هشدار نسبت به شیوع تب کریمه کنگو

 بهمن نقیبی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی نسبت به شیوع تب کریمه کنگو هشدار داد و گفت: بنابر آخرین آمار وزارت بهداشت تا روز گذشته ۳ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو شدند و خوشبختانه فوتی نداشتیم.

وی افزود: با توجه به شیوع تب کریمه‌ کنگو در فصل گرما توصیه می شود که برای جلوگیری از بیماری مشترک دام و انسان ضمن رعایت توصیه های بهداشتی، از کشتار غیر مجاز دام خودداری شود.

وی افزود: با گسترش تب کریمه کنگو به افراد توصیه می شود که تامین گوشت از منابع مورد تایید دامپزشکی انجام دهند و همواره دامداران نسبت به سم پاشی ادواری جایگاه های دام اقدام کنند.

نقیبی ادامه داد: با افزایش فعالیت کنه ها در فصل گرما مواردی از کنه روی بدن دام دیده می شود، اما به سبب آنکه بیماری در دام علایمی ندارد، مردم باید توصیه های لازم را به عمل آورند.

معاون بهداشتی پیشگیری سازمان دامپزشکی افزایش فعالیت کنه ها را در فصل گرما تهدید جدی دانست و گفت: با توجه به انتقال بیماری از طریق گوشت، لاشه ها به مدت ۲۴ ساعت در پیشسرد کشتارگاه های مجاز نگه داری می شوند که با این وجود بر فرض ابتلای دام به تب کریمه کنگو، گوشت کاملا پاک به بازار عرضه می شود، از این رو بارها به افراد توصیه کرده ایم که از کشتار غیرمجاز و خرید گوشت در کنار جاده اجتناب کنند چرا که این موضوع تهدید بسیار بزرگی محسوب می شود.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه گوشت در کشتارگاه به مدت ۲۴ ساعت در پیشسرد نگه داری می شود، تصریح کرد: با توجه به آنکه امکان تشخیص بیماری در بدن دام برای سازمان دامپزشکی وجود ندارد، از این رو اگر مردم تنها نسبت به خرید گوشت از مراکز مجاز اقدام کنند شاهد موارد ابتلا به تب کریمه کنگو نیستیم.