عوارض جانبی مصرف زیاد قرص‌ها  + جزئیات

اینکه بعضی از داروها نیاز به نسخه و تجویز پزشک دارند، به این معنا نیست که استفاده زیاد آنها هیچ آسیبی به بدن وارد نمی‌کند. طبق مطالعات انجام شده، عوارض جانبی مربوط به مکمل ‌ها در صورت مصرف زیاد خودش را نشان می‌دهد. همچنین افرادی که عادت دارند سر هر چیز قرص بخورند و مقدار زیادی قرص، ویتامین و مکمل مصرف می‌کنند، حتماً از عوارض جانبی مصرف زیاد قرص‌ها رنج خواهند برد. برخی از این عوارض عبارتند از:

مشکلات شکمی و گوارشی

این اولین علامتی است که به دلیل مصرف ویتامین  یا مکمل زیاد اتفاق می‌اُفتد و فرد حالت تهوع، استفراغ و اسهال را تجربه خواهد کرد. شاید به معنای حساسیت غذایی به یک مکمل باشد یا این که مکمل را با شکم خالی مصرف کرده یا حتی مقدار زیادی از آن را استفاده کرده است. به عنوان مثال بعضی از افراد بعد از خوردن مکمل پروتئین وی متوجه نفخ و ناراحتی در شکم می‌شوند که در چنین حالتی باید در مصرف آن تجدید نظر کرده و مقدارش را کاهش دهند.

ضربان قلب تند یا نامنظم

طبق مطالعات انجام شده مکمل مربوط به کاهش وزن یکی از مکمل‌هایی است که ممکن است عوارض جانبی‌اش را زودتر نشان دهد. بعضی از این مکمل‌ها حاوی مواد محرکی هستند و عوارض جانبی مانند ضربان قلب نامنظم یا تند، سرگیجه و افزایش فشار خون را به دنبال خواهند داشت.

عوارض جانبی مصرف زیاد قرص‌ها  + جزئیات

آسیب جدی به کبد

مطالعات اخیر نشان می‌دهد نارسایی حاد کبد مربوط به مکمل عصاره چای سبز است که حاوی مواد حلال بوده و آلودگی‌هایی را ایجاد می‌کند که کبد را مستعد آسیب خواهد کرد. وجود یک ترکیب خاص در چای سبز می‌تواند کبد را اشباع کند و باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری کبد باشد.

افزایش خطر سرطان

این که بعضی از مکمل‌ها بدون نسخه پزشک در دسترس قرار می‌گیرند، به این معنا نیست که شما در هر شرایطی می‌توانید از آنها استفاده کنید و هیچ عوارض جانبی را به دنبال نخواهد داشت. مکمل‌های ویتامین E یا بتاکاروتن در بعضی از شرایط خطر ابتلا به سرطان یا مشکلات قلبی را افزایش می‌دهند. حتی ممکن است عاملی برای ایجاد سرطان ریه بعد از مصرف دوز بالای بیوتین باشند.

آسیب به دندان

سرکه سیب یک مکمل است که بعضی از افراد از آن استفاده می‌کنند و آن را به آب یا آبمیوه اضافه می‌کنند یا یک قاشق از آن را روزانه مصرف می‌کنند. متخصصان هشدار می‌دهند که مصرف زیاد سرکه سیب به دلیل اسید بالا باعث ضعف ریشه دندان می‌شود و ترکیب آن با آب، اسید موجود را رقیق می‌کند. اگر می‌خواهید از سرکه سیب استفاده کنید، حداقل ۳۰ دقیقه قبل از مسواک این کار را انجام دهید.