وام دانشجویی ۵۰۰ هزار تومانی نداریم

ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره صحت و سقم وام دانشجویی ۵۰۰ هزار تومانی خرید لپ‌تاپ، گفت: یکی وام‌های صندوق رفاه تحت عنوان وام ضروری با مبلغ حداقل ۳ میلیون تومان و سقف ۵ میلیون تومان به دانشجویانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، پرداخت می‌شود.

او در ادامه با تاکید بر اینکه وامی تحت عنوان وام خرید لپ‌تاپ در صندوق رفاه نداریم، افزود: در صندوق رفاه دانشجویان وام ضروری داریم که رویداد‌هایی که مستلزم حمایت از دانشجو است مثل بیماری‌های صعب العلاج، تهیه ملزومات آموزشی مثل لپ‌تاپ و گوشی یا تخصیص وام برای رویداد‌هایی مثل سیل و زلزله که موجب خسارت به خانواده دانشجو می‌شود و معیشت آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد را تحت پوشش قرار می‌دهد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان ادامه داد: در شرایط فعلی به هیچ عنوان وام دانشجوی ۵۰۰ هزار تومانی نداریم. کف مبلغ وام‌های تحصیلی ۱ و نیم میلیون تومان و وام‌های ضروری ۳ میلیون تومان است. دانشجویی که ادعا کرده وام ۵۰۰ هزار تومانی گرفته است باید به سامانه ارتباط با مسئولان سایت صندوق رفاه مراجعه کرده و گزارش دهد تا به این موضوع رسیدگی کنیم.

مطیعی در ادامه اظهار کرد: در پورتال صندوق رفاه مبالغ وام مشخص شده و دانشگاه نمی‌تواند مبالغ وام را تغییر دهد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره علت بالا نرفتن قیمت وام‌های دانشجویی متناسب با افزایش قیمت خرید لپ‌تاپ، گفت: به اینکه هزینه خرید این ادوات آموزشی بالا رفته است آگاهیم، اما باید بودجه آن را هم در اختیار داشته باشیم. با منابعی که مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه برای صندوق و اعطای وام در نظر می‌گیرند ما نمی‌توانیم این میزان مبالغ وام‌ها را افزایش دهیم.

این مقام مسئول بیان کرد: منابع محدودی در چارچوب بودجه تفصیلی مصوب مجلس شورای اسلامی در اختیار صندوق قرار می‌گیرد که این منابع را در چارچوب سیاست‌های هیات امنا صرف وام دانشجویی می‌کنیم. از منابع بیشتر برای تامین نیازهای دانشجویان استقبال می کنیم.

مطیعی گفت: امیدواریم مجلس و سازمان برنامه و بودجه برای سال‌های بعد بودجه ما را افزایش دهند تا ما هم وام‌های بیشتری به دانشجویان ارائه دهیم. مخالف افزایش وام‌های دانشجویی نیستیم، اما وقتی ۴ میلیون دانشجو در کشور داریم و وام‌های مختلفی مثل شهریه، ضروری، ازدواج، مسکن، تحصیلی و وام ویژه دکتری را در دستور کار داریم چطور می‌توانیم بار مالی تامین این وام‌ها را تقبل کنیم.

تا تامین رضایت‌مندی دانشجویان فاصله داریم

رئیس صندوق رفاه دانشجویان توضیح داد: باید در چارچوب مقدورات صندوق رفاه مشکلات را در نظر بگیرم. مشکل اصلی کمبود بودجه است. مسائل مالی در کشور برای همه محدودیت ایجاد کرده است. خودمان هم می‌دانیم که تا تامین رضایت‌مندی دانشجویان فاصله داریم. برای گسترش منابع هم تلاش می‌کنیم و به سمت خیرین و واقفین هم رفته ایم تا منابع دیگری را به سمت منابع صندوق بیاوریم تا بتوانیم منابع بیشتری را در اختیار داشته باشیم.

مبالغ وام‌های دانشجویی ۲۵۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافت

او درباره میزان افزایش مبالغ وام‌های دانشجویی در سال تحصیلی جاری، گفت: در سال تحصیلی جاری به دلیل اینکه دانشجویان در خوابگاه‌ها ساکن نیستند مبلغ ۵ نوع وام دانشجویی را بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش دادیم. اینکه هنوز هم این وام برای خرید لپ‌تاپ کافی نیست به دلیل افزایش قیمت‌ها است و حتما خرید لپ‌تاپی که با دلار ۲۵ هزار تومانی وارد می‌شود بسیار سخت است.