چگونه از بحران کرونا جان سالم ببریم؟

به راحتی می‌توان گفت که اکثر ما بدون هرگونه آمادگی از سال ۲۰۲۰ وارد اولین بیماری همه‌گیر جهانی در بیش از یک قرن گذشته شدیم.اکنون ماهها از شیوع ویروس کرونا در سرتاسر می‌گذرد و همه ابعاد زندگی ما با یک یا چند روش، کاملاً تغییر یافته است. در حالی که تا نزدیکی  به "عادی بودن" هنوز ماه‌ها باقی مانده، اکنون توجیهی برای پایان این وضعیت وجود دارد زیرا اولین دوزهای واکسن COVID-19 در هفته‌های اخیر در حال توزیع و تزریق است.

بیماری، ترس، از دست دادن، اندوه، انزوا، عدم اطمینان و بیکاری فقط تعداد انگشت شماری از عواقب عمیق این همه‌گیری است. بسیاری از افراد همزمان چندین مشکل را تجربه می کنند. تعطیلی‌ها، قرنطینه‌ها و مرگ‌و میر همچنان ادامه دارد و این به معنی ادامه اضطراب و نگرانی در همه ماست. بهترین  کاری که در شرایط کنونی از دست مردم برمی‌اید آن است که قدرت مقاومت و دوام خود را تقویت کنند.

ما در تحقیقات خود علاوه بر متخصصان، با افرادی صحبت کرده‌ایم که در شرایط کرونایی با چالش‌هایی باورنکردنی دست و پنجه نرم می‌کنند: بیماری روانی، ناتوانی جسمی، سرطان‌های پیشرفته و از دست دادن نزدیکان و اعضای خانواده بواسطه کرونا یا خودکشی. می‌خواستیم بدانیم آیا انعطاف‌پذیری هسته اصلی توانایی آنها برای کنار آمدن با این وضعیت دشوار و پیشرفت آنها در مسیر زندگی است؟ پاسخ اکثرا آنها "بله" بود.

در تحقیقات آنلاین و جامعی که از سایر کشورها در خصوص انعطاف‌پذیری در شرایط دشوارو بحرانی انجام شده،‌ این نتیجه بدست آمد که اکثر آمریکایی‌ها معتقدند بیش از حد انتظار خود، انعطاف‌پذیری از خود نشان داده‌اند. بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ فرد ۱۳ تا ۷۳ ساله در این نظرسنجی آنلاین شرکت کردند. در حقیقت، ۸۳ درصد از آمریکایی‌هاش شرکت‌کننده در نظرسنجی فکر می‌کنند از مقاومت ذهنی و عاطفی بالایی برخوردار هستند، در حالی که در واقع تنها ۵۷ درصد نمره واقعی مقاومت و تاب‌اوری را کسب کرده‌اند.

چرا این مساله مهم است؟ به این دلیل که تحقیقات متعدد نشان می‌دهد سطح بالاتری از انعطاف‌پذیری به طور مستقیم با وضعیت زندگی بهتر در یک بحران، مدیریت بیماری یا درد مزمن و بهبود سلامت عاطفی و جسمی ارتباط دارد.

بی‌تردید هر کسی باید بیاموزد که چگونه اعتماد به نفس و قوای کنترلی خود را تقویت نماید؛ دو مهارتی که برای کنار آمدن با هر شرایطی نیاز است. انعطاف پذیری راهنمای ما برای گذر از بحران‌ها، ناملایمات و چالش های زندگی است.