ایران کشور موفق دنیا در روزهای پرالتهاب کرونا

احسان مصطفوی اپیدمیولوژیست و رئیس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران ، با اشاره به وضعیت بیماری کرونا در جهان گفت: با گذشت بیش از یکسال از پاندمی کرونا شمار قربانیان در جهان از مرز ۲ میلیون نفر گذشته و تعداد موارد قطعی شناسایی شده به حدود ۱۰۰ میلیون نفر رسیده است؛ البته به دلیل ضعف سیستم‌های آزمایشگاهی و نظام مراقبت کشورها از یک طرف و در عین حال جواب‌های منفی کاذب تست ملکولی پی سی آر، تعداد موارد قطعی و مرگ کرونا بسیار بیشتر از آمار گزارش شده می باشد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران ادامه داد: در چند ماه اخیر برخی کشورها مانند آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، اسپانیا و مکزیک تعداد مرگ قابل توجهی را گزارش کرده اند به طوریکه رکورد فوتی‌های کرونا از شروع اپیدمی در این کشورها شکسته شد و در آمریکا در چندین روز مرگ بیش از ۴ هزار نفر و در سایر کشورهای فوق مرگ بیش از یک هزار نفر ثبت شد.

کشورهای موفق در کنترل بیماری درگیر موج سهمگین کرونا

مصطفوی ادامه داد: کشورهای دیگر جهان نیز وضعیت متفاوتی را از نظر روند اپیدمی تجربه می کنند؛ به طوریکه کشورهایی نظیر کره جنوبی و ژاپن که از کشورهای نسبتا موفق در کنترل اپیدمی کرونا محسوب می شدند، در هفته های اخیر، درگیر موج نسبتا سنگین کرونا شده اند و در کشورهایی نظیر امارات، لبنان و اندونزی، اخیرا درگیر پیک سوم سنگین خود شده اند. در بعضی از کشورها نظیر روسیه نیز که ماه ها درگیر پیک سهمگین اپیدمی خود بودند، روند نزولی مدتی است که آغاز شده است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران بیان کرد: در کشور هندوستان که مدت ها بالاترین گزارش های موارد بستری و مرگ را در دنیا داشت، با شیب تند نزولی اپیدمی مواجه شده است که با توجه به مطالعات سرولوژی که در این کشور انجام شده است، تعدادی از محققین فرضیه نزدیک شدن به ایمنی جمعی ناشی از ابتلا را علت کند شدن محسوس روند اپیدمی در این کشور می دانند.

مصطفوی اظهار کرد: در چند هفته گذشته، گزارش جهش های انگلیسی، برزیلی و آفریقای جنوبی باعث نگرانی های جامعه جهانی شد و کمیته اضطراری سازمان جهانی بهداشت توصیه‌هایی را در مواجهه با گونه‌های جدید ویروس کرونا با سرعت انتقال بیشتر مطرح کرد، احتمال داده می‌شود این گونه‌ها می‌توانند منجر به بدتر شدن وضعیت شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ شوند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران بیان کرد: در مقابل، نتیجه پژوهش دانشگاه اموری آتلانتا که در هفته گذشته در مجله Science منتشر شده، نگرانی‌ها را کاهش و آینده کرونا را روشن‌تر از آنچه بسیاری گمان می‌کنند ترسیم می‌کند. این مطالعه می گوید ویروس جدید به مرور به ویروسی کم‌خطر تبدیل میشود که فقط در برخی مناطق شیوع پیدا می‌کند.

کاهش ۳۰۰ درصدی در جواب مثبت‌ تست‌های کرونا

مصطفوی با اشاره به وضعیت اپیدمی کرونا در ایران بیان کرد: در کشور ما که سه پیک اپیدمی تاکنون تجربه شده است، خوشبختانه از نیمه آبان روند نزولی موارد بستری قطعی متعاقب پیک سوم این اپیدمی ادامه دارد؛ به گونه ای که تعداد موارد بستری روزانه کرونا از حدود ۳ هزار و ۵۰۰ مورد به حدود ۶۰۰ مورد کاهش پیدا کرده است وشاهد  کاهش ۶۰۰ درصدی موارد بستری روزانه در دو ماه اخیر هستیم.

