استخدام ۳۰ هزار معلم غیر رسمی/ جزئیات رتبه بندی معلمان در ۱۴۰۰

قاسم احمدی لاشکی، با اشاره به اینکه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ برای رتبه بندی معلمان در نظر گرفته شده است گفت: براساس این رتبه بندی معلمان به ۵ رتبه از معلم پایه تا معلم راهبر رتبه بندی خواهند شد. وی تأکید کرد: رتبه بندی تنها شامل معلمان رسمی و پیمانی می‌شود و معلمان غیر رسمی حق التدریس، نیروهای اداری و خدماتی مدارس مشمول رتبه بندی نخواهد شد.

احمدی لاشکی به استخدام معلمان اشاره کرد و افزود: مراحل استخدام ۳۰ هزار معلم غیر رسمی آغاز شده است و این افراد در حال معرفی به دانشگاه فرهنگیان و گذراندن دوره آموزشی خود هستند.

معاون وزیر آموزش پرورش گفت: از ۸۸ هزار معلم غیر رسمی مشمول استخدام تا کنون بیش از ۵۵ هزار معلم تعیین تکلیف شده اند و در حال اخذ مجوز استخدام برای ۳۳ هزار معلم باقیمانده از سازمان اموراداری استخدامی هستیم.

وی گفت: آموزش و پرورش امسال ۲۷ هزار نفر دانش آموختگان سایر دانشگاه‌ها نیز از طریق آزمون استخدام خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین برای ۶ هزار نفر از معلمان غیر رسمی که در آزمون استخدامی پارسال به هر دلیلی نتوانستند شرکت کنند نیز امسال آزمون مجددی برگزار خواهد شد، اما زمان دقیق این آزمون هنوز مشخص نیست.

آقای احمدی لاشکی تصریح کرد: آموزش و پرورش همچنین با کمبود ۲۵ هزار سرایدار و نیروی خدماتی مدارس روبروست، اما مجلس تا کنون مصوبه‌ای برای استخدام این افراد صادر نکرده است.

وی تأکید کرد: براساس برنامه ششم توسعه آموزش و پرورش موظف است تکلیف استخدام معلمان غیر رسمی را تا پایان امسال مشخص کند.

وی از افزایش ۷۰ درصدی بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: از این بودجه ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید تبلت دانش آموزان محروم از ابزارهای هوشمند آموزشی، ۲۵۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات آموزشی هنرستان‌ها و ۴۳۰ میلیارد تومان برای تجهیزات سالن‌های ورزشی در نظر گرفته است.

معاون حقوقی و امور مجلس آموزش وپرورش گفت: در بودجه ۱۴۰۰ همچنین ۳۲۵ میلیارد تومان برای مدارس شبانه روزی، ۸۰ میلیارد تومان برای سرویس رفت و آمد دانش آموزان مناطق محروم، ۷۰ میلیارد تومان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس و ۵۰ میلیارد تومان برای توانبخشی دانش آموزان استثنایی در نظر گرفته شده است.

وی یاد آور شد: همچنین هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از بدهی آموزش و پرورش به معلمان خارج از کشور نیز پرداخت خواهد شد.