طغیان کرونای انگلیسی در کشور/ هرمزگان در وضعیت قرمز

کرونا بار دیگر به دلیل مسافرت های مردم در ایام تعطیلی نوروز ۱۴۰۰ به شکب عجیبی در حال رشد است. این در حالی است که بارها مسئولان وزارت بهداشت از مردم خواستند که از مسافرت پرهیز کنند.

از سوی دیگر حتی در اخبار مشاهده شد که برخی مردم در برخی استانها با برپایی مراسم عروسی و دورهمی ها باعث بالا رفتن آمار کرونا شده اند.

کرونای انگلیسی این روز‌ها با توجه به تعطیلات نوروزی و افزایش میزان مسافرت‌ها به استان هرمزگان در حال اوج گیری است و گزارش‌ها حاکی از روند رشد تصاعدی این بیماری در استان حکایت دارد.

هرچند رنگ بندی ها توسط ستاد ملی کرونا برای شهرهای قرمز و نارنجی اعلام شد اما باید گفت هر نوع مسافرت غیر ضروری باعث به وجود آمدن شرایط خطرناک در کشور شده است.

طوفان کرونا در هرمزگان

متاسفانه موج کرونا در هرمزگان عجیب رشد کرده و در این خصوص دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می گوید در ۲ روز گذشته تست ۱۲۳ مورد جدید در سطح استان مثبت شده و این افراد به صورت قطعی به بیماری کرونای انگلیسی مبتلا شده‌اند.

وی افزود: با این جهش آماری، شما مبتلایان در استان هرمزگان به ۴۸۱ نفر رسید و بر نگرانی‌ها در خصوص این بیماری افزود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: بیشترین آمار مبتلایان مربوط به بندرعباس، بندرلنگه، قشم و بندرخمیر است که این احتمال وجود دارد با توجه به شیوع بیشتر این نوع ویروس، آمار مبتلایان در روز‌های آینده نیز افزایش یابد.

وی تاکید کرد: در بندرعباس تاکنون ۱۷۲ بیمار شناسایی شده که یک نفر جان خود را از دست داده است، در بندرلنگه ۸۶ مورد، بندرخمیر ۶۰ مورد، قشم ۴۹ مورد با یک فوتی، پارسیان ۲۴ مورد، کیش ۱۶ مورد (۳ نفر ساکن جزیره نیستند)، رودان ۱۶ مورد، حاجی‌آباد ۲۳ مورد، میناب ۲۷ و بستک نیز ۴ مورد و جاسک نیز ۴ مورد بیمار شناسایی شده است.

نوروزیان اظهار داشت: تاکنون ۲ مورد فوتی قطعی نیز داشته‌ایم که در بندرعباس و قشم ثبت شده است.

وی افزود: از هم استانی‌های عزیز می‌خواهیم در سال جدید از دید و بازدید و دورهمی‌ها که می‌تواند منشا انتقال بیماری باشد خودداری کرده و از برگزاری و شرکت در مجالس عروسی و عزا نیز پرهیز کنند.

وضعیت کرونایی شهر قم

محمدرضا قدیر درباره کرونا در شهر قم اظهار کرد: متاسفانه میزان تست‌های مثبت PCR نسبت به هفته قبل، دو برابر شدند و به ۴۰درصد تست مثبت در روز رسید.

وی گفت: تعداد بستری نیز به حدود ۱۶۰ نفر رسیده و مرگ و میرها نیز افزایش یافته و این زنگ خطری است که نشان می‌دهد به سمت مناطق پر خطر در حال حرکت هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: مسافرت‌ها، تجمع‌ها و دورهمی‌های خانوادگی و از سوی دیگر عدم توجه به دستورات بهداشتی را شاهد هستیم.

وی با اشاره به تعطیلات آینده گفت: تازه در نیمه اول تعطیلات هستیم و حدود ۱۰ روز دیگر از تعطیلات عید نوروز باقی مانده و باید مردم خیلی هوشیار باشند.

کرونای انگلیسی در یزد

 دکتر ابراهیم سلمانی با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در این استان، اظهار کرد: تاکنون ۳۶ سرخوشه مبتلا به کرونای جهش یافته در استان شناسایی شدند.

وی افزود: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته ۶۵ مورد بیمار مبتلای قطعی به کرونا در استان  یزد شناسایی شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: تاکنون کرونای جهش یافته در شهرستان‌های یزد، اردکان ، میبد، ابرکوه، تفت و خاتم به ثبت رسیده است.

سلمانی فوت یک بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته را از دیگر دغدغه‌های کادر درمان در استان یزد دانست و بیان کرد: در شبانه روز گذشته،  ۲۵ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری شدند.

وی  خاطرنشان کرد:  در حال حاضر،  ۱۷۸ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۳۴  نفر در بخش مراقبت های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به چرخش کرونای انگلیسی در دید و بازدید‌های نوروزی تاکید کرد: بروز واریانس جدید ویروس کرونا در استان افزایش یافته و با توجه به میزان سرایت پذیری بالای این ویروس نسبت به نوع قبلی باید از دید و بازدید در ایام تعطیلات عید نوروز جدا پرهیز شود تا زنجیره انتقال ویروس کرونای انگلیسی در کشور قطع شود.

دکتر سلمانی در پایان گفت:  برگزاری هرگونه دورهمی و‌ انجام سفرهای غیر ضروری سبب چرخش ویروس کرونا و افزایش میزان ابتلا در بین مردم خواهد شد.

به نظر می رسد دولت باید سریعا مقررات جدیدی برای مقابله با کرونا و جلوگیری از سفرهای مردم انجام دهد.