خار مریم، راه حل طبیعی مشکلات سلامت از کلسترول تا عارضه‌های کبدی

جغرافیای خشک منطقه ما باعث شده است که اطرافمان پوشیده از انواع خار‌های مختلف باشد. از خار‌هایی میزبانی می‌کنیم که مواد طبیعی و دارویی فراوانی در آن‌ها موجود است.

ادعا می‌شود که خار مریم برای بسیاری از مشکلات سلامتی از بیماری‌های کبدی گرفته تا مشکلات کلسترول مفید است.

گیاه خار مریم چیست؟

خار مریم یکی از زیباترین خانواده خار‌ها است. این گیاه که به راحتی با گل‌های ارغوانی و سفیدش قابل تشخیص است؛ با نام‌های دیگری مانند شیر کنگل، شتر کنگل و مریم باکره نیز شناخته می‌شود. از آن جایی که در آب و هوای مناسب می‌تواند به راحتی و خود به خود رشد کند، حتی در کنار جاده‌ها نیز می‌توان با آن روبه‌رو شد.

خواص درمانی خار مریم

بهبود عملکرد کبد

خار مریم برای حمایت از عملکرد سالم کبد، مفید شناخته شده است. گفته می‌شود در صورت مصرف صحیح، اثرات منفی بسیاری از مواد مضر به ویژه الکل را بر روی کبد کاهش می‌دهد. به بدن در متعادل کردن قند خون کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

خار مریم که در متعادل کردن کلسترول نیز تاثیر دارد، می‌تواند اثر کاهشی به ویژه در کلسترول بد بالا داشته باشد. به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی قوی، خار مریم از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کند. به لطف این ویژگی، اثری نیز ایجاد می‌کند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

تأثیرات مثبت بر عملکرد مغز

از آن جایی که خار مریم از عملکرد سالم مغز نیز پشتیبانی می‌کند، مصرف آن برای کسانی که می‌خواهند حافظه خود را تقویت کنند توصیه می‌شود.

گفته می‌شود این گیاه در برابر بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون که در سنین بالا دیده می‌شوند، اثر محافظتی دارد. برای مشکل پوکی استخوان که می‌تواند در سنین بالا رخ دهد، مفید است و از سلامت استخوان‌ها حمایت می‌کند.

سلامت پوست

خواص درمانی خار مریم برای پوست نیز بی شمار است. خار مریم از سلامت پوست نیز حمایت می‌کند. در صورت استفاده صحیح، پیری اندام‌ها و پوست را به تاخیر می‌اندازد. هم باعث کاهش و هم به تاخیر انداختن چین و چروک‌هایی که ممکن است روی پوست ایجاد شوند، می‌شود.

خار مریم چگونه مصرف می‌شود؟

وقتی از فواید خار مریم مطلع شدیم، باید چگونگی مصرف آن را نیز بدانیم. با دم کردن چای می‌توانید خار مریم را به راحتی مصرف کنید. برای این کار، با تهیه بذر خار از فروشگاه‌های معتبر یا از بازارها، فروشگاه‌ها یا سایت‌های خرید آنلاین که محصولات طبیعی را می‌فروشند، شروع کنید.

مصرف به صورت چای و دمنوش

به اندازه یک قاشق چایخوری دانه خار مریم برای یک لیوان آب کافی است. آب را بجوشانید و در لیوانی بریزید و دانه‌های کمی له شده را اضافه کنید و بگذارید ۸ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس می‌توانید چای خود را فیلتر کرده و با لذت بنوشید.

خواص خار مریم

خار مریم در متعادل کردن کلسترول نیز تاثیر دارد. این گیاه می‌تواند اثر کاهشی به ویژه در کلسترول بد بالا داشته باشد.

استفاده از روغن خار مریم

از فواید خار مریم برای پوست بهره‌مند شوید. برای استفاده از این خاصیت خار مریم می‌توانید از روغن آن استفاده کنید. اگرچه مقدار آن بسته به منطقه‌ای که استفاده می‌کنید، متفاوت است. می‌توانید روغن خار مریم را با مخلوط کردن آن با روغن زیتون یا روغن بادام به نسبت حداقل یک به یک استفاده کنید.

برای مثال، می‌توانید ۵ قطره روغن خار مریم را با ۵ قطره روغن زیتون مخلوط کنید تا دستانتان مرطوب شود و با ماساژ ملایم آن را روی دستانتان بمالید. اگر روغنی مصرف کرده اید که می‌توان آن را مستقیماً به صورت خوراکی مصرف کرد؛ می‌توانید چند قطره از این روغن را به سالاد خود اضافه کنید. با مخلوط کردن آن با روغن زیتون مصرف کنید.

اگر تا به حال روغن خار مریم مصرف نکرده اید، باید قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید. نباید هیچ گونه درخواستی را که او تایید نکرده است انجام دهید.

مضرات خار مریم در کنار خواص بی شمار آن

ما همیشه خار مریم را ستایش نمی‌کنیم. باید ویژگی‌های منفی آن را بدانیم و بر اساس آن عمل کنیم. از آن جایی که عوارض و مضرات احتمالی دارد؛ حتما باید به مراحل زیر توجه کنید:

صرف نظر از چای یا روغن، هرگز نباید بدون مشورت پزشک از خار مریم استفاده کنید. باید از پزشکان متخصص بپرسید که آیا این گیاه و اثرات احتمالی آن برای سلامتی شما مناسب است یا خیر؟

اگر بدن آلرژیک دارید، به طور مرتب از دارو استفاده می‌کنید یا رژیم غذایی خاصی را دنبال می‌کنید، نباید این گیاه را مصرف کنید. حتماً باید قبل از آن از پزشک خود سوال کنید و تایید او را بگیرید.

خار مریم، راه حل طبیعی مشکلات سلامت از کلسترول تا عارضه‌های کبدی

خار مریم را هرگز زیاد مصرف نکنید. مصرف به صورت چای آن از حداکثر ۲ فنجان در روز تجاوز نکنید. در صورت مصرف زیاد، فراموش نکنید که خارمریم می‌تواند عوارضی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، سردرد و سوء هاضمه ایجاد کند. خواص خار مریم فراوان است؛ اما نباید از عوارض مصرف بیش از اندازه آن هم غافل شد.