رضایت 70 درصدی مردم از عملکرد قوه قضائیه/ همکاری با رئیس قوه قضائیه بعد از خود را وظیفه میدانم

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه در برنامه تلویزیونی به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: برای شهدای هفتم تیر آیت‌الله و برای قاتلین این شهیدان از خداوند لعنت خواستارم.

وی ادامه داد: آیت‌الله شهید بهشتی به عنوان رئیس دیوان عالی کشور یا همان رئیس قوه قضائیه نقش بسیاری در معماری دستگاه قضا داشت او دغدغه بسیاری در حوزه شکل گیری دستگاه قضایی مبتنی بر اسلام داشت.

رئیسی با بیان اینکه طی این ۴۰ سال اخیر تلاش‌های بسیار زیادی صورت گرفته است،گفت: قضات و کارکنان دستگاه قضایی در سال‌های اخیر اقدامات متعددی انجام داده اند و اقدامات آن‌ها را ارج می‌نهیم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به وعده‌هایی که روز اول حضور خود در قوه قضائیه به مردم داده بود گفت: در شروع کار خود در قوه قضائیه مسائلی را به عنوان ضرورت مدنظر قرار دادیم و انجام تحول از جمله مهمترین مسائل بود.

وی ادامه داد: همچنین مبارزه با فساد، قانونمداریفتوجه به کرامت مردم را دنبال کردیم و شعار‌های خود را به برنامه و برنامه را به کارنامه تبدیل کردیم.

رئیسی درباره کرامت ارباب رجوع مردم بیان کرد: در این حوزه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادر شده و تشویق و تذکر‌هایی به همکارانم آن داده شده است و این‌ها حاکی از آن است که بر اساس آخرین نظرسنجی مرکز آمار قوه قضائیه از ۳ میلیون مراجعه‌کننده به دستگاه قضا حدود ۷۰ درصد از عملکرد ما رضایت داشته اند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به مبارزه جدی با فساد در قوه قضائیه  اظهار کرد: دستگاه قضا همواره به مبارزه با فساد توجه داشته است، اما در این دوره پرونده‌هایی تبدیل به دغدغه مردم شده بود.

وی ادامه داد: پرونده‌هایی که مردم شده‌اند مورد رسیدگی قرار گرفتند و تمامی این پرونده‌ها باید روی میز قاضی باشند هر پرونده‌ای متعلق به هر شخص با هر جناحی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد قضات ما تلاش کردند تا پرونده‌ها را بدون توجه به وابستگی‌ها به صورت عادلانه رسیدگی کنند و نسبت به هیچ وجه فردی خط قرمز قائل نباشند همین موضوع منجر به شکل دادن موجی از مبارزه با فساد شد.

رئیسی تصریح کرد: فساد در گذشته به نحوی بود که همه را زیر سوال برده بود و بر همین اساس باید این چالش را برطرف می‌کردیم و گفتمان مبارزه با فساد ایجاد شد و اعلام کردیم هر فردی که نسبت به شخصی ایراد دارد آن را به دستگاه قضایی اعلام کند تا قوه قضائیه به موضوع رسیدگی کند.

 باید ساختار‌های فسادزا را در دولت از بین ببریم

رئیس قوه قضائیه  با اشاره به سامانه اموال مسئولان گفت: این اقدامات در راستای شفافیت دنبال شد و مجموع این موارد در رابطه با رسیدگی به پرونده‌ها توانست اطمینانی را برای مردم ایجاد کند که آن‌ها متوجه شوند اراده دستگاه قضا مبارزه با فساد است و این امید آفرینی در مردم باید ادامه پیدا کند تا ساختار‌های فسادزا را در دولت از بین ببریم.

وی در پاسخ به این سوال که مردم چقدر می‌توانند از قوه قضائیه انتقاد کنند،گفت: ساز و کاری که از مردم نظرسنجی می‌کند از دادگستری جدا است مسئله ارتباط با مردم در قوه قضائیه نهادینه شده است،بخشنامه‌های متعددی در راستای کرامت مردم صادر شده، اما این موضوع کافی نیست؛مسئولان قضایی هرکدام در سفر‌های استانی چندین ساعت با مردم دیدار کردند تا آن‌ها شکایات خود را به عالی‌ترین مسئولان قضایی برسانند.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: من سعی کردم با مردم به کارکنان دستگاه قضایی صحبت کنم ارتباط با مردم برای دستگاه قضا و دولت اهمیت بسزایی دارد باید حرف مردم را بشنویم من به هر استانی که سفر کردم وارد زندان آنجا شدم و شاید به اندازه تمام روسای قوه قضائیه وارد زندان‌ها شدم‌؛ زیرا یکی از مهمترین اهداف ما اصلاح مجرمان است.

برای ۸۰ درصد اشتغال زندانیان برنامه‌ریزی شده است

رئیسی تصریح کرد: در حال حاضر انجمن‌های حمایت از زندانیان به خانواده آن‌ها سر می‌زنند تا مشکلاتشان را متوجه شوند در حال حاضر برای ۸۰ درصد اشتغال زندانیان برنامه‌ریزی شده است.

رئیسی با بیان اینکه مجموعه دستگاه قضایی باید با مردم ارتباط داشته باشد،اظهار کرد: وقتی این ارتباط حفظ شود نوع رفتار هم مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: کرونا در تمام کشور‌های جهان گسترش یافت، اما مرخصی‌هایی که ما به زندانیان دادیم بی نظیر بود و بازهم تکرار می‌کنم که مدعیان حقوق بشر وارد زندان‌های ایران شوند تا متوجه شوند که وضعیت آن‌ها در زندان چگونه است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به دیدار‌های خود با دانشجویان گفت: از ابتدای حضور خود در قوه قضائیه ۲۶ نشست مختلف با اقشار مردمی داشتم دانشجویان با صداقت صحبت می‌کنند آن‌ها آینده سازان کشور هستند و من از دیدار با دانشجویان پشیمان نیستم و نشست‌های نخبگانی خود را ادامه خواهم داد؛ ارتباط با نخبگان، مردم و دانشجویان نعمت است.

رئیسی درباره جلوگیری از تعطیلی واحد‌های تولیدی بیان کرد: همکاران بنده در سراسر کشور امر مقام معظم رهبری را جدی گرفتند و تلاش داشتند تا هیچ یک از واحد‌های تولیدی تعطیل نشوند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد : در دولت هم خود را موظف می‌دانیم تا تولید مسئله اول باشد و ابتدا موانع را برطرف کنیم و با مشکل تولید کننده و کارآفرین آشنا شویم قاچاق کالا واردات بی‌رویه تامین اجتماعی مشکلات بانکی و بسیاری چالش دیگر از جمله مشکلات کارآفرینان است و بهبود فضای کسب و کار برنامه جدی دولت است.

قرارداد‌ها باید پشت ویترین باشد

رئیس قوه قضائیه با اشاره به شفاف سازی گفت: ما اعلام کردیم که قرارداد‌ها باید پشت ویترین باشد در حال حاضر آرام منتشر می‌شوند و گاهی اوقات در مقطع تحصیلات تکمیلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به جلوگیری از وقوع جرم بیان کرد: در این راستا ابتدا مسائل تربیتی مدنظر قرار می‌گیرند و شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم فعال شده است و با همکاری دولت و مجلس پیشگیری از وقوع جرم را مد نظر قرار داده ایم و ما هم در دولت با همکاری دستگاه قضا و مجلس پیشگیری از وقوع جرم را فعال میکنیم

رئیسی درباره هوشمندسازی قوه قضائیه تصریح کرد: اساس سند تحول فناوری است و شاید بیش از ۶۰ درصد این سند راه اندازی سامانه‌های متعدد است دوستان ما در حوزه فناوری شبانه روزی کار می‌کنند تا کنون ۶۵ سامانه فعال شده است و قوه قضاییه هوشمند محور کار ما بوده است.

وی ادامه داد: بیشترین ارتباط ما با نیروی انتظامی است و در این حوزه ارتباطات برخط شده است و مسئله تعامل با بخش‌های مختلف باید شکل گیرد و حتما دولت هوشمند را پیگیری می‌کنیم.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد:در اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور دادگاه‌های الکترونیک برگزار می‌شود و طبق آمار ۳ میلیون مراجعه به قوه قضاییه کاهش یافته است.

رئیسی در پاسخ به این سوال که تضمین ادامه تحول در قوه قضاییه چیست گفت: سند تحول قوه قضائیه قائم به بنده نیست امروز تمام همکاران من نسبت به اجرایی شدن این سند حساس هستند بیش از ۱۰۰ بخشنامه را صادر کرده ام و ریل گزاری مناسبی صورت گرفته است.

برای رئیس قوه قضائیه بعدی هیچ کار عقب مانده‌ای نمی‌ماند

وی گفت: بنده هیچ زمانی از کار قضایی غفلت نکردم و برای مدیر محترمی که بعد از بنده تصدی قوه قضائیه را برعهده می‌گیرد هیچ کار عقب مانده‌ای نمی‌ماند و انتظار دارم که رئیس بعدی قوه قضائیه کار تحولی را با قوت ادامه دهد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به برگزاری جلسات با دیگر روسای قوا گفت: جای طرح اختلافات در جلسات است بار‌ها رهبری اعلام کردند که مسئولان مسائل مردم را مدنظر قرار دهند.