محرومیت آموزشی، ریشه همه محرومیت‌ها

محسن حاجی میرزایی در آئین بهره‌برداری از 100 مدرسه و 350 مسجد و مرکز فرهنگی بنیاد برکت و انعقاد تفاهم‌نامه ساخت 1000 مدرسه روستایی و عشایری که با حضور حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب و محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و در محل نمایشگاه دستاوردهای بنیاد برکت برگزار شد، اظهار کرد: اقدامات ارزنده و قابل تحسین بنیاد برکت مایه افتخار است و از سوی آموزش‌وپرورش از تمامی تلاش‌های بنیاد برکت تشکر می‌کنم و امیدوارم با توسعه این همکاری‌ها شاهد افزایش فرصت‌های یادگیری در جامعه باشیم.

حاجی میرزایی تصریح کرد: همه دستگاه‌ها و نهادها درصدد تمهید پیشرفت و فراهم کردن زندگی بهتر برای مردم هستند و در این راه هر سازمانی تلاش می‌کند تا با توجه به اهداف خود به این هدف نهایی دست یابد و همه در تکاپوی پیشرفت جامعه هستند. با هر طریقی از پیشرفت نقطه عزیمت پیشرفت، آگاهی است و با آگاهی تحول آغاز می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: مدرسه بنایی رفیع با جایگاهی بسیار بلند است، مدرسه و مسجد سازگارترین بناها با فلسفه خلقت هستند. مدرسه جایگاه علم‌آموزی، تحکیم عزت و افتخار، بالندگی و رشد و استمرار و جایگاه شکل‌گیری فرهنگ و تمدن است و سبب تفاوت‌ها و تمایزها است. در مدرسه پایه شخصیت انسان‌ها شکل می‌گیرد و بنای فرهنگ و تمدن نهاده می‌شود.

وی مدرسه را کارخانه انسان‌سازی دانست و افزود: اقدام مدرسه‌سازی، اقدامی ارزشمند است و در آخرین دیدار مجازی که خدمت رهبر معظم انقلاب داشتیم، معظم له از نصیب برابر آموزشی یادکردند.

ریشه همه محرومیت‌ها از محرومیت آموزشی است

حاجی میرزایی اظهار کرد: ریشه همه محرومیت‌ها از محرومیت‌های آموزشی ناشی می‌شود و بسیاری از بی‌عدالتی‌ها از نابرابری فرصت‌های یادگیری ایجاد می‌شود. جغرافیای استعداد با جغرافیای برخورداری برابر نیست، بسیاری از استعدادهای ناب در مناطق محروم و دوردست زندگی می‌کنند و باید نصیب برابر داشته باشند و این اقدام ارزشمند بنیاد برکت، برنامه‌ای است که مردم محروم برکتش را حس می‌کنند و در راستای کمک به دسترسی به آموزش است.

وی با اشاره به افتتاح 100 مدرسه و تعهد ساخت 1500 مدرسه توسط بنیاد برکت، عنوان کرد: جمعیت دائماً در حال جابجایی است و این جابجایی به سمت حاشیه شهرها متمرکز می‌شود که محرومیت مضاعفی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در برخی استان‌ها ازجمله البرز، خراسان، سیستان و بلوچستان و حاشیه شهرهای اصلی استان‌ها سرانه فضای آموزشی کمتر از 2 مترمربع است درحالی‌که متوسط برخورداری آموزشی در کشور 5.2 مترمربع است. پیشنهاد می‌کنم در کنار انعقاد قرار ساخت 1500 مدرسه در مناطق روستایی ستاد اجرایی فرمان امام، به کمک آموزش‌وپرورش بیاید تا بتوانیم نبود تعادل و دسترسی مناسب به فضاهای آموزشی را برطرف کنیم.