خطر اومیکرون بیخ گوش ما است

هر چند آمار ابتلا، بستری و فوتی‌های روزانه کرونا به کمترین میزان خود در ماه‌های گذشته رسیده‌ اما با شناسایی نخستین موارد ابتلا به اومیکرون در کشور خطر رشد انفجاری ابتلاها چندان دور نیست.

بر اساس آزمایش‌های انجام شده حدود بیش از ۵۰۰ نفر به اومیکرون در کشور مبتلا شدند و تقریبا ۲۷ درصد از کل تست‌هایی که در هفته گذشته انجام شده مربوط به این سویه بوده و متخصصان هشدار می‌دهند وقتی در مدت کوتاهی تعداد مبتلایان به این ویروس این قدر افزایش یافته، می‌تواند پیک ششم در چند هفته دیگر آغاز شود.

بر  اساس اعلام دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹، با توجه به شیوع اومیکرون در کشورهای جهان و در کشورهای اطراف از جمله در بحرین و کویت، به نظر می‌رسد که در چند هفته آینده شاهد پیکی از اومیکرون در کشور باشیم.

این درحالیست که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مردم تقاضا کرد که دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند، زیرا به گفته وی باعث افزایش ایمنی بدن می شود و دیگر نمی خواهیم شاهد موجی از ابتلا، بستری و مرگ و میر در کشور باشیم.

 خطر اومیکرون بیخ گوش ما است

بهرام عین اللهی روز سه شنبه ۲۱ دی ماه با اشاره به انجام واکسیناسیون گسترده در کشور افزود: باید از مردم تشکر کنیم که یک رکورد بسیار خوب خلق کردند. امروز حدود ۹۰ درصد از جمعیت هدف، دُز اول و حدود ۸۰ درصد نیز دو دُز واکسن کرونا را تزریق کرده اند، البته این عدد متوسط کل کشور است و ممکن است در برخی نقاط بالاتر یا پایین تر باشد.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۱ میلیون نفر در کشور تاکنون دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند که توانسته چتر حفاظتی را برای مردم ایران ایجاد کند. این روزها در دنیا رکوردهای گرفتاری با کرونا شکسته شده و حدود ۳۰۸ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده و حدود ۵ و نیم میلیون نفر نیز جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند.

عین اللهی گفت: با حمایت های مردم، نیروهای داوطلب، بسیج، کارکنان وزارت بهداشت و سایر دستگاه های اجرایی کردند، توانستیم واکسیناسیون را به شکل گسترده در کشور انجام دهیم، اما یک توصیه بسیار مهم برای مردم داریم. هر واکسنی که تزریق کنیم ممکن است تا چندماه به ما ایمنی دهد و مادام العمر نیست و شاید یکی از دلایل گرفتاری دوباره کشورهای اروپایی علیرغم پوشش بالای واکسیناسیون، پایین آمدن ایمنی بدن باشد.

وی تاکید کرد: از همه خواهش و تقاضا داریم که دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند، چون باعث افزایش ایمنی بدن می شود و دیگر نمی خواهیم شاهد موجی از ابتلا، بستری و مرگ و میر در کشور باشیم و تنها چیزی که در کنار تشدید رعایت پروتکل ها می تواند مهم باشد، تزریق دُز سوم واکسن کرونا است. خوشبختانه مراکز واکسیناسیون به اندازه کافی واکسن در اختیار دارند.

کاهش ۴۸ درصدی رعایت شیوه نامه های بهداشتی 

محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۸ دی ماه از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور خبر داد و گفت: با وجود توصیه‌های مکرر از جانب وزارت بهداشت، ارگان‌های مرتبط و رسانه‌ها در این زمینه، آمار رعایت پروتکل‌ها به ۴۸ درصد رسیده است.

وی تاکید کرد: کاهش آمار جانباختگان کرونا نباید سبب عادی‌انگاری در این رابطه شده و همه اصول پیشگیرانه به ویژه استفاده از ماسک که به سهولت در دسترس است، باید ادامه داشته باشد.

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روز سه شنبه ۲۱ دی ماه در نشست خبری با بیان اینکه اکنون کیت تشخیصی اومیکرون به اندازه کافی وجود ندارد،  افزود: دستورالعمل تست اومیکرون تهیه و به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده و بر اساس  این دستورالعمل، تست انجام می‌شود، برای تشخیص اومیکرون مشکلی نداریم و قرار نیست هر کسی خودش خواست این تست را انجام دهد.

اومیکرون در زمان کوتاه جمعیت زیادی را گرفتار می کند

وی تصریح کرد: سویه جدید اومیکرون می‌تواند در زمان بسیار کوتاه جمعیت زیادی را درگیر کند و احتمالا  مراجعات و بستری‌ها در آی سی یوها در روزهای آینده ممکن است  افزایش یابد و دچار مشکل شویم.

گویا اظهار داشت: باید بسیار دقیق و با هوشیاری کامل با اومیکرون مقابله کنیم، چون هنوز نمی‌دانیم چه اتفاقی در آینده ممکن است بیافتد و مقابله با آن شاید دشوار باشد، جز یک یا دو داروی تحقیقاتی، درمان قطعی برای بیماری وجود ندارد و این برای کنترل بیماری کافی نیست.

خطر اومیکرون بیخ گوش ما است

پیام طبرسی متخصص بیماریهای عفونی نیز در این زمینه هشدار داد: خطر ابتلا به اومیکرون بیخ گوش ما است، میزان موارد ابتلا به کرونا و اومیکرون در آمریکا، کشورهای اروپایی و برخی کشورهای اطراف، نسبت به هفته های گذشته، بیش از ۹۰ درصد افزایش یافته بنابراین این سویه  خیلی به ما نزدیک است.

وی افزود: گزارش هایی که از موارد اومیکرون در ایران داریم این است که موارد این سویه در تست های تشخیصی، رو به افزایش است و باتوجه به خصوصیات این سویه که تصاعدی، افزایش پیدا می کند بنابراین در دو تا سه هفته آینده ممکن است با پیک کرونا روبرو شویم.

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری خاطرنشان کرد: برای کاهش اثرات و مشکلات ناشی از پیک جدید کرونا با اومیکرون، می توان سه کار اصلی انجام داد،   تشدید رعایت شیوه نامه ها و پیشگیری از ابتلا به ویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری، تزریق دز سوم و افزایش قدرت تست های تشخیصی در کشور است.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا تصریح کرد: در حال حاضر فاصله ای بین افرادی که دز دوم و سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند وجود دارد. تا کنون حدود ۱۰ میلیون نفر نسبت به تزریق دز سوم واکسن کرونا اقدام کرده اند و حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر باید نوبت سوم را تزریق کنند.

طبرسی خاطرنشان کرد: امیدواریم با رعایت پروتکل ها و تسریع در تزریق دز سوم واکسن، بتوانیم شدت موج آینده کرونا با اومیکرون را کاهش دهیم.  

احتمال رویارویی  با پیک شدید کرونا

متخصص بیماریهای عفونی نیز در این زمینه گفت:با توجه به تجارب گذشته و جهش این ویروس، احتمال می‌رود که جهان بار دیگر با سویه جدید اومیکرون، پیک شدید کرونا را تجربه کند. بر این اساس رعایت ضوابط بهداشتی گذشته باید مجددا به طور سختگیرانه رعایت شود.

محمدرضا رئوفی اظهار داشت: برای جلوگیری از ابتلا به سویه اومیکرون نیز همچون جهش‌های گذشته باید از ماسک (ترجیحا ماسک دو لایه استاندارد که به طور کامل فیکس شود)  استفاده شده و فاصله فیزیکی حداقل یک و نیم الی دو متری و شست وشوی مداوم دست‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: باید از اجتماعات و اماکن پرازدحام خودداری شود، محیط‌های سربسته تهویه مناسب داشته و جریان هوا صورت گیرد، در و پنجره‌ها در اماکن بسته، باز بوده و تزریق دو دز واکسن برای همه انجام شود.

رئوفی خاطرنشان کرد: با گذشت حداقل چهار ماه از تزریق دز دوم نیز دز سوم واکسن کرونا می‌تواند تزریق شود، بدون شک دریافت واکسن هم در مقابله با هر یک از سویه‌های جدید کرونا می‌تواند در کاهش گردش ویروس در جامعه اثرگذار و بیماری را در سطح جهان کاهش دهد.