۱۱ درصد جمعیت بافت فرسوده تهران در منطقه ۱۷ ساکن هستند/ ۲۶ درصد مساحت منطقه ۱۷ بافت فرسوده است

مهدی پیرهادی روز یکشنبه در جریان سی و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بازدید خود از منطقه ۱۷ شهرداری گزارشی در این خصوص ارائه کرد.

وی گفت: این منطقه دارای سه ناحیه، ۱۴ محله و مساحت حدود ۸/۲۵ کیلومتر مربع و سرانه فضای سبز ۳/۹۵ متر مربع است .

پیرهادی، وجود ۶۹ بوستان، یک بیمارستان، سه ایستگاه مترو، یک ایستگاه پسماند ، ۵۲ ایستگاه اتوبوس، ۴ کتابخانه، ۱۴ غرفه بازیافت، سه ایستگاه آتش‌نشانی، ۱۵۸ مسجد، ۶ درمانگاه و سه سوله مدیریت بحران را از ظرفیت‌های منطقه عنوان کرد.

وی با اشاره به بافت فرسوده در منطقه گفت: حدود ۱۱ درصد از جمعیت بافت فرسوده تهران در بافت فرسوده منطقه ۱۷ سکونت دارند.

عضو شورای تهران گفت: با توجه به میزان ۴۵۰۰ هکتار بافت فرسوده تهران،  حدود ۸ درصد جمعیت شهر تهران در این بافت ساکن هستند که حدودا ۷۲ هزار نفر در منطقه ۱۷ در بافت فرسوده سکونت دارند.

به گفته وی، نسبت مساحت منطقه ۱۷ به کل مساحت شهر تهران ۱.۱۵ درصد است و سه درصد از جمعیت شهر تهران در این منطقه سکونت دارند.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مسائل مرتبط با فضای سبز در سطح منطقه، تاکید کرد: سرانه فضای سبز منطقه ۱۷،  ۳.۹۵ مترمربع است و برخی محلات از جمله جلیلی و مقدم فاقد هرگونه بوستان هستند.

وی با اشاره به ایجاد بوستان حاج قاسم سلیمانی که در گذشته به باغ راه سبزی مشهور بوده است، اظهار داشت: راه اندازی این بوستان بخشی از کمبود سرانه فضای سبز در منطقه را جبران می کند.

وی با اشاره به کمبود سرانه فضای سبز در منطقه، پیشنهاد خرید ۲ پلاک جهت تبدیل به فضای سبز را مطرح کرد و گفت: ملک بانک صادرات واقع در محله امامزاده حسن خیابان رضوان از جمله املاکی است که با داشتن بیش از ۱۳ هزار مترمربع مساحت، می تواند کمبود سرانه فضای سبز منطقه را جبران کند.

 ۱۱ درصد جمعیت بافت فرسوده تهران در منطقه ۱۷ ساکن هستند/ ۲۶ درصد مساحت منطقه ۱۷ بافت فرسوده است

وی، کمبود فضای سبز را موجب نارضایتی اهالی دانست و گفت: برای این کمبود همچنین پیشنهاد خرید پلاک‌های خداجو در محله وصفنارد ارائه می‌شود.

پیرهادی، همچنین با اشاره به باغ راه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تاکید کرد: مساحت این باغ  ۸۱ هزار متر  است که حدود سی هزار متر آن در منطقه ۱۷ واقع شده است .

وی با اشاره به شبکه فاضلاب این منطقه نیز گفت: کل شبکه فاضلاب در منطقه حدود ۲۰۱ کیلومتر است و ۹۸ درصد از شبکه فاضلاب اجرایی شده است.

پیرهادی، کمبود سرانه سرویس بهداشتی و خرابی سرویس های بهداشتی موجود را از دیگر مشکلات منطقه دانست و پیشنهاد جمع آوری ۵ عدد سرویس بهداشتی فلزی و احداث ۲۰ چشمه جدید را مطرح کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تعیین تکلیف ادامه طرح یادگار امام، در محله بلورسازی، تعریض و بازگشایی بزرگراه شهید چراغی در محله زهتابی، ساماندهی ایستگاه بازیافت محله وصفنارد، پیشنهاد خرید ۴۰ عدد برج نوری برای نقاط بی دفاع شهری را در این منطقه ضروری دانست.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به مسئله وجود خط راه آهن تهران- اهواز در قلب منطقه اشاره کرد و گفت: این موضوع مشکلات متعددی برای مردم ایجاد کرده و ساماندهی آن ضروری است.