درمان آسان ناباروری مردان

دکتر مهدی میرغضنفری، متخصص فیزیولوژی و پژوهشگر طب سنتی درباره ناباروری در مردان اظهارداشت: این موضوع دلایل مختلفی دارد و برای درمان این بیماری باید ریشه و منشا آن شناسایی شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد علل ناباروری در مردان و ۵۰ درصد مربوط به زنان است، گفت: آزواسپرمی یا عدم وجود اسپرم در مایع منی از دلایل ناباروری در میان مردان محسوب می‌شود.

 متخصص فیزیولوژی با بیان اینکه مشکل آزو اسپرم ی یا عدم وجود اسپرم در مایع منی دو نوع است، ادامه داد: بعضی افراد به طور ژنتیکی دچار این مشکل هستند و از ابتدا سلول های تولید کننده اسپرم در آنها وجود ندارد. 

 برای این افراد به طور کلی نمی‌توان اقدام موثری انجام داد و تنها راه حل لقاح مصنوعی و اسپرم اهدایی است. 

وی گفت: ولی در برخی مردان ابتدا اسپرم وجود داشته و به مرور از بین رفته است یا تولید آن توسط سلول های بنیادین بیضه متوقف شده است که رعایت تدابیر مربوط به مزاج در این افراد ممکن است باعث برگرداندن توانایی تولید اسپرم شود. 

میرغضنفری تصریح کرد: این مشکل در سلول های تولید کننده اسپرم به دلائل مختلف از جمله تجمع مواد زائد، اشکالات خونرسانی به بیضه‌ها و موارد دیگر به وجود می آید که با رعایت کردن تدابیر مزاجی می‌تواند این شرایط بهتر شود. 

وی خاطرنشان کرد: برای این مردان توصیه می‌شود با مراجعه به طبیب حاذق طب سنتی ابتدا دستورات متناسب با تعدیل مزاج خود را دریافت شود و چنانچه از این روش نتیجه‌ای نگرفتند به سراغ روش های دیگر مانند اسپرم اهدایی و لقاح مصنوعی روند.