فاصله زمانی تزریق واکسن تا اهدای خون

بشیر حاجی بیگی گفت: کشورهای مختلف گایدلاین‌های متفاوتی را در ارتباط با مدت زمان معافیت از اهدای خون و فرآورده‌های خونی پس از تزریق واکسن کرونا دنبال می‌کنند که عمدتاً مدت زمان این معافیت وابسته به پلتفرم واکسن تزریقی است.

وی افزود: کشور نیوزیلند برای واکسن‌های  فایزر ، جانسون اند جانسون و آسترازنکا معافیت در نظر نگرفته اما برای برخی دیگر از واکسن‌ها از جمله سینوفارم، سینوواک، نواکس، مدرنا و…، توصیه به فاصله ۲۸ روزه مابین آخرین تزریق واکسن کرونا و اهدای خون دارد.

حاجی بیگی ادامه داد: بریتانیا ممنوعیت ۲۸ روزه برای دریافت‌کنندگان واکسن بر پایه پلتفرم ویروس‌های زنده ضعیف شده و ۷ روزه برای دریافت‌کنندگان سایر انواع واکسن‌ها جهت اهدای خون و فرآورده‌های خونی پس از تزریق در نظر گرفته است.

وی افزود: سازمان غذا و داروی آمریکا (FDa) وقفه‌ای ۱۴ روزه را تنها برای افرادی که واکسن بر پایه ویروس زنده ضعیف شده دریافت کردند، توصیه می‌کند. در صورت دریافت انواع دیگر واکسن‌ها توسط فرد، نیازی به معافیت از اهدای خون نیست. صلیب سرخ نیز در این زمینه از پیشنهاد سازمان غذا و داروی آمریکا پیروی می‌کند.

فاصله زمانی تزریق واکسن تا اهدای خون

حاجی بیگی تاکید کرد: به صورت کلی پیشنهاد می‌شود اهدای خون پس از تزریق واکسن بر پایه ویروس زنده ضعیف شده (در حال حاضر هیچ واکسن کووید ۱۹ شناخته شده‌ای از این پلتفرم استفاده نمی‌کند) حداقل ۱۴ روز و پس از تزریق با سایر واکسن‌ها یک هفته به تعویق افتد تا عوارض جانبی تزریق واکسن به خوبی رفع شده و با عوارض پس از اهدای خون اشتباه گرفته نشود.