چالش‌ها و رفتار‌های موثر والدین و مربیان در رویارویی با انجام تکالیف دانش آموزان

یزدی روانشناس و مشاور در خصوص اینکه چگونه دانش آموزان را به انجام تکالیف ترغیب کنیم یا به عبارتی اشتیاق به تحصیل را در آن‌ها به وجود آوریم، اظهار کرد: در شرایط فعلی به دلیل اینکه روند آموزشی به گونه‌ای است که دانش آموزان ترددی به مدرسه ندارند و محدود هستند، همین موضوع کم شدن انگیزه برای انجام به موقع تکالیف در دانش آموزان ایجاد می‌کند.

او ادامه داد: نکته‌ای که بسیار مهم است مادر‌ها و مربیان که در حال حاضر به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند در ابتدای امر سعی کنند که روحیه شادی برای کمک به دانش آموزان داشته باشند، نشاط و جسمی آن‌ها بسیار انتقال دهنده انگیزه و شادی آفرینی به دانش آموزان است.

این روانشناس در خصوص روش‌های موثر برای کمک به دانش آموزان بیان کرد: مربیان و والدین در هنگام تدریس و کمک به دانش آموزانشان سعی کنند تا جای ممکن از روش‌های خسته کننده برای دانش آموز استفاده نکنند، به طوری که هم این موارد رعایت شود هم سعی کنند از میزان جدی بودن درس تدریس شده کم نکنند، برای مثال معلمان سعی کننده در امر تکالیف داده شده، حضور و غیاب دانش آموزان در کلاس و تمام اموری که در روند آموزشی مهم است جدی، ولی به صورتی که برای دانش آموزان جذب کننده باشد، ادامه دهند.

چالش‌ها و رفتار‌های موثر والدین و مربیان در رویارویی با انجام تکالیف دانش آموزان

او افزود: در راستای انجام تکالیف به خصوص برای دانش آموزان کلاس اولی سعی کنند همراه با نقاشی، سرگرمی، جایزه‌های کوچک برای تشویق و کار‌هایی که برای کودک جذاب باشد، بعد از اتمام تکلیف انجام دهند.

یزدی با شاره به اینکه والدین و مربیان باید سعی کنند که وقت‌ها را برای دانش آموزان جدی تلقی کنند، تصریح کرد: مربیان و والدین نباید  اجازه دهند که دانش آموزان وقت زیادی را صرف بازی کنند، البته باید به این موضوع هم توجه کنند که زمانی را برای بازی و کار‌های مورد علاقه اش و زمانی را هم برای تکالیف داده شد توسط معلم، اختصاص دهند و حتما این زمان را جدی بگیرند در این شرایط دانش آموزان هم با اشتیاق بیشتری کار‌های خود را انجام می‌دهند.

او گفت: اگر والدین و معلمان نظم و جدیت در درس و انجام تکالیف به موقع را در نظر داشته باشند می‌توانند با یک زمانبندی منظم هم دانش آموزان و هم معلمان و والدین این مسیر را به خوبی طی کنند، هم چنین در دانش آموزان هم اشتیاق انجام به موقع کار‌های مرسه را ایجاد کنند؛ والدینی که دانش آموزان کلاس اولی دارند سعی کنند که هنگام کمک به انجام تکالیف از روش‌هایی مانند بازی کردن با فرزندشان استفاده کنند.

یزدی روانشناس ادامه داد: پدر و مادر‌ها سعی کنند خارج از برنامه‌های درسی، دانش آموزان را ساعاتی با انجام شیوه نامه‌های بهداشتی به فضای آزاد ببرند و اوقات فراغت کودکان را فقط به دیدن برنامه‌های تلویزیونی و بازی با گوشی و تبلت نگذارنند و این موضوع باعث افزایش انگیزه درسی در دانش آموزان می‌شود.

این روانشناس در خصوص وظایف معلمان گفت: معلمان و مربیانی که به دانش آموزان کلاس اولی تدریس می‌کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که سال اول در ابتدا سخت‌ترین و سنگین‌ترین سال تحصیلی برای دانش آموزان است، تکالیف را برای دانش آموز سنگین نکنند؛ همین موضوع باعث کاهش میل و رغبت دانش آموران به انجام تکالیف مدرسه می‌شود.