سرعت ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان کاهشی است

حمید سوری، رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا و نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: متاسفانه در سیستان و بلوچستان واریانت دلتا واریانت قالب است. از حدود هفته سوم خرداد این طغیان، در جنوب استان سیستان و بلوچستان مشاهده شده و در حال حاضر شهرهای مختلف را آلوده کرده و در حال پیشروی است.

سوری افزود: ما از حدود ۲ هفته پیش برنامه هایی مربوط به کنترل طغیان ویروس را آغاز کردیم و نیازهای اولیه برای مقابله با کرونا از جمله تامین دارو و امکانات لازم مراقبتی و اصلاحات لازمی که باید در مدیریت بهداشت صورت می‌گرفت را انجام دادیم.

او ادامه داد: در حال حاضر تعداد تست‌های روزانه ما به سرعت و به شدت افزایش پیدا کرده است، همچنین تزریق واکسن با اولویت گرفتن استان و گستردگی دامنه افراد واجد شرایط دریافت واکسن، از ۵۰ سال به بالا در استان آغاز شده است. در حال حاضر روزانه بیش از ۲ هزار واکسن در استان تزریق می شود که این موضوع، نشان دهنده افزایش تعداد واکسیناسیون است اما با توجه به شرایط خاص استان سیستان و بلوچستان، همچنان معتقدیم این رقم باید افزایش پیدا کند به خصوص در مناطق دوردست استان که امکان دسترسی به واکسن، دشوار است.

سوری بیان کرد: اقدامات دیگری نیز برای کنترل ویروس در استان سیستان و بلوچستان مثل برپایی درمانگاه های سرپایی برای جلوگیری از شدت بیماری و همچنین کاهش تعداد مرگ، بیماریابی و شناسایی افراد تماس نزدیک صورت، گرفته است.

او افزود: در این اقدام، افراد مشکوک و مبتلا شناسایی می شوند و با افزایش تست هایی که برای اطرافیان وجود دارد می توان در تسریع روند بیمارشناسی اقدامات موثر را انجام داد.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: نظارت بر پایگاه های بهداشتی و کنترل مرزها و کنترل پایانه های مسافربری از دیگر اقدامات ما بوده است. در حال حاضر مرزهاس استان فقط برای تردد در برخی از شهرستان‌های محدود، آن هم به شرط منفی بودن تست کرونا، آزاد است.

سوری گفت: مشکلی برای تامین دارو نداریم و با کمبودی برای تامین داروهای ضروری مقابله با اپیدمی مواجه نیستیم. تعدادی از تخت های بیمارستانی در این استان افزایش پیدا کرده است اما طبیعتاً همچنان نیازهایی وجود دارد؛ یکی از این کمبودها، اقلام بهداشتی مثل ماسک به خصوص برای مناطق محروم تر است.

او بیان کرد: افراد نیازمند زیادی به خصوص در حاشیه شهرهای استان سیستان و بلوچستان به کمک های حمایتی و بسته های معیشتی نیاز شدید دارند و این امر نیازمند مداخله سایر سازمان ها و بخش های مربوطه به استان است.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: بخش بهداشت و درمان علاوه بر اینکه از همه بضاعت خود برای مقابله با اپیدمی کرونا بهره گرفته است اما همچنان باید از منابع انسانی و تجهیزاتی سایر سازمان ها برای کمک به این حوزه استفاده کند.

سوری بیان کرد: به طور کلی امیدواریم بتوانیم ظرف چند روز پیش رو، روند افزایشی منحنی اپیدمی را متوقف کنیم و به سمت روند کاهشی پیش برویم. اگرچه سرعت ابتلا به کرونا در سیستان وبلوچستان تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است ولی همچنان نیاز به تلاش های بیشتر و مداوم دارد.

او گفت: متاسفانه این استان به دلیل کمبودهایی که داشت، جزو استان‌هایی بود که کمترین میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در آن صورت می‌گرفت. امیدواریم با همراهی مردم و همچنین همکاری افراد ذی نفوذ محلی، بتوانیم پوشش استفاده از وسایل حفاظتی را افزایش دهیم و چه سریعتر این اپیدمی را مهار کنیم.