انتقاد از توزیع ناعادلانه واکسن‌های کووید19/ خطر تهدید سلامت کشورهای ایمن شده وجود دارد

سعید نمکی  وزیر بهداشت در نشست بلند پایه مجمع سیاست‌گذاری هلسینکی با محوریت تقویت همکاری‌های کشورهای اروپایی، خلیج فارس، مدیترانه شرقی و شمال آفریقا در حوزه پاندمی کووید ۱۹ گفت: در ابتدا، می خواهم از وزیر محترم امور خانواده و خدمات اجتماعی فنلاند، خانم کریستا کیورو، برای برگزاری چنین جلسه ای به منظور همکاری چند جانبه در مدیریت موج های بعدی کووید-۱۹ و همه گیرهای آینده تشکر کنم. بیش از ۱۵ ماه است که جهان با کووید-19 در حال جنگیدن است. در این مدت، حدود 135 میلیون نفر در جهان آلوده شدند که از این تعداد حدود سه میلیون نفر نیز جان باختند.

وی افزود: سلامتی هیچ مرز سیاسی و جغرافیایی نمی شناسد و درد و مشکلات گروهی از مردم در یک طرف جهان با مشکلات افراد در سایر نقاط در هم تنیده است.

نمکی خاطرنشان کرد: پاندمی بیماری کووید-19 به سرعت جهان را فرا گرفت و درسهای زیادی را در سطح ملی، منطقه ای و جهانی به ما آموخت که نشان دهنده عدم آمادگی جامعه جهانی برای مقابله با یک پاندمی بود. آمادگی جهانی و واکنش سریع باید در راس دستور کار دولت ها و آژانس های بین المللی برای دهه های آینده باشد. رهبری، همبستگی، همکاری بین بخشی، مداخلات مبتنی بر شواهد و هماهنگی بین کشورها ابزارهای لازم برای مدیریت بیماری همه گیر کووید-19 است.

وی گفت: توزیع ناعادلانه واکسن های کووید-19 روی زشت دنیای ناعادلانه ما را نشان داد، بطوری که تقریباً 80 درصد واکسن های تزریقی در 10 کشور پیشرفته است در حالی که 18 کشور با درآمد پایین و متوسط هنوز واکسنی دریافت نکرده اند. بدیهی است که این اتفاق برایCOVAX ،WHO ،GAVI ، CEPI و همه سازمانهای بین المللی یک ناکامی است. ما باید با شفافیت، همکاری و همبستگی بر این بی عدالتی غلبه کنیم.

وزیر بهداشت عنوان کرد: تا زمانی که کل جهان ایمن نشده و ویروس در جایی در حال گردش است، خطر جهش و تهدید سلامت کشورهای ایمن شده وجود دارد. بنابراین، با توجه به درس هایی که تا کنون آموخته ایم، در این زمان بخصوص، ما فقط یک راه حل داریم: همکاری همه ملت ها برای واکسیناسیون همه و حفظ اقدامات دقیق بهداشت عمومی برای شکست این همه گیری.

وی افزود: امروز، من با خوشنودی اعلام می دارم که با وجود همه محدودیت ها، تحریم های یک جانبه غیرقانونی علیه مردم من و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها، ما موفق به تولید ملی همه نیازها برای مبارزه با کووید-19 از جمله لوازم حفاظت شخصی، کیت های آزمایش، تجهیزات، دستگاه های پزشکی، داروها و از همه مهمتر شش پلتفرم واکسن کاملاً بومی، چهار قرارداد تولید و تولید مشترک، شدیم واین محصولات بومی در واکسیناسیون انبوه در ماه های آینده استفاده خواهند شد.

نمکی گفت: پاندمی کووید-19 یک چالش جهانی با یک راه حل جهانی است. راه حل های ملی فقط می توانند به طور موقت کمک کنند. از طریق تقویت رهبری WHO، سرمایه گذاری بیشتر در تیم های واکنش سریع، به اشتراک گذاری داده ها، شفافیت و معتبرسازی داده ها در قالب های توافق شده برای غلبه بر موانع قانونی به نفع سلامت مردم، و انتقال تکنولوژی به کشورهای با درامد کم و متوسط، میتوان موفق به شکست این پاندمی شد. من امیدوارم این همکاری میان کشورهای منطقه منا، خلیج فارس، اروپا و WHO نتایج مثبتی داشته باشد.