60 درصد مراجعه‌کنندگان به میادین میوه و تره بار بانوان هستند

سید سعید راد درباره مراجعه زنان به مراکز میوه و تره بار اظهارداشت: کارکرد فضاهای میادین میوه و تره بار به نوعی تعریف شده که با توجه به نقش روزافزون این فضاها در زندگی روزمره، هم فرصت حضور زنان و هم فرصت حضور مردان در آنها امکان‌پذیر باشد.

وی افزود: نوع طراحی و عملکرد میادین، ارتباط و تعامل دو سویه مشتریان را با این مراکز فراهم کرده و امروز بازارهای میوه و تره بار، نه تنها در محله‌های شهر نقش دارند، بلکه در زندگی روزمره شهروندان نیز تأثیرگذار هستند.

وی با اشاره به اینکه میادین میوه و تره بار از جمله فضاهایی محسوب می‌شوند که بانوان در آنها از سهم بالایی برخوردارند، اظهار کرد: از این رو، میادین از مصادیق حق شهروندان اعم از زنان و مردان بر شهر هستند و با توجه به حضور گسترده عموم شهروندان در ساعات مختلف روز، امروز این مراکز علاوه بر جایگاهی که در مناسبات اقتصادی و اقتصاد شهری دارند، در تعاملات اجتماعی شهروندان نیز اثرگذار هستند.

راد با بیان اینکه میادین میوه و تره بار، مکان‌هایی متعلق به عموم شهروندان و قابل دسترسی برای همه گروه‌های جامعه هستند، تصریح کرد: میادین از جمله فضاهایی هستند که جریان زندگی روزمره در آنها در هر ساعت از طول روز قابل رویت است و نکته قابل تأمل در این میادین، حضور برابر و حتی پررنگ‌تر زنان نسبت به مردان در این فضاهاست.

وی امنیت موجود در میادین میوه و تره بار و اینکه بانوان هنگام حضور در این فضاها احساس آرامش و امنیت می‌کنند را یکی از ویژگی‌های شاخص میادین دانست و تأکید کرد: علاوه بر امنیت، دسترسی محلی، تعامل اجتماعی و نظارت جمعی از دیگر ویژگی‌های میادین میوه و تره بار است که این فضاها را به فضایی امن و قابل اعتماد برای حضور بانوان تبدیل کرده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران، میادین میوه و تره بار را از مصادیق تحقق شعار محوری مدیریت شهری مبنی بر تبدیل تهران به شهری برای همه شهروندان دانست و خاطرنشان کرد: براساس بررسی‌های به عمل آمده، حداقل 60 درصد مشتریان میادین میوه و تره بار را بانوان تشکیل می‌دهند و به عبارتی، از هر 5 مشتری میادین 3 نفر از آنها زن هستند.