تفاوت مشاور حقوقی و وکیل در چیست؟

بسیاری از فارغ التحصیلان رشته حقوق می‌توانند وارد بازار کار وکالت، قضاوت، سردفتری و یا مشاور حقوقی شوند. همچنین بسیاری از مؤسسات حقوقی و یا شرکت‌ها نیز از مشاوران حقوقی برای امور حقوقی خود استفاده می‌کنند. با این حال مشاور حقوقی وکیل نیست و تفاوت زیادی با یکدیگر دارند که سبب می‌شود حوزه فعالیت‌های آنان نیز متفاوت باشد.

در ادامه به تعریف دقیق وکیل و مشاور حقوقی می‌پردازیم و بررسی حوزه کاری هر یک را بررسی می‌کنیم، پس با موسسه حقوقی تهران مدافع همراه باشید.

وکیل کیست؟

بر اساس ماده ۶۵۶ قانون مدنی ایران، کار وکالت به این ترتیب تعریف شده است: وکالت عقدی است که توسط آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام کاری نایب خود قرار می‌دهد با انعقاد عقد وکالت وکیل و موکل نسبت به یکدیگر دارای حقوق و تکلیف می‌شوند و روابط حقوقی و وظایف و مسئولیت‌های متقابلی میان آنها به وجود می‌آورد.

همان طور که توضیح داده شد وکیل در واقع نماینده کسی است که برای انجام کاری مأمور می‌شود. وکلا به موکلین خود مشاور حقوقی داده و به عنوان نماینده آنها در مراجع قضایی و دادگاه‌ها شرکت می‌کنند تا طبق قانون از موکل خود دفاع کنند.

image_12ba3f2a55d0df1220f013c80ce412324b784133[1]

در ایران برای به دست آوردن شغل وکالت دادگستری باید تحصیلات مرتبط دانشگاهی داشت، در آزمون وکالت شرکت کرد و قبول شد. همچنین باید دوره‌های کارآموزی در کانون‌های وکلا را گذراند و مجوزهای لازم را به دست آورد.

وظایف یک وکیل چیست؟

برای پی بردن به تفاوت وکیل و مشاور حقوقی باید وظایف آن‌ها را مورد بررسی قرار داد. وکیل یک سری وظایف دارد که باید در کار حقوقی خود به آنها پایبند باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا وظایف یک وکیل را بشناسیم.

  • مشاوره به موکلین در خصوص پرونده
  • جمع آوری و نگهداری از مدارک و مستندات مربوط به پرونده
  • ارائه شواهد و مدارک به دادگاه و دفاع از موکل خود
  • حضور در دادگاه به عنوان وکیل موکل و دفاع از حقوق او
  • تحلیل پرونده با استفاده از قوانین و دانش قضایی خود
  • شرکت در مذاکره‌ها و جلسات مختلف برای حصول به اطلاعات بیشتر، توضیح و ارائه مدارک و دلایل به ذی‌نفعان و بررسی دقیق‌تر پرونده

 مشاور حقوقی کیست؟

مشاور حقوقی فردی است که می‌تواند به افراد و شرکت‌ها در زمینه‌های حقوقی مثل حل اختلافات و دعاوی، امور قراردادها و غیره بر اساس قوانین و اصول حقوقی مشاوره بدهد.

وظایف مشاور حقوقی چیست؟

همان طور که گفته شد، وطایف مشاور حقوقی و وکیل با یکدیگر متفاوت است. قبل‌تر به بررسی وظایف وکیل پرداختیم و حالا قصد داریم وظایف مشاور حقوقی را توضیح دهیم، پس با ما همراه باشید.

  • اکثر شرکت‌ها می‌توانند برای طرح دعاوی خود از یک مشاور حقوقی استفاده کنند. مشاور حقوقی می‌تواند لوایح مورد نیاز را تهیه و تدوین کند و به شرکت مسیر قانونی را نشان دهد.
  • مشاور حقوقی می‌تواند مطالعات حقوقی در زمینه موضوعات مختلف انجام دهد و آن را مورد پژوهش قرار دهد. سپس گزارش یا پیشنهادهایی را در آن زمینه ارائه می‌کند. در بعضی از موارد این پژوهش‌ها می‌تواند منجر به پیشنهاد لایحه قانونی تازه‌ای شود و در تفسیر قانون موجود تغییری ایجاد کند.
  • تهیه و ارائه پیش نویس نامه‌های حقوقی در مورد موضوعات خاص از وظایف مشاور حقوق است. همچنین بررسی توافق نامه‌هایی که بین افراد و شرکت‌ها مبادله می‌شود نیز به وسیله کارشناس حقوقی بررسی می‌شود.

تفاوت وکیل با مشاوره حقوقی در چیست؟

مهم‌ترین تفاوت وکیل با مشاوره حقوقی این است که مشاوران حقوقی نیازی به گذراندن آزمون وکالت و قبولی ندارند، در نتیجه پروانه وکالت نیز دریافت نکردند. در حالی که وکیل باید آزمون وکالت را گذرانده و در آن نمره قبولی را به دست بیاورد، سپس می‌تواند پروانه وکالت خود را اخذ کرده و به فعالیت حقوقی خود در زمینه‌های وکالت، قضاوت و... ادامه دهد.

موسسه حقوقی تهران مدافع

اصولاً کارشناسان حقوقی یا مشاور حقوقی به استخدام رسمی سازمان‌ها یا شرکت‌های محل فعالیت خود در نمی‌آیند به همین دلیل درآمد این افراد به صورت ساعتی تعیین می‌شود. همچنین از مشاوران حقوقی برای مشاوره حقوقی رایگان نیز استفاده می‌کنند.

افرادی که پروانه وکالت، سردفتری و قضاوت را دارند نمی‌توانند به استخدام رسمی شرکت یا سازمان خاصی درآیند. اما  اتفاق برای مشاوران حقوقی نمی‌افتد و می‌توانند علاوه بر فعالیت در زمینه مشاوره، در یکی از مشاغلی که اشاره شد نیز فعالیت کنند.

خدمات مشاوره حقوقی رایگان

موسسه حقوقی تهران مدافع متخصص در امور خانواده، کیفری، ثبتی و ملکی با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی رایگان 24 ساعته به صورت تلفنی، چت و تماس تصویری در واتساپ در تلاش است که به افرادی که مشکلات حقوقی و پرونده در مراجع قضایی دارند کمک کرده و برای بررسی دقیق ابعاد مختلف پرونده اقدام کنند.

با استفاده از شماره‌گیری تلفن‌های موسسه حقوقی تهران مدافع و یا از طریق چت یا تماس تصویری در واتساپ می‌توانید از بهترین وکلای متخصص پایه یک دادگستری از جمله وکیل کیفری و وکیل ملکی مشاوره بگیرید، همچنین از خدماتی مانند مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی کاملاً رایگان استفاده کنید.