اهمیت ورزش در کودکان + جزئیات

  ورزش بدنی در کودکان هرگونه فعالیتی است که هدف آن بهبود سلامت ، عملکرد و کیفیت زندگی است. برخلاف فعالیت بدنی بزرگسالان این تمرین ها برنامه ریزی شده و منظم است. سن کودک مهم نیست در واقع ، هرچه زودتر شروع شود بهتر است.

ورزش کودکان را از سبک زندگی بی تحرک دور و از چاقی آنها جلوگیری می کند. در همین راستا ، در چند سال گذشته ، کارشناسان  پرچم های قرمز را به اهتزاز درآورده اند ، به ویژه در استفاده از فناوری های ارتباطی و شبکه های اجتماعی که حتی کوچکترین کودکان را جلوی صفحه نمایش نگه داشته است.

اهمیت ورزش در کودکان + جزئیات

به طور متوسط ​​، کودکان بیش از دو ساعت در روز در معرض تجهیزات تکنولوژیکی مانند کنسول های بازی و تلفن های همراه هستند. اینها در توجه به فعالیت های بدنی   و بر مصرف غذاهای پرکالری تأثیر می گذارد.

تمرینات بدنی در کودکان فعالیت متابولیک ماهیچه های آنها را افزایش می دهد ، زیرا آنها به اکسیژن و مواد مغذی بیشتری احتیاج دارند. برای دستیابی به افزایش متابولیک ، سیستم جریان خون را در ماهیچه های فعال توزیع می کند و اکسیژن و مواد مغذی را جذب می کند.

تمرینات بدنی در کودکان ظرفیت قلبی تنفسی ، انعطاف پذیری ، قدرت ، استقامت و هماهنگی را فراهم می کند. این فقط جنبه فیزیکی است ، اما مزایای اجتماعی نیز دارد. در واقع ، ورزش به نفع روابطی است که با دیگران و محیط اطراف خود برقرار می کند و در سطح شخصی ، عزت نفس آنها را بهبود می بخشد.

پیامدهای عدم انجام تمرینات بدنی بر سلامت کودکان:

 ایجاد عادت فعالیت بدنی و ورزش در مواجهه با سهولت بی تحرکی و سبک زندگی بی تحرک است که فناوری های سرگرمی و ارتباطی بر آنها تحمیل می کند. این واقعیت به لطف شرایطی مانند همه گیری کووید ۱۹ بدتر شده است. این امر باعث شده است که تفریحات در فضای باز در بسیاری از موارد غیرممکن باشد و الگوهای معمول زندگی را نیز مختل کند.

در این شرایط ، کنترل دستگاه های دیجیتال ، ارتباط سیال و نظارت بر برنامه ها و عادات اساسی جزو نیازهای فوری هستند. علاوه بر مشکلات جسمی ناشی از عدم انجام تمرینات مانند چاقی ، دیابت ، پوکی استخوان و اختلالات سیستم ایمنی ، مشکلات فکری و اجتماعی نیز وجود دارد. بنابراین ، فعالیت بدنی کم بر عملکرد ، تمرکز ، خواب و مدرسه تأثیر می گذارد.

 کودکی که ورزش می کند ، استخوان ها و ماهیچه های خود را تقویت می کند در حالی که عزت نفس خود رانیز تقویت می کند و افسردگی ، استرس و دلسردی رااز خود دور می کند.

تمریناتی که کودکان می توانند انجام دهند:

برای بهبود استقامت قلبی تنفسی ، انعطاف پذیری ، استقامت عضلانی و هماهنگی ، ما جایگزین های ایمن و ساده ای را برای کودکان ارائه می دهیم. اولی رقصیدن است. علاوه بر ورزش عالی ، بسیار سرگرم کننده است. کل بدن را درگیر می کند ، گردش خون را افزایش می دهد ، حالت ها را اصلاح می کند و هماهنگی ایجاد می کند. در همین راستا ، حالت های خاصی از یوگا وجود دارد که می توانید با بچه های کوچک در خانه خود به طور کامل انجام دهید.

ورزش هایی که نباید توسط کودکان انجام شود:

برخی از تمرینات ماهیچه ها ، تاندون ها ، مفاصل و ستون فقرات کودکان را در معرض خطر قرار می دهند. توجه کنید که آنها را بشناسید و سعی کنید از آنها دوری کنید. اگرچه ممکن است آنها را با بازی اشتباه بگیرید ، اما آنها بر قسمت های حساس و در حال رشد بدن کودکان فشار می آورند. تدبیر و عقل سلیم کلید این کاراست. به عنوان مثال ، راه رفتن هنگام چنباتمه زدن می تواند باعث آسیب به منیسک ، تاندون ها و زانو شود.

در مورد کشش ، پل هایی که شامل خم شدن به عقب می شوند تا زمانی که دستان شما کف زمین را لمس کنند  خطرناک هستند به این دلیل  که آنها ستون فقرات را تحت فشار قرار می دهند.

همچنین ، کودکان باید از تلاش برای لمس نوک انگشتان دست خود که باعث ایجاد فشار بر ستون فقرات ، لگن و عضلات شکم می شود ، خودداری کنند. 

تمرینات بدنی در کودکان تضمین سلامت در بزرگسالی:

تحقیقات نشان می دهد که منشا بیماری های قلبی عروقی در دوران کودکی و نوجوانی یافت می شود. میزان چربی ها ، لیپوپروتئین ها ، فشار خون و چاقی نیز از کودکی به بزرگسالی می رسد.

علاوه بر این اگر کودکان عادات خاصی را قبل از بزرگسالی به دست نیاورده باشند ، به احتمال زیاد آنها را در بزرگسالی نیز به دست نخواهند آورد. به طور کلی ، متخصصان به این نتیجه رسیده اند که دوران کودکی و نوجوانی پایه و اساس مردان و زنان سالم است.

 اگر چه شرایط جسمانی و ژنتیک در تمایل به فعالیت بدنی بسیاردخیل است ویکی از عناصر ضروری هستند. به همین دلیل ، ایجاد شرایط و فرصت های اجتماعی و انگیزشی برای کودکان و نوجوانان برای انجام تمرینات بدنی و ورزش های رقابتی از اهمیت حیاتی برخوردار است.