وی افزود: بعضی شهرهای استان های شمالی به ویژه اکثر شهرهای استان مازندران و شهرهایی نظیر بندرگز و کردکوی (استان گلستان)، و ماسال، رودسر و لاهیجان (استان گیلان)، موفق به نزولی کردن پیک سوم اپیدمی مانند مناطق دیگر کشور نشدند البته روند موارد بستری قطعی در بعضی از شهرهای کشور نظیر فیروزکوه (در استان تهران)، و خاتم (در استان یزد) نیز هنوز به شدت سایر مناطق نزولی نشده است. در استان هایی نظیر خراسان جنوبی نیز آثار ضعیفی از شروع پیک جدید مشاهده می شود.

استاد اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران با اشاره به کاهش موارد بستری قطعی کرونا در دو ماه گذشته اظهار کرد: با این وجود تعداد تست های انجام شده کرونا در این مدت روند افزایشی داشته است و از حدود ۳۰ هزار تست روزانه در اوایل آبان ماه به حدود ۵۵ هزار تست روزانه رسیده است، اگرچه بهتر است تا حد امکان تعداد تست های روزانه را باز هم افزایش دهیم تا بیماران بیشتری را به شکل سرپایی شناسایی کنیم.

پیش بینی‌های بین المللی: ایران پیک جدید کرونا را تجربه نمی‌کند

مصطفوی ادامه داد: در پیک سوم در اواسط آبان ماه ۳۵ درصد کل تست های کرونا در کشور مثبت می شد و اکنون این عدد به حدود ۱۰ درصد تست ها رسیده است که کاهش ۳۰۰ درصدی را نشان می دهد که گویای آن است که گردش ویروس در جامعه نسبت به ۲ ماه پیش به طرز قابل توجهی کاهش داشته است. با پیش‌بینی موسسه سنجش و ارزیابی سلامت آمریکا ( IHME) نیز، روند مرگ و ابتلای کرونا تا اردیبهشت، پیک جدی دیگری را در ایران تجربه نخواهد کرد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران گفت: شیب کاهشی موارد بستری در بخش های مراقبت ویژه مانند بخش های عادی نبوده است و تعداد موارد بستری در بخش های مراقبت ویژه (ICU) بیمارستان ها از ۵ هزار و ۵۰۰ مورد در حدود دو ماه پیش به حدود ۴ هزار و ۵۰۰ مورد در روزهای اخیر کاهش پیدا کرده است و به نظر می رسد این روند کندتر کاهش موارد بستری در این بخش ها متاثر از این موضوع است که در مورد تخت های مراقبت ویژه در کشور محدودیت هایی وجود دارد و در حال حاضر با فروکش کردن نسبی اپیدمی، بیماران با وضع بهتر می توانند در بخش های مراقبت ویژه بستری شوند و مراقبت بهتری دریافت کنند که این موضوع نیز در کاهش موارد مرگ می تواند موثر بوده باشد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه از اوایل آذر ماه طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا (طرح شهید قاسم سلیمانی) با اولویت پیشگیری بر درمان در کشور شروع شد، گفت که این طرح نیز در تسریع روند کاهشی بیماری نقش مهمی ایفا نموده است.

مصطفوی گفت: در حال حاضر بر اساس تعداد موارد بستری قطعی گزارش شده در کشور، ۱۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۶۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهرستان در وضعیت آبی هستند اگرچه هر گونه سادی انگاری و غفلت موجب گردش بیشتر ویروس و افزایش موارد بیماری در هر نقطه از کشور می تواند بشود.

بازگشایی‌ها باید علمی و مرحله به مرحله باشد

مصطفوی با اشاره به باز شدن مقاطعی تحصیلی از مدارس در شرایطی خاص در مناطق زرد و آبی از اول بهمن ماه گفت: متعاقب کاهش موارد بستری و مرگ شاهد کم کردن محدودیت ها هستیم و انتظار است برای کارهای اینچنینی، سند مدون و بر پایه شواهد علمی برای بازگشایی مرحله به مرحله صنوف، مدارس و دانشگاه‌ها تدوین شود و در عین نظارت، ارزیابی دقیق تاثیر این بازگشایی ها بر موج اپیدمی صورت گیرد تا با کمترین هزینه ها، شاهد فعالیت مجدد مشاغل و رفع محدودیت ها باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران ادامه داد: باید توجه داشت اگرچه لحاظ کردن شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می تواند در شدت گرفتن بازگشایی ها نقش داشته باشد اما غفلت از هشدارهای بهداشتی که توسط متولیان وزارت بهداشت داده می شود می تواند آرامش نسبی کشور، متاثر از وضعیت نسبتا با ثبات کرونا، را مورد خدشه قرار دهد و از این رو انتظار داریم رفع محدودیت ها مرحله به مرحله و بر اساس شواهد علمی باشد.