مشترک به‌سرعت در حال تحلیل است».

رئیس دانشگاه آزاد با تأکید بر اهمیت علم اقتدارآفرین، گفت: این موضوع می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. این عرصه یک نوع مدیریت بر فرآیند علمی است که از درون آن، اقتدار به دست می‌آید. این اقتدار از نوع انتقام سخت است. اساساً انتقام سخت از دل جهاد بیرون می‌آید و جهاد انواع و شیوه‌های خاص خود را دارد که یکی از آن‌ها جهاد علمی است.

او با بیان اینکه اکنون نظام سلطه در حال حاضر سلطه خود را دچار آسیب دیده است، گفت: استکبار جهانی تنها از موشک‌های ما نمی‌ترسد؛ آن‌ها حاضرند کشور ما به فناوری ساخت موشک دسترسی پیدا نکند اما به جای آن، سلاح‌های خود را در منطقه حکمفرما کنند. در واقع آن‌ها از فرآیند علمی که وجوه خلاقانه، نوآوران و اقتدارآفرین در عرصه علم دارد، می‌ترسند. آن‌ها نمی‌خواهند دانشمندان کشور ما به این نقطه از علم برسند.

استکبار جهانی درمقابل تک‌مقاله‌ها نگران نیست

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد ادامه داد: نظام سلطه کاملاً معتقد است که جمهوری اسلامی ایران دارای سلاح هسته‌ای نیست، چرا که هر آنچه که باید را در این زمینه بررسی کرده‌اند. با این وجود باز هم از هسته‌ای شدن کشور ما می‌ترسند. استکبارجهانی درمقابل تک‌مقاله‌ها نگران نیست، اما زمانی که یک دانشمند مانند شهید علیمحمدی در یک نظام علمی جهت‌دار به خلق دانش و فناوری از نوع اقتدارآفرین دست می‌زند، راهی جز ترور او پیدا نمی‌کنند.

طهرانچی با تأکید بر اینکه امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی، یک مکتب فکری را بنیان گذاشت، گفت: حضرت امام (ره) تمام معادلات آمریکایی‌ها را به هم ریخت و آمریکا و نظام سلطه را تحقیر کرد. نظام سلطه فقط از بعد سیاسی تحقیر نشد، بلکه وقتی دید جوانان کشور با اتکا به خود، به جهاد علمی روی آورده و دانشی را تولید کردند که اقتدار آفرین بود، تحقیر شد.

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به موضوع انتقام سخت، تصریح کرد: انتقام سخت در وجه علمی، یک نوع جهاد علمی است. یکی از عرصه‌های جهاد، شهادت و ایثار است. این موضوع مهم است که بدانیم نظام سلطه که برای جوانان ما فرش پهن می‌کند که در کشور آن‌ها درس بخوانند و بورسیه شوند، در آن سوی میدان جوانان دیگری مانند شهیدان احمدی روشن، شهریاری، فخری زاده، رضایی نژاد، طهرانی مقدم و... از همین کشور را که تلاش می‌کنند علم را به یک مظهر اقتدار برای کشور تبدیل کنند، ترور می‌کنند.

طهرانچی با بیان اینکه جهاد به صورت یک‌نفره صورت نمی‌گیرد، گفت: یک جهاد باید فرماندهی و دشمن‌شناسی داشته باشد. جهاد باید به فتوحات بیانجامد و سبب اقتدار شود. در جهاد، انسان‌ها باید از خودگذشتگی و ایثار داشته باشند. باب این جهاد در عرصه علم در کشور باز شده است. مقام معظم رهبری در یکی از سند‌های ابلاغی در سال ۹۴ فرموده‌اند که "جهاد باید برای رسیدن به مرجعیت علمی باشد."

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد ادامه داد: مسئله انتقام سخت باید مورد توجه قرار گیرد و ملتی که انتقام سخت نگیرد، ذلیل می‌شود، چرا که یکی از عوامل ذلت ملت ها، ترک جهاد است.

او با بیان اینکه یکی از وجوه امروز جهاد در دنیا، جهاد علمی است، تصریح کرد: امروز نظام سلطه که قدرت خود را از کار علمی به دست آورده، برخی مناطق ممنوعه برای خود ساخته که البته بسیار غلط است. باید بدانیم که ماندن بر صراط جهاد علمی، دارای سختی‌هایی است و جریان نفوذ و دشمن بیرونی می‌خواهند اجازه جهاد در این عرصه را به ما ندهند. از این رو جهادگران این عرصه باید مراقب باشند.

طهرانچی بیان کرد: نظام سلطه حریت علمی دنیا را گرفته است و جهادگران علمی کشور باید به این مسئله توجه کنند و ضمن تعامل حداکثری با جهان، سعی در تولید علم اقتدارآفرین داشته باشند.