خوراکی هایی که به یخچال نیاز ندارند

مواد غذایی که نیاز به نگهداری در یخچال ندارند

تصور بسیاری از خانم های خانه دار این است که قرار دادن بسیاری از مواد غذایی در یخچال از خراب شدن شان جلوگیری می کند، درحالیکه این روش کاملا اشتباه است! هر مواد غذایی بنا بر نوعش باید در محیط متفاوتی نگهداری شود. برای مثال اگر پیاز را در فضایی گرم و مرطوب نگهداری کنید، مصلما می گندد. پس هر تمامی خوراکی ها نیاز به یخچال ندارند. شاید نگهداشتن شان در یخچال سبب شود، که کهنه شوند و یا خاصیت و طعم شان را از دست بدهند. بر خلاف تصورتان ممکن است قرار دادن برخی از این مواد غذایی در یخچال باعث فاسد شدن شان هم بشود. با تمام این تفاسیر آیا می دانید که چه نوع خوراکی هایی نیاز به یخچال ندارند؟ در سال ۲۰۱۷ یک روزنامه آمریکایی به نام هافینگتون یک مقاله در مورد این موضوع که نگهداری چه نوع مواد غذایی در یخچال ضروری نیست، نوشت. در ادامه با ما همراه باشید تا خوراکی هایی که در مقاله معرفی شده را به همراه دلیلش برای تان شرح دهیم.

گوجه فرنگی | Tomato

بله! شاید بسیاری از شما فکر می کردید که نمی شود گوجه فرنگی را بیرون از یخچال نگهداری کرد، در حالیکه این ماده غذایی در یخچال طعم و بوی خود را از دست می دهد. اما شاید برای تان سوال پیش بیاید که علت آن چیست؟ اینکه فکر می کردید اگر گوجه فرنگی را داخل یخچال قرار دهید، دیگر نمی گندد اشتباه نیست. هوای سرد یخچال از گندیده شدن این ماده غذایی جلوگیری می کند اما چیزی که باعث از بین رفتن خاصیتش می شود این است که، همین هوای سرد سبب می شود تا گوجه فرنگی بافت خود را از دست دهد و در نتیجه طعمش تغییر کند. شاید این موضوع برای شماهم پیش آمده باشد که گوجه فرنگی را بیرون از یخچال قرار داده اید و پس از چند روز شاهد گندیدن و بد بود شدن آن شده اید! و اکنون سر در گم شده اید که اگر قرار نیست گوجه فرنگی را داخل یخچال نگهداری کنید، و بیرون یخچال هم دچار گندیدن می شود، پس چگونه و کجا نگهشدارید؟!

یادتان باشد گه تمامی صیفی جات و سبزی جات خیلی زود خراب می شوند و تنها راه چاره این است که چه گوجه و چه هر نوع صیفی جات دیگر را به اندازه نیاز و مصرف تان تهیه کنید تا دیگر آن را در یخچال نگه ندارید! پیشنهاد می کنیم که گوجه ها را بشویید و داخل یک سبد یا صافی درون همان فضای آشپزخانه نگهدارید.

خوراکی هایی که به یخچال نیاز ندارند

 ریحان و سبزی خوراکی | Vegetable

نگهداری برخی از خوراکی ها در یخچال اصلا کار درستی نیست و می توان گفت که شاید در حق خودتان و سلامتی تان یک جنایت بزرگ باشد! سبزی خوراکی هم نباید در یخچال گذاشته شود، حتما فکر می کنید که نگهداری سبزی در خارج از محیط سردی مانند یخچال باعث پلاسیدگی اش می شود. در صورتیکه وقتی شما سبزی را داخل یخچال می گذارید در واقع به پلاسیده شدنش کمک می کنید. سبزی خوراکی خصوصا ریحان در یخچال همانند یک بوگیر قوی عمل می کند و بوی تمام مواد غذایی درون یخچال را به خود جذب کرده و در نهایت نه تنها طعم تمامی خوراکی ها را خراب می کند بلکه طعم خودش هم تا حدودی از بین می رود. پیشنهاد می کنیم که ریحان را به دو صورت نگهداری کنید. اول اینکه می توانید یک کیسه پارچه یا توری تمیز تهیه کنید و آن را با آب سرد نم دار کرده و سبزی ها را داخل آن بریزید و یا اینکه اگر ریحان را به صورت شاخه ای خریده اید، پیشنهاد می کنیم که آن را مانند شاخه های گل درون یک گلدان یا پاچ آب قرار دهید و هر بار به مقدار نیاز از آن ها جدا کنید.

 سیب زمینی | Potato

مگر می شود که این ماده غذایی محبوب و خوشمزه را داخل یخچال قرار داد!؟ قرار دادن سیب زمینی در یخچال باعث می شود که تمامی نشاسته های موجود در آن تبدیل به قند شده و در نتیجه در حین پخت متوجه خواهید شد که طعم آن شیرین شده است. بهتر است که سیب زمینی را در جایی خشک و تاریک نگهدارید. دلیل اینکه می گوییم سیب زمینی باید طر جای تاریک نگهداری شود این است که قرار دادن آن طر معرض نور، باعث می شود تا سیب زمینی ها جوانه بزنند. توصیه می کنیم که این ماده غذایی را در محلی قرار دهید که دمایی حدود ۸ درجه سانتی گراد دارد. می توانید سیب زمینی ها را در پاکت هایی از جنس کاغذ قرار دهید، چراکه در ظروف پلاستیکی هم به علت جریان باد باز هم سیب زمینی ها جوانه می زنند.

پیاز | Onion

لابد گمان می کنید که سرما همیشه باعث می شود تا هیچ مواد غذایی گندیده یا پلاسیده نشود! اما این طرز فکر کاملا اشتباه اشت، زیرا نگهداری پیاز در یخچال سبب می شود تا تمامی لایه هایش نرم و در نهایت گندیده شوند! پیاز در یخچال کپک می زند و بهتر است برای نگهداری اش، آن را در جایی خنک و خشک نگهدارید. یکی دیگر از موارد مهمی که معمولا همه ی خانم های خانه دار آن را رعایت نمی کنند این است که پیاز و سیب زمینی را در کنار هم نگه می دارند که این کار سبب می شود تا این دو ماده خوراکی در فاسد شدن یکدیگر روند سریعی داشته باشند.

. آووکادو | Avocado

آووکادو از جمله مواد غذایی است که دیر می رسد و به قول معروف کال است و اگر آن را داخل یخچال بگذارید، روند رسیدنش کندتر خواهد شد. البته این پیشنهاد برای آووکادوهای نرسیده است و اگر آووکادوهای تان کاملا رسیده، بهتر است آن را داخل یخچال نگهدارید.

. سیر | Garlic

سیر هم مانند پیاز و سیب زمینی است و اصلا نیازی نیست که آن را داخل یخچال بگذارید، چراکه پس از مدتی نرم و گندیده می شود و یا جوانه می زند. پیشنهاد می کنیم که سیر را در جایی خشک خنک و عاری از رطوبت قرار دهید.

. نان | Bread

این عادتی است که اکثر خانم های خانه دار و یا بهتر بگوییم همه ی ایرانی ها دارند! خرید نان آن هم بیشتر از مصرف روزانه کار بسیار نادرستی است. اگر نان به مدت زیادی در یخچال بماند، به علت سرما تمامی رطوبتش را از دست داده و خشک و فتیر خواهد شد. بهتر است که نان را به اندازه مصرف یک الی دو روز تهیه کنید، زیرا اگر طولانی مدت داخل یخچال بماند کپک می زند. اگر شرایط این را ندارید که به صورت روزانه به نانوایی بروید و نان تهیه کنید، بهتر است که به مقدار زیادی نان خریده و آن را فریز کنید و هر بار به اندازه مصرف تان آن را از فریزر در آورده و بر روی تستر یا اجاق گاز گرم کرده و میل کنید. نکته مهمی که باید حتما آن را در نظر بگیرید این است که به هیچ وجه نان را به صورت مستقیم داخل یخچال نگذارید و حتما آن ها را بسته بندی کنید تا بوی مواد غذایی داخل فریزر را به خود نگیرد.

. روغن زیتون | Olive Oil

نه تنها روغن زیتون، بلکه بهتر است که هر ماده غذایی که به شکل مایع می باشد را در یخچال قرار ندهید! قرار دادن روغن زیتون و هر روغن دیگری در یخچال باعث می شود، تا بافت آن بهم بخوررد و متراکم شود.

. قهوه | Coffee

نگهداری مواد بو داری مانند قهوه در یخچال اصلا مناسب نیست، چراکه این نوع مواد خوراکی در نواحی گرمسیر رشد می کنند و قرار دادنشان در یخچال بوی آن ها را از بین خواهد برد. برای حفظ عطر و طعم قهوه بهتر است آن را داخل کابینت نگهدارید.

. عسل | Honey

عسل یک ماده طبیعی است و اگر آن را داخل یخچال نگهدارید، بافتش تغییر می کند و به شدت سفت می شود و در نتیجه برداشتن عسل از ظرف سخت تر خواهر بود. بهترین روش برای نگهداری این ماده خوراکی این است که آن را در آشپزخانه یا اتاق که دمایی نرمال و معمولی دارد نگهدارید. یکی دیگر از دلایلی که نباید عسل در یخچال نگهداری شود، این است که عسل پس از مدتی به فرایند ” رُس کردن ” دچار می شود.