سند ملی واکسیناسیون را بازنگری نمی‌کنیم

 شهنام عرشی معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با حضور در برنامه مثبت سلامت شبکه سلامت اظهار کرد: سند ملی واکسیناسیون یک بار ویرایش جزئی داشته است به طوری که این ویرایش مربوط به بیماران خاص و سرپایی بود لذا این موضوع دنبال شد تا در اسرع وقت واکسیناسیون این عده از بیماران انجام شود.  

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: در فاز ۳ و ۴ پیش بینی شده است تا نسبت به تعداد واکسنی که در اختیار قرار می‌گیرد گروه‌های سنی و سایر موارد مورد واکسیناسیون قرار بگیرند.

او  با اشاره به اینکه در فاز دوم واکسیناسیون قرار داریم گفت: در فاز اول عمدتاً کادر بهداشت و درمان و افرادی که در خط اول ارائه خدمات به بیماران کووید ۱۹ بودند مورد واکسیناسیون قرار گرفتند به طوری که پرسنل بهداشت و درمان، پرسنل آزمایشگاه ها، پرسنل اورژانس، پرسنل مطب‌ها و سایر مواردی که در این دسته قرار داشتند، واکسینه شدند.

عرشی افزود: واحد مربوط به بیماران خاص در وزارت بهداشت و درمان در حال ارائه خدمت است به طوری که مثلاً به بیماران پیوندی و سرطانی اطلاع رسانی شده است تا واکسیناسیون آن‌ها انجام شود، لذا بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از این افراد مورد واکسیناسیون قرار گرفتند، بیمارانی که در مرحله دوم واکسیناسیون قرار دارند بیمارانی هستند که فشار خون  یا دیابت غیر قابل کنترل دارند لذا سعی کرده‌ایم تا اکثر مواردی که مربوط به بیماران خاص است در فاز دوم واکسینه کنیم.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: ما پاکبانانی که در معرض تماس با پسماند‌های عفونی بیماران کووید ۱۹ بودند  واکسینه کردیم.

او تاکید کرد: نمی‌توانیم در سند ملی اسامی و عناوین را به صورت ریز و جزئی مطرح کنیم لذا ما سند ملی را بازنگری نکرده‌ایم بلکه مصادیق را مطابق سند اعلام می‌کنیم و گروه‌هایی را که شامل واکسیناسیون هستند اعلام می‌کنیم و این به معنای بازنگری در سند ملی نیست، مثلا کسانی که با پلاسما سروکار دارند جزو پرسنل آزمایشگاه محسوب می‌شوند و طبیعتاً کسانی که در مرکز تهیه پلاسما مشغول به فعالیت هستند شامل واکسیناسیون می‌شوند، ما ۶۳ دانشگاه و دانشکده داریم که اگر تخلف صورت بگیرد با متخلفان برخورد می‌کنیم و پیگیری‌های لازم را به عمل می‌آوریم.