روزه داری بهبود یافتگان کرونا با توصیه های طب سنتی+ جزئیات

دکتر حوریه محمدی با بیان اینکه وضعیت خواب و ساعت کاری افراد شاغل  در ماه مبارک رمضان دچار خدشه می شود و همین مسأله سیستم ایمنی بدن آن ها را ضعیف می کند، گفت: ما خواب روز را خیلی توصیه نمی کنیم به همین دلیل بهتر است این افراد با توجه به ساعت بیداری سحر، خوابِ سر شب خود را طوری تنظیم کنند که بتوانند 7 تا 8 ساعت خواب مفید داشته باشند.

وی افزود: ورزش نیز در تقویت سیستم ایمنی مؤثر است و به دلیل تعطیلی باشگاه ها در ایام کرونا ، ما به افراد شاغل توصیه می کنیم حداقل 15 تا 30 دقیقه و دو تا سه بار در روز، حتی در فضای بسته منزل پیاده روی و نرمش انجام دهند.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: معیار ما برای ورزش روزانه این است که تپش قلب و تعداد تنفس بیشتر شود و بدن احساس گرمی کند البته انجام ورزش تعریق نداشته باشد یعنی وقتی بدن عرق کرد ورزش را قطع کنند و سپس یک دوش ملایم سبک بگیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مصرف غذاهایی چون سیر، زعفران و غذاهای مقوی قلب در ماه مبارک خصوصا برای افراد شاغل بسیار مفید است. همچنین مصرف عرقیاتی چون گلاب ، شربت بید مشک و هل را می توانند برای تقویت سیستم  ایمنی خود در افطار و سحر بگنجانند.

محمدی با تأکید بر اینکه افراد روزه دار از یبوست در این ماه پیشگیری کنند، تصریح کرد: مصرف غذاهای ملین چون آش و سوپ در وعده افطاری برای جلوگیری از  یبوست و خشکی مزاج توصیه می شود چون یبوست و تجمع مواد زائد در بدن سیستم ایمنی را پایین می آورد.

وی اضافه کرد: بسیاری از غذاهای سرد می توانند منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن شوند و افراد بهتر است کمتر از غذاهای سرد در افطار و سحر استفاده کنند، مثلا به سالاد کاهو و گوجه و خیار خود، هویچ و ترکیبات گرم اضافه کنند یا استفاده از رب انار را جایگزین سس مایونز کنند.

این متخصص طب سنتی تأکید کرد: نداشتن برخی حالات روحی و روانی چون استرس و ترس بیجا و توکل به خدا و دعا کردن در بحث تقویت سیستم ایمنی بدن در این روزها بسیار مهم است.

حوریه محمدی در خصوص شرایط روزه داری بهبودیافتگان کرونا گفت: توان بدنی بهبود یافتگان کرونا برای روزه داری  کاملا متفاوت است و ضعف بعد از ابتلا به کرونا امکان دارد 6 ماه تا یکسال در بدن برخی افراد بماند، خصوصا در افرادی که مزاج پایه شان ضعیف بوده است.

وی ادامه داد: بنابراین نمی توان یک حکم کلی برای همه ی افراد داد و هر فرد باید ببیند توان بدنی اش در برابر روزه داری چگونه است. اگر فرد بهبود یافته از کرونا با روزه داری دچار ضعف می شود و عطش روزه عوارض بیماری را در او تشدید می کند، قاعدتا نباید روزه بگیرد.

محمدی اظهار داشت: افراد بهبود یافته از کرونا که توان روزه داری دارند می توانند برای افزایش قدرت بدنی و انرژی در طول روزه داری از ترکیباتی چون سیب و به به صورت نوشیدنی و مربا استفاده کنند. فالوده سیب که ترکیب سیب رنده شده با گلاب و زعفران هست هم می تواند برای این گروه کمک کننده باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به بهداشت نیوز گفت: همچنین افراد بهبود یافته از کرونا در غذاهای خود برای وعده های افطار و سحر بهتر است از زعفران استفاده کنند و در نوشیدنی  های خود گلاب، هل و بیدمشک بریزند.