رشد ۳.۶ درصدی بستری بیماران کرونایی نسبت به هفته گذشته

رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران ، با بیان اینکه در طول هفته گذشته کماکان با افزایش رشد بستری روبرو بودیم، بیان کرد: امروز که در واقع آغاز هفته جدید هست، اگر تعداد بستری‌های کلی را در بخش‌های تخصیص یافته به کرونا را مقایسه کنیم، ما در حال حاضر ۲۰۹۰ در بخش‌های مختلف بستری داریم که نسبتا به ۲۴ ساعت گذشته که این عدد ۲۰۱۲ بوده، حدود ۳.۶ درصد رشد را نشان می‌دهد؛ بنابراین از ابتدای هفته گذشته تا الان با یک شیب نسبت ملایم کماکان افزایش در میزان بستری را داریم ضمن اینکه مراجعان سرپایی کماکان با یک رشد ملایم رو به افزایش است.

 زالی با بیان اینکه شرایط نسبتا با ثباتی را در هفته اخیر داشتیم افزود: هر دو شاخص یعنی افزایش در مراجعین سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی و همچنین افزایش عمومی بستری در بخش‌های بیمارستانی تخصیص یافته به کرونا در استان تهران، نشان دهنده این است که احتمالا این تغییرات از ثبات بیشتری برخوردار است. البته هنوز با توجه به اینکه هنوز عدد مولد پایه که نشان دهنده‌ی شاخص میزان سرایت پذیری و مجموعه انتقال بیماری در تهران، مماس بر عدد یک هست، بنابراین تا زمانی که این عدد به صورت چشمگیر از عدد یک تجاوز نکند، میتوانیم بگوییم شرایط نسبتا با ثباتی را در طول هفته اخیر داشتیم.

او ادامه داد: نکته بسیار مهمی که وجود دارد این هست که ما در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۶ بیمار جدید بستری کردیم که ۸۷ تا از آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند. نکته بسیار مهمی که قابل تاکید هست این است که این تغییرات در استان تهران باید جدی‌تر تلقی شود بدلیل اینکه استان تهران باید خیلی سریع علائم بصورت خیلی پیوسته تغییر می‌کند. الگوی هفته گذشته ما هم مجددا همان بازتوزیع سنی را نشان می‌دهد یعنی باز ما در مراجعین بیمارستانی سهم گروه‌های بین ۰ تا ۱۰ سال هم نسبت به گروه‌های سنی مشابه خود در حال تغییر هست و نسبت به ماه‌های آذر و آبان افزایش نشان می‌دهد. اما کماکان سهم بستری در سنین ۵۰ تا ۶۰ سال کاهش بیشتری را در هفته گذشته نشان می‌دهد. همچنین میزان مرگ و میر و میزان بستری بالاترین سهم را در افراد بالای ۷۰ سال داشته است.

او در پاسخ به اینکه کدام مکان‌ها در استان تهران باعث سرایت کرونا میشود، اظهار کرد: طبق آنالیز انجام شده دو مولفه در این موضوع تاثیر دارد، اولین مسئله بحث تراکم جمعیتی و حضور پرتراکم جمعیتی است؛ بنابراین کماکان بخش‌هایی از منطقه ۴، منطقه ۵، بخش‌هایی از منطقه ۲، شمال منطقه ۱۵ و بخش‌هایی از منطقه ۱۸ جزو نقاطی هستند که میزان مبتلایان کماکان بصورت نقاط داغ‌تر از سایر نقاط تهران هستند. از طرف دیگر به نظر می‌رسد جا‌هایی که ما تراکم جمعیت بیشتری داریم این مولفه پرخطر تلقی می‌شود. بخصوص الان سهم بیشتری در میزان آلودگی را در بیشتر مشاغل مانند نانوایی ها، که رتبه اول را در زمینه تغییرات در شیوه نامه‌های بهداشتی نشان می‌دهد و در مورد مناطقی که در واقع با آن روبرو هستیم، پاساژها، مراکز بزرگ خرید، برخی از رستوران ها، و مراکز حمل و نقل به خصوص مترو در بررسی ما که برا ساس حمل و نقل ما صورت گرفته، این نقاط، نقاط پرخطرتری هستند.