آیا انگشت پای کوویدی مرتبط با کرونا است؟

محققان بلژیکی به سرپرستی دکتر آنه هرمان، ضایعات شفاف و قرمز مانند سرمازدگی روی پای 29 بیمار و دست سه بیمار که از 10 تا 17 آوریل به کلینیک پوستی در بروکسل مراجعه کردند را مورد بررسی قراردادند و دریافتند علت این التهاب‌ها بیماری کووید-۱۹ نیست.

آزمایش کرونا و آنتی‌بادی هیچ‌یک از این افراد مثبت نبود. همچنین نتایج بافت‌برداری 22 نمونه پوستی نیز هیچ مدرکی از وجود ویروس را نشان نداد. 20 بیمار از 31 بیمار (64 درصد) علائم خفیف کروناویروس را گزارش و سه نفر ( 10 درصد) علت ابتلا به این بیماری را تماس با فرد آلوده اعلام کردند.

آیا انگشت پای کوویدی مرتبط با کرونا است؟

پزشکان تصور کردند این مورد نیز یکی دیگر از علائم ابتلا به کووید-19 است، اما علت اصلی این التهاب، کروناویروس نبود.

9 بیمار (29درصد) از این بیماران دچار سرمازدگی و 4 نفر (13درصد) مبتلا به سندرم رینود (حالتی که رگ‌های خونی انگشتان دست‌ها و پاها، واکنش شدیدی به سرما یا استرس نشان می‌دهند) بودند.

آیا انگشت پای کوویدی مرتبط با کرونا است؟

علاوه بر این ، 64 درصد افراد اظهار کردند: در زمان خانه‌نشینی فعالیت بدنی کمتری نسبت به گذشته داشتند و زمان بیشتری جوراب پوشیدند و یا پابرهنه بودند.

نتایج تحقیق دیگری در اسپانیا نشان داد، حدود 20 کودک بستری‌شده از 9 تا 15 آوریل انگشت پای کوویدی را تجربه کردند.

آنان علائم بالینی  کووید-19 نداشتند و آزمایشRT-PCR   (آزمایش تشخیص بیماری کووید-19) آنان نیز منفی بود و در آزمایش سرولوژیک هم هیچ‌گونه آنتی‌بادی علیه ویروس نداشتند.

نتایج آزمایش بافت‌شناسی نشان داد که علت این ضایعات سرمازدگی است. 9 بیمار از 20 بیمار (45درصد) سابقه سندرم رینود و یا سرمازدگی داشتند  و 15 نفر (75درصد) اظهار کردند: در دوران خانه‌نشینی پابرهنه در خانه راه می‌رفتند. علاوه بر این، فقط دو نفر اعلام کردند که در خانه محیط گرمی داشته‌اند.

محققان اظهار کردند: مطالعات دیگر با آزمایش‌های میکروبیولوژیکی پیشرفته یا تکنیک‌های مولکولی با هدف شناسایی کروناویروس در پوست به روشن شدن این مشکل کمک می‌کند.

بنابراین به نظر نمی‌رسد که این علائم ناشی از بیماری کووید-19باشد، بلکه به دلیل سرمازدگی است.

سرمازدگی، یک بیماری التهابی دردناک است و در واقع نقص گردش خون به دلیل سرماست. ممکن است ابتدا پوست دچار خارش شود و سپس با احساس سوزش، قرمز، متورم و نازک و با تخریب پوست، عفونت ایجاد شود.

سرمازدگی به معنای رینود نیست. بااین‌حال، از آنجاکه هر دو شرایط مربوط به گردش خون است، بسیاری از افراد مبتلا به رینود دچار سرمازدگی نیز می‌شوند.

نتایج این تحقیق در نشریه JAMA Dermatology منتشرشده است.