آیین نامه پذیرش دانشجویان استعداد درخشان

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سومین گردهمایی سالانه مجازی، مدیران دفاتر استعدادهای درخشان دانشگاه‌های سراسر کشور، اظهار کرد: استعداد‌های درخشان یکی از دفتر‌های بسیار مهم همه دانشگاه‌ها است، زیرا با نخبگان دانشجویی و استعداد‌های برتر سروکار دارد.

او در ادامه گفت: در بیست ماه گذشته در وزارت علوم اقداماتی برای رسیدگی بیشتر برای دانشجویان استعداد درخشان صورت گرفته است که ازجمله آن‌ها می‌توان به بازنگری در آیین نامه پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان در دوره تحصیلات تکمیلی اشاره کرد. اقدام دیگر تسهیلات پذیرش بدون کنکور استعداد‌های درخشان در دانشگاه‌ها در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد بود که دانشجویان برای برخورداری از این تسهیلات باید در طول دوره تحصیلی در طرح کارآموزی بلند مدت شرکت کرده باشند.

او ادامه داد: در ارتباط با دارندگان نشان طلا، نقره و برنز المپیاد‌های کشوری دانش آموزی در آخرین جلسه با شورای استعداد‌های درخشان قرار شد با کسب حد نصاب علمی ۸۵ درصد نمره آخرین پذیرفته شده در آزمون سراسری بحث شرط رشته مرتبط را حذف کنیم.

خاکی صدیق بیان کرد: این امر تسهیلاتی برای استعداد‌های درخشان ایجاد می‌کند، لذا با حذف شرط رشته مرتبط در برگزیدگان المپیاد‌های دانش آموزی مقداری راه برای این بزرگواران برای ورود به دانشگاه‌ها همواره می‌شود.

معاون وزیر علوم گفت: در دفتر استعدادهای درخشان با ارگان‌های مرتبط جلساتی داشته ایم تا این همکاری‌ها و هم افزایی‌ها را توسعه دهیم و هدایت و پرورش استعداد‌های درخشان به نحو بهتری انجام شود.

معاون وزیر علوم افزود: بسیاری از دانشگاه‌ها درخواست‌هایی برای بهبود وضعیت دانشجویان استعداد درخشان دارند، اما به دلیل اینکه در چارچوب مقررات کنونی نمی‌گنجند با آن‌ها مخالفت می‌شود. اگر بتوانیم از طریق اصلاح قوانین تسهیلات فراگیرتری ایجاد کنیم برای کشور سودمند خواهد بود.