خطر آلوده شدن ظروف پس از شست‌وشو با اسفنج

شستن ظروف با اسکاچ و اسفنج در آشپزخانه مرسوم است. بسیاری از مردم تصور می‌کنند با استفاده از اسفنج می‌توان با دقت بیشتر ظروف را شست وشو داد. با این حال، کمتر کسی می‌داند که همین اسفنج‌ها می‌توانند به کثیف شدن بیشتر ظروف و سطوح منجر شوند.

خطر آلوده شدن ظروف پس از شست‌وشو با اسفنج

بر این اساس، تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهند اسفنج‌های آشپزخانه محیط بسیار مناسب و مساعدی برای رشد باکتری‌های مختلف هستند.

خطر آلوده شدن ظروف پس از شست‌وشو با اسفنج

این موضوع دو دلیل عمده دارد:

نخست تکه‌های غذای باقی مانده بر روی سطوح ظروف که به اسفنج می‌چسبند، منبع مناسبی برای تغذیه باکتری‌ ها و رشد آن ها هستند. فراتر از این موضوع، ساختار متخلل اسنفج می‌تواند باعث تجمع و رشد باکتری‌ها شود.

از این رو، استفاده از اسفنج‌های آلوده به راحتی می‌تواند ظروف و سطوح را نیز آلوده کند. با این حال، همواره راهکار‌هایی وجود دارند که می‌توان به کمک آن‌ها خود اسفنج‌ها را ضدعفونی کرد. در گام نخست بهتر است در روند تغذیه و رشد باکتری‌ها اختلال ایجاد کرد.

برای این منظور پیش از شستن ظروف، مواد غذایی باقی مانده بر روی آن‌ها را به کمک کاغذ باطله کاملا تمیز کنید. این کار مانع از چسبیدن تکه‌های غذایی به اسفنج شده و در روند تغذیه و رشد باکتری‌ها اختلال ایجاد می‌کند.

در گام بعدی، ضدعفونی کردن و نابودی باکتری‌های رشد کرده در اسفنج باید مورد توجه قرار گیرد. بدین منظور می‌توانید با ساختن یک مایع گندزدای خانگی، اسفنج را ضدعفونی کنید. در یک لیتر آب یک تا دو قاشق مایع سفید کننده (وایتکس) ریخته و سپس اسفنج را در داخل آن‌ها قرار دهید. این کار می‌تواند به میزان زیادی باعث مرگ باکتری‌های موجود در اسفنج شود.

برای جلوگیری از مسمومیت و آسیب به مجاری تنفسی این محلول و اسفنج را در محیط باز قرار داده و پیش از استفاده از اسفنج، آن را با آب ولرم بشویید.