برنامه‌های کمیته امداد برای خودکفایی مددجویان/ درآمد ۹ هزار میلیاردی مددجوها از طرح‌های اشتغال
کمیته امداد در سال‌های ابتدایی تاسیس تنها برای تامین نیاز‌های مددجویان تحت حمایت برنامه ریزی و در این راستا خدماتی ارائه می‌کرد. به اعتقاد برخی کارشناسان این نحوه ارائه خدمات ممکن است سبب وابستگی این افراد به نهاد‌های حمایتی شود و از طرفی بودجه محدود جوابگوی حجم همه نیاز‌های مددجویان نیست.
 
در این راستا طرح خودکفایی و توانمندسازی مددجویان در دستور کار این نهاد قرار گرفت. در این طرح ابتدا تلاش شد با استفاده از انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی، زمینه خودباوری را در بین مددجویان احیا و پس از آن ظرفیت هر خانوار برای تحقق خودکفایی بررسی شود.
 
اشتغال یکی از موثرترین راه‌های رسیدن به خودکفایی است که در ۲۰ سال اخیر، این مهم در کمیته امداد تقویت شد و این کار به صورت گوناگون در حال انجام است، به طوری که از زمان ایجاد معاونت اشتغال در کمیته امداد تاکنون بیش از ۷۵۰ هزار خانوار به خودکفایی رسیده‌اند و از حمایت این نهاد خارج شدند.
 
حرفه آموزی، اجرای طرح‌های تشویقی برای کارفرمایان و اعطای تسهیلات برای شروع یک کسب و کار و در سال‌های اخیر اجرای طرح‌های راهبری شغلی و راه‌اندازی موکب اشتغال محرومان از جمله کار‌های انجام شده در راستای ایجاد اشتغال و خودکفایی مددجویان است.
 
در تمامی مراحل تا رسیدن به ثبات شغلی راهبران و ناظرانی در این حوزه از کمیته امداد در کنار مددجو حضور داشت تا قوت قلبی برای فرد باشد و هدف ترسیم شده تحقق بخشد.
 
ظرفیت‌های خوبی در استان‌های مختلف کشور برای اشتغال وجود دارد که امداد با شناسایی و انعقاد قرارداد با نهاد و ارگان‌های مختلف شبکه عظیمی را در این راستا تشکیل داد. همچنین طرح شناسایی مزیت‌های شغلی در تمام استان‌های کشور انجام شده و از طریق آن مشاغلی که در هر منطقه امکان اجرای بهتر و درآمدزایی بالاتری دارند، شناسایی و به مددجویان معرفی می‌شود.
 
این فعالیت‌ها سبب شده است مددجویانی که تنها امیدشان برای تامین نیاز‌ها پس از خدا به دستان امدادگران بود، امروز خود کارآفرین‌های موفقی شوند و علاوه بر رونق در حوزه کسب و کار، موجب اشتغال افراد دیگر نیز باشند.
 
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در این باره می‌گوید: طبق فرامین مقام معظم رهبری توانمندسازی در رأس برنامه‌های امداد قرار دارد. ما برای کاهش وابستگی مددجویان به امداد در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنیم. این فعالیت‌ها شامل مهارت آموزی، کاریابی، اعطای تسهیلات و انجام فعالیت‌های فرهنگی و خودباوری می‌شود.
 
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی لازمه توانمندی است، بیان می‌کند: افرادی که سال‌ها تنها رفع نیازهایشان را از امداد طلب می‌کردند، با تقویت روحیه خودباوری گام نخست برای تحقق توانمندسازی برداشته می‌شود.
 
بختیاری از شناسایی ظرفیت خانواده‌ها توسط کمیته امداد خبر داد و می‌افزاید: به نسبت ظرفیتی که در خانواده‌ها وجود دارد فعالیت‌های توانمندسازی برای آن‌ها انجام می‌شود. فرآیند توانمندسازی خانواده بزرگ امداد بسیار گسترده است و امداد به تنهایی نمی‌تواند به هدف مطلوب دست یابد، در این راستا کارگروهی با حضور ارگان‌های مهم در این راستا با محوریت امداد تشکیل شده و با جدیت برای تحقق هر چه بیشتر برای این مهم تلاش می‌کند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) به آمار مشاغل تولیدی این نهاد در سال جاری پرداخت و گفت: تا پایان سال برای ۲۳۰ هزار مددجوی کمیته امداد اشتغال ایجاد می‌شود، این در حالی است که سال گذشته ۳۰ درصد از اشتغال ناخالص کشور و ۳۷ درصد از اشتغال خالص کشور را ایجاد کردیم.

بختیاری با بیان اینکه اشتغال‌زایی به استقلال معیشتی و قطع وابستگی مددجو به کمک دیگران منجر می‌شود، ادامه می‌دهد: مجلس شورای اسلامی برای سال ۱۴۰۰ نیز پیشنهاد ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای تسهیلات اشتغال مددجویان در نظر گرفته است و امیدواریم بتوانیم با ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی، تحولی در عرصه اشتغال نیازمندان ایجاد کنیم.

ایجاد اشتغال برای محرومان نه تنها موجب خودکفایی آنان شده بلکه با ایجاد حلقه‌های کارآفرینی سبب ایجاد اشتغال به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای دیگر خانواده‌های نیازمند شده است. همچنین درآمد نسبتا خوبی را برای مجریان طرح‌های اشتغال فراهم کرده است. معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در همین باره گفت: براساس آخرین آمار، مجریان طرح‌های اشتغال تحت نظارت کمیته امداد در سال جاری ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد از طرح‌های شغلی خود کسب کردند که این رقم نسبت به سال گذشته ۸۲ درصد رشد داشته است.

وی با تاکید بر اینکه کمیته امداد امسال ۹ هزار میلیارد تومان کمک معیشت به خانوار‌های تحت حمایت پرداخت کرده است، تاکید کرد: درآمد طرح‌های اشتغال مددجویان کمیته امداد از دو برابر کمک معیشت پرداختی به تمامی خانوار‌های تحت حمایت کشور بوده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد از آمادگی این نهاد برای پذیرش مسئولیت مشاغل خرد روستایی و مشاغل خانگی کشور خبر داد و گفت: در صورت تخصیص ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات، سال آینده کمیته امداد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.

عبدالملکی افزود: در سال جاری نیز تاکنون ۲۱۵ هزار شغل برای خانواده‌های نیازمند توسط کمیته امداد ایجاد شده است و مجموع مشاغل تولیدی این نهاد در طول برنامه ششم توسعه به ۷۱۶ هزار فرصت شغلی رسیده است.

اجرای طرح‌های خودکفایی مددجویان که در رأس آن اشتغال‌زایی قرار دارد و می‌تواند علاوه بر توانمندی مددجویان و خانواده‌هایشان سبب رونق در بخش اشتغال و اقتصاد کشور نیز شود، از همین رو دستگاه‌های مختلف در این راستا باید امداد را در تحقق این هدف همراهی کنند.