١۴٠ مدافع سلامت تاکنون شهید شناخته شده اند

 سید کامل تقوی‌نژاد معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت امشب ۲۶ بهمن ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا و راهکار‌های مقابله با آن پرداخت.

تقوی نژاد با اشاره به اینکه کمتر بیمارستانی در سراسر کشور داریم که دچار نقصان برای تامین اکسیژن ساز باشد گفت: اکسیژن در بهبود بیماران حرف اول را می‌زند، در این مدت منابع زیادی نداشتیم لذا منابع ما محدود بود.

او با اشاره به اینکه خیلی از کشور‌ها درصد بالایی از سود ناخالص داخلی خودشان را به کرونا اختصاص داده‌اند گفت: منابعی که اختصاص یافته منابع اندکی است و نسبت به کار‌هایی که انجام شده کم است، در بحث تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی، رئیس جمهور از مقام معظم رهبری خواهش کرده اند تا در این زمینه دستور بدهند، بلافاصله این دستور صادر شده و یک میلیارد دلار به صورت ارزی از طرف صندوق توسعه ملی در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه وزیر در آن اوایل نظرشان بر این بود که ۱۵ بسته را تعریف کرده اند افزود: این بسته‌ها شامل تأمین لوازم حفاظت فردی، تامین ونتیلاتور و تجهیزات دیگر بیمارستانی بود، درآمد بیمارستان‌ها تا حدود ۴۰ و گاهی ۵۰ درصد در ایام کرونا کاهش پیدا کرده، زیرا مراجعه به بیمارستان‌ها کمتر شده است و بسیاری از عمل‌های سرپایی را مردم مراجعه نکرده اند، لذا این درآمد‌ها باید از جایی تامین می‌شد، این پول را عمدتاً در جا‌هایی برداشتیم که لازم بود لذا برای پرسنل سرمایه‌گذاری کردیم و همچنین از طریق این پول امکانات تامین شد.

او ادامه داد: در طی این مدتی که منابع در اختیار ما قرار گرفته کمتر از ۷۰۰ میلیون یورو در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است، در حکم مقام معظم رهبری برای بیمه بیکاری هم صراحتی صورت گرفته است ممکن است بخشی در آنجا مصرف شده باشد.

تقوی نژاد با اشاره به اینکه همکاران ما در این مدت جان خودشان را در طبق اخلاص گذاشته اند و فعالیت‌های زیادی را انجام داده اند که با معیار‌های مادی قابل اندازه گیری و ارزش گذاری نیست اظهار کرد: کار‌هایی که در این مدت از سوی همکارانم انجام شده فقط ایثارگری‌های دوران دفاع مقدس را به یاد می‌آورد و این موضوع خوشبختانه مورد تاکید چندین باره مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

او اظهار کرد: بخش عمده‌ای از بار این بیماری بر عهده همکاران پرستار بود، سعی کرده ایم در رابطه با تامین نیروی انسانی مورد نیاز اقدامات لازم را انجام دهیم، در ارتباط با جدا کردن اضافه کار از کارانه برای این همکاران قدم‌هایی را برداشته ایم، در حدود ۱۷ ماه قبل، متوسط مطالبات همکاران ما حدود ۱۶ تا ۲۰ ماه بود، در برخی از جا‌ها با کادر درمان در شهرستان صحبت کرده ام که ۲۴ ماه مطالبات عقب مانده داشته اند، در این مدت تلاش شده تا از محل‌های مختلفی که امکان داشت عقب ماندگی‌ها جبران شوند.

تقوی نژاد بیان کرد: بین وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه گر چالش‌های جدی وجود دارد لذا مطالبات معوق را از حدود ۱۳ ماه به حدود سه، چهار ماه رسانده ایم و در مسیر حل موضوع قرار گرفته‌ایم.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه حقوق همکاران ما در حال حاضر نسبت به پایان سال ۱۳۹۷ حدود ۱۴۰ درصد افزایش یافته است اظهار کرد: اگر حقوق به طور متوسط چهار میلیون بوده الان پرستاری که بخواهد وارد سیستم شود با ۷، ۸ میلیون استخدام می شود، البته این موضوع به میزان کاری که انجام می‌شود نیز بستگی دارد.

او با بیان اینکه تلاش کرده ایم تا حقوق همکارانمان را متناسب با شرایط فعلی افزایش دهیم اظهار کرد: کارانه از محل درآمدهای اختصاصی پرداخت می‌شود،۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سختی کار تعریف کرده‌ایم تا آن دسته از دانشگاه هایی که درآمدهایشان به شدت کاهش یافته ،اجازه ندهند که کارانه همکاران ما نسبت به قبل کاهش پیدا کند.

تقوی نژاد با اشاره به اینکه ما گروه های مختلف کاری مانند قرارداد معین، شرکتی و خدماتی داریم که قوانین خاص خود را دارند گفت: مثلاً نیروی شرکتی از قانون کار تبعیت می کنند، ما در اینجا از اختیاراتی که وزیر بهداشت داشتند استفاده کرده ایم و در حقیقت آنها را به درصدی از حقوق همکاران ما رسانده ایم، همکاران قراردادی ما حدود ۸۰ درصد همکاران رسمی حقوق دریافت می‌کنند.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت تصریح کرد : همکاران عزیز ما امتحانشان را در دوران کرونا پس داده اند و در این امتحان قبول شده اند، الان زمان آن است تا کسانی که می توانند با ارائه مجوز کمک کنند تا این همکاران را سر و سامان بدهیم.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه حقوق همکاران ما در حال حاضر نسبت به پایان سال ۱۳۹۷ حدود ۱۴۰ درصد افزایش یافته است اظهار کرد: اگر حقوق به طور متوسط چهار میلیون بوده الان پرستاری که بخواهد وارد سیستم شود با ۷، ۸ میلیون استخدام می‌شود، البته این موضوع به میزان کاری که انجام می‌شود نیز بستگی دارد.

او با بیان اینکه تلاش کرده ایم تا حقوق همکارانمان را متناسب با شرایط فعلی افزایش دهیم اظهار کرد: کارانه از محل درآمد‌های اختصاصی پرداخت می‌شود،۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سختی کار تعریف کرده‌ایم تا آن دسته از دانشگاه‌هایی که درآمدهایشان به شدت کاهش یافته، اجازه ندهند که کارانه همکاران ما نسبت به قبل کاهش پیدا کند.

تقوی نژاد با اشاره به اینکه ما گروه‌های مختلف کاری مانند قرارداد معین، شرکتی و خدماتی داریم که قوانین خاص خود را دارند گفت: مثلاً نیروی شرکتی از قانون کار تبعیت می‌کنند، ما در اینجا از اختیاراتی که وزیر بهداشت داشتند استفاده کردیم و در حقیقت آن‌ها را به درصدی از حقوق همکاران ما رساندیم، همکاران قراردادی ما حدود ۸۰ درصد همکاران رسمی حقوق دریافت می‌کنند.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت تصریح کرد: همکاران عزیز ما امتحانشان را در دوران کرونا پس دادند و در این امتحان قبول شدند، الان زمان آن است تا کسانی که می‌توانند مجوز بدهد کمک کنند تا این همکاران را سر و سامان بدهیم